Review: Dave the Diver - Vist absoluut niet achter het net Pc

Geplaatst: 18 juli 2023 10:00
Aangepast: 18 februari 2024 11:55
-

Toen onze Bram mij vroeg of ik een indiegame genaamd Dave the Diver wilde reviewen, wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik moest verwachten. Ik had de naam ergens wel voorbij zien komen, maar nooit de moeite genomen om de game te bekijken. Zal wel zo'n gekke vis-game zijn, dacht ik. Ik besloot me dus eerst even te verdiepen in wat me te wachten zou staan, zonder reviews van anderen te lezen. Ik zag een trailertje, geheel in pixel art, met daarin een forse man in een wetsuit en ik was direct geïntrigeerd. Ik wist echter niet dat deze ogenschijnlijk simpele indiegame en deze chubby guy in een wetsuit een nieuw, helder lichtpunt in mijn game carrière zouden worden. Man, wat een ervaring was dat!

De wonderen zijn de onderwaterwereld nog niet uit

Dave the Diver is een heerlijke indiegame die spelers meeneemt op een boeiende onderwaterreis. Als de hoofdpersoon, Dave, kruip je de huid van een ietwat chubby, maar zeer ervaren duiker die zijn dagen doorbrengt met het vangen van vis in een bijzondere onderwaterwereld. De vis die hij vangt, brengt hij vervolgens naar een sushirestaurant waar hij ook helpt in de bediening. Naarmate het verhaal zich ontvouwt, ontrafelt zich echter een mysterieus verhaal onder het oceaanoppervlak. Wat Dave the Diver echt tot leven brengt, is de cast met leuke en unieke personages, elk met hun eigen specifieke persoonlijkheden. De interactie met deze charmante individuen voegt een bepaalde charme toe aan de game, die je tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar in indiegames terugvindt.

De geweldige soundtrack van de game vult de serene sfeer aan en is een fijne toevoeging aan de speelervaring. De visuele presentatie van Dave the Diver is daarnaast ook een lust voor het oog. De kleurrijke pixel art creëert een visueel boeiende onderwaterwereld die smeekt om verkend te worden. De game kent een enorme variatie aan kleurrijke vissen die ook prachtig geanimeerd zijn. De visuele stijl past perfect bij de ontspannen toon van de game en is een genot om naar te kijken. Voor spelers die, net als ik, op een ultrawide scherm spelen, heb ik wel een kleine kanttekening. De game ondersteunt namelijk niet echt een ultrawide-resolutie. In fullscreen ultrawide zie je de game nog steeds in 16:9 beeldverhouding, maar worden de zwarte randen die je normaal aan de zijkant ziet, opgevuld met een afbeelding van een koraalrif onderwater. Ik moet toegeven dat dit juist een bepaalde charme aan de game toevoegt en ik ga er dan ook vanuit dat de meeste spelers met een ultrawide scherm hier, net zoals ik, niet over zullen vallen.

Dave the Diver

Leven als een vis in het water

Eén van de opvallendste aspecten aan Dave the Diver is de manier waarop het een rustige en meeslepende speelervaring biedt. De rustgevende sfeer en de ontspannen gameplay maken het een ideale keuze voor mensen die op zoek zijn naar een kalmerende ontsnapping. Net als de alom bekende indie-hit Stardew Valley biedt Dave the Diver een vredige en meeslepende ervaring met charmante personages en boeiende activiteiten. 's Ochtends en 's middags kun je de oceaan in om vissen te vangen of te duiken naar schatten. 's Avonds help je mee in de bediening van het sushirestaurant die jouw gevangen vis op het menu zet. Ondanks dat je een verhaallijn volgt en elke dag klusjes mag doen voor anderen, zijn de meeste van deze activiteiten niet tijdgebonden. Er is dus geen gevoel van urgentie aanwezig, waardoor je de meeste dagen lekker kunt doen wat je wilt.

De combinatie van je duikpak en je zuurstoffles bepalen hoe diep je kunt duiken en hoe lang je onderwater kunt blijven. Deze uitrusting, alsmede je harpoen waar je vis mee vangt en de kist die bepaalt hoeveel spullen je mee naar het oppervlak kunt nemen, kun je upgraden middels het geld dat je in het sushirestaurant verdient. Naast het volgen van de verhaallijn zijn er ook ruilkaarten te verzamelen, is er een fotomodus, kun je likes geven op de social mediapagina van het sushirestaurant, kun je minigames spelen, kun je je eigen vissen fokken, doelstellingen behalen en nog veel meer. Zelfs na zo'n tien uur spelen, speelde ik nog steeds nieuwe mechanics vrij. Met een breed scala aan beschikbare activiteiten zorgt Dave the Diver ervoor dat je constant bezig blijft. De naadloze mix van verschillende activiteiten voegt diversiteit toe, waardoor verveling nooit toe zal slaan. Aan het einde van elke dag besluit je er nog eentje te spelen en nog eentje en nog eentje...

Dave the Diver1

Het perfecte recept voor een indiegame

Een ander sterk punt van de game is de toegankelijkheid. Dave the Diver is gemakkelijk op te pakken, waardoor het geschikt is voor spelers van alle niveaus. De eenvoudige gameplay mechanics zorgen ervoor dat je meteen in het avontuur kunt springen. Het vissen overdag voelt aan als een serene verkenningstocht waarbij je elke keer weer iets nieuws ontdekt. Bij elke duik die je neemt, verandert de layout van de onderwaterwereld. Het rondzwemmen voelt ontzettend soepel aan tijdens je avonturen onderwater vind je allerlei hulpmiddelen die je helpen verder te geraken, meer vis te vangen, of simpelweg te overleven. Vissen vang je met een harpoen, zoals in de mobiele game The Fishercat. Soms word je tijdens een duik verrast met een sidequest of een minigame, of je komt een bijzondere vis tegen die je per se moet vangen. Elke duik is uniek en hoe dieper je de oceaan in gaat, hoe bijzonderder de wezens die je er tegenkomt.

De avonden in het sushirestaurant zijn iets actievoller qua gameplay, maar nooit stressvol. Wanneer je na je middag duik naar het restaurant gaat, kun je zien welke vissen je allemaal hebt gevangen en welke je op het menu kunt zetten. Die avond kan namelijk alleen vis geserveerd worden die op het menu staat. Zet je te veel vis op het menu, dan moet je de vis die niet geserveerd wordt aan het einde van de avond weggooien. Zet je te weinig vis op het menu, dan kunnen de gasten die aan het einde van de avond komen alleen nog maar de huis-sushi bestellen en die levert niet zoveel geld op. Wanneer je menu voor die avond bekend is, kun je het restaurant openen en meehelpen in de bediening. Met een soort Diner Dash-achtige gameplay moet je de juiste gerechten naar gasten brengen, drinken op de juiste manier inschenken (waag het niet om een biertje te tappen met meer of minder dan twintig procent schuim!) en tafels afruimen. Wanneer je verder in de game geraakt en je restaurant aan populariteit wint, komen er meer gasten en kun je de hulp inschakelen van andere werknemers.

Dave the Diver2

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Dave the Diver is een betoverende indiegame die je meeneemt op een meeslepend onderwateravontuur. De serene sfeer en ontspannen gameplay zorgen voor een kalmerende speelervaring, vergelijkbaar met Stardew Valley. Dave the Diver biedt een gevarieerd scala aan activiteiten, wat zorgt voor een continu boeiende ervaring. De game is gemakkelijk toegankelijk voor spelers van alle niveaus, waardoor het ontzettend gemakkelijk op te pakken is. De kleurrijke personages, het spannende verhaal en de boeiende gameplay zorgen ervoor dat je het niet weg kunt leggen. Mijn nominatie voor de indiegame van het jaar is in ieder geval binnen. Dave the Diver is een echt indie-pareltje dat je absoluut niet aan je voorbij mag laten gaan.

• ​Spannend, meeslepend verhaal
  • Super relaxte gameplay
  • Kleurrijke personages