Review: Cuisineer - Smakelijk schattig Pc
Toen ik tijdens afgelopen gamescom een pretzel ging eten in de business lounge, raakte ik aan de praat met Shawn Toh, de Lead Designer van BattleBrew Productions. Hij gaf me een stapeltje stickers en vertelde een beetje over een nieuwe game, genaamd Cuisineer, waar hij aan werkte en die binnenkort uit zou komen. Na een goed gesprek over games en Aziatisch eten, Shawn komt uit Singapore en ik heb Indonesische roots, verliet hij de business lounge met de vraag of ik zijn game later wilde checken. Plichtsgetrouw speelde ik de demo van Cuisineer in de Indie Area. De game liet destijds een goede indruk op mij achter. Inmiddels heb ik de volledige game in mijn keukenkastje staan en kan ik je vertellen of het mijn enthousiasme vast heeft weten te houden.
Te schattig voor woorden
In Cuisineer neem je de rol aan van Pom, een schattig kat-meisje dat ook nog eens ontzettend badass is. Pom is de dochter van een stel dat in het dorpje Paell een goedlopend restaurant had. Dit restaurant, genaamd Potato Palace, werd Pom door haar ouders nagelaten toen ze besloten hadden een reis rond de wereld te maken. Pom is eigenlijk geen restaurantmanager, maar een avonturier. Toch heeft ze besloten om in de voetsporen van haar ouders te treden, het restaurant te heropenen en er weer een succes van te maken.
Tussendoor komt Pom voor verschillende uitdagingen te staan, een restaurant heropenen en runnen is namelijk niet iets dat je zomaar even doet. Gelukkig krijgt ze hulp van haar vrienden en andere inwoners van Paell. Het dorpje Paell is een klein en schattig dorpje dat wordt bewoond door allerlei antropomorfe figuren. Ze zijn stuk voor stuk enorm schattig en de manga-achtige tekenstijl past enorm goed bij de stijl van de game en de rest van de wereld. Het dorpje en haar inwoners doen een beetje denken aan Stardew Valley, waarbij elke inwoner een eigen routine heeft, je quests geven om ze te helpen met dingen en een eigen verjaardag hebben waarbij ze jou speciale voorwerpen geven.
Slachten en smikkelen
Het runnen van een restaurant doe je niet zomaar even. Je hebt als eerste wat gerechten nodig die je op je menukaart kunt zetten. De recepten voor deze gerechten kun je onder andere verzamelen door de dorpelingen te helpen met hun quests. Sommigen vragen om ingrediënten, anderen om voorwerpen of gerechten. De gerechten lopen uiteen van simpele gerechten als een gekookt ei tot dingen als Chashu Ramen en Roti Prata. Daar BattleBrew Productions een Singaporese studio is, zijn veel gerechten gebaseerd op de Aziatische keuken. Ik vond het erg leuk om gerechten tegen te komen die ik herken uit mijn jeugd, toen mijn mama nog elke dag voor mij kookte.
Wanneer je een aantal recepten hebt verzameld, heb je ingrediënten nodig om deze gerechten klaar te kunnen maken. Deze ingrediënten verkrijg je door de dungeons te verkennen. Pom is namelijk een avonturier en gewapend met speciale wapens als een spatel (of een Makreel die ze Smackerel noemt), kan ze de verschillende monsters in de dungeons te lijf gaan. Deze monsters zijn schattige chibi-achtige monsters in de vorm van dieren of ingrediënten. Wanneer je deze monsters meedogenloos met de grond gelijk hebt gemaakt, droppen ze ingrediënten als vlees, eieren, groenten of chilipepers. Deze dungeons spelen als een soort roguelite, waarbij je steeds met wat upgrades aan je gear een beetje dieper de dungeons in kunt gaan om betere ingrediënten te vinden, waarmee je weer duurdere gerechten klaar kunt maken.
Een smakelijke combinatie
Wanneer je een dagje in de dungeons hebt doorgebracht en ingrediënten hebt verzameld om je koelkast mee te bevoorraden, is het de volgende dag tijd om je restaurant te openen. Dit werkt een beetje zoals Diner Dash, waarbij gasten aan een tafel komen zitten en hun bestelling aan je doorgeven. Daarna is het de bedoeling dat je het juiste gerecht klaarmaakt en deze of naar hun tafel brengt of het ze zelf van de pas laat pakken. Na een tijdje hebben ze hun maaltijd op en komen ze afrekenen. In het restaurant komen verschillende soorten gasten die elk een bepaalde manier van aanpak nodig hebben. Zo houden kinderen namelijk niet van te lang wachten en willen edelmannen- en vrouwen niet zelf hun maaltijd ophalen, maar moet je het naar ze toebrengen.
De gameplay loop in Cuisineer is erg vloeiend en voelt enorm natuurlijk aan. Je brengt een dag in de dungeons door om ingrediënten en materialen te verzamelen. De volgende dag gebruik je deze ingrediënten om je restaurant te openen. Na een dagje geopend te zijn, heb je geld verdiend, wat je weer kunt gebruiken om meer tafels en stoelen voor je restaurant te kopen. Dit geld en de materialen die je in de dungeons kunt vinden, heb je ook nodig om je restaurant uit te breiden. Er is dus altijd een soort natuurlijke flow van het doen van sidequests om aan nieuwe recepten te komen, het verkennen van de dungeons, het openen van je restaurant en het upgraden en uitbreiden ervan. We hebben eerder bij Dave the Diver gezien dat de combinatie van Diner Dash-achtige gameplay en procedureel gegenereerde dungeons om ingrediënten voor je restaurant te verzamelen een gouden combinatie is en dat is bij Cuisineer eveneens het geval.
Cuisineer is al met al een enorm plezierige game om te spelen waarbij de game zo in elkaar zit dat je de tijd al gauw vergeet als je aan het spelen bent. Niets voelt geforceerd en alles lijkt op een natuurlijk manier te verlopen. Toch zijn er een aantal Quality-of-Life updates die ik graag zou willen zien, die de game tot een waar meesterwerk zouden maken. Zo is er namelijk wel een plattegrond van de dungeons, maar niet van het dorp waarop je bijvoorbeeld kunt zien welke dorpelingen er wel en niet aanwezig zijn die dag. Ook zijn sommige dialoogopties, vooral wat quests betreft, een beetje onduidelijk vormgegeven. Ook is er geen quest tracker aanwezig, waardoor je elke keer nadat je iets hebt gedaan, de quest log handmatig moet openen om te zien wat nu je volgende doel is. Dit zijn kleine dingetjes die op het eerste gezicht niet heel storend zijn, maar die je na een lange tijd spelen toch wel begint te missen. Dit is echter niets dat met een update niet gemakkelijk verholpen kan worden.
Het eindoordeel van Claudia Tjia
Cuisineer is een enorm schattige game die verdraaid goed in elkaar zit. De combinatie tussen dungeon crawling en restaurantmanagement blijkt wederom een goede combinatie te zijn. De enorm schattige inwoners van Paell en de eveneens zo schattige monsters die je moet verslaan, geven de game een bijzondere esthetiek die bij het thema past. De gameplay van Cuisineer valt als een puzzel perfect in elkaar, waarbij de gameplay loop zo natuurlijk aanvoelt dat je de tijd glad vergeet als je eenmaal begint te spelen. Een aantal kleine Quality-of-Life dingetjes die momenteel ontbreken, weerhouden Cuisineer ervan om een absolute GOTY te zijn, maar er is niets aan deze game dat jou ervan zou moeten weerhouden om de game te proberen!
- Uitmuntend
- Perfecte gameplay loop
- Schattige personages
- Schattige vijanden en bosses
- Heerlijke gerechten
- Toffe dungeons
- Diner Dash-achtige gameplay
- Nuttige sidequests
- Prachtige tekenstijl
- Geen quest tracker
- Geen town map
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
BattleBrew Productions
Uitgever:
Marvelous
Release:
9 november 2023
Reviewscore:
Platforms: