Eiyuden Chronicle: Rising

  • Ontwikkelaar Rabbit & Bear Studios
  • Eerste releasedatum 10 mei 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One , Nintendo Switch , PlayStation 5 , Xbox Series
  • Genre Actie , JRPG
  • Gameliner score

Review: Eiyuden Chronicle: Rising - Een interessant begin - Xbox Series

Eiyuden Chronicle: Rising is een bijzondere game. Het is namelijk een spin-off, proloog, of companion game voor Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes. Nu zijn er wel vaker games waar een spin-off van uit is gekomen, maar in het geval van Eiyuden Chronicle komt de spin-off eerder uit dan de hoofdgame. Hierbij gaat het ook om een nieuwe serie die we nog niet kennen, dus ik was erg benieuwd naar wat Eiyuden Chronicle nou precies inhield. Gelukkig mocht ik met Rising aan de slag om te zien of de serie potentie heeft.

Eiyuden Chronicle Rising Review2

Giro 555 voor New Nevaeh

Eiyuden Chronicle: Rising volgt het verhaal van CJ, een jonge schatzoeker die in het dorpje New Nevaeh aankomt op zoek naar schatten. Ze komt erachter dat dit dorpje door een enorme aardbeving is verwoest en besluit de bevolking te helpen het dorpje weer op te bouwen. Dit doet ze natuurlijk niet zomaar. Ze moet van de burgemeester namelijk een aantal stempels op een stempelkaart zien te verzamelen om aan een vergunning te komen om de mijnen in te mogen. Deze mijnen schijnen vol met schatten te zitten, dus CJ heeft geen keuze. De stempels kan ze verdienen door klusjes te doen voor de inwoners van New Nevaeh. Deze stempelkaart speelt uiteindelijk een grote rol in de game. Progressie wordt namelijk gemeten aan de hand van het aantal stempels dat je op je stempelkaart hebt. Sommige Main Quests zorgen ervoor dat je stempels krijgt en grote gebouwen in New Nevaeh opnieuw opgebouwd worden, maar de meeste stempels verdien je met Side Quests.

Het opbouwen van de stad is dus erg belangrijk. Hiermee speel je nieuwe gebouwen vrij, zoals de smidse die je wapens kan verbeteren, maar bijvoorbeeld ook een apotheek waar je potions kunt verkrijgen. Wanneer je door het verhaal heen speelt, ben je gemiddeld tussen de tien en zestien uur bezig. Het gaat er dus vooral om dat je de wereld rondom New Nevaeh verkent en mensen helpt om de stad te herbouwen. Hiermee verdien je stempels en speel je nieuwe gebouwen in het dorp vrij. Deze nieuwe gebouwen bieden allemaal nieuwe spullen aan die je helpen om verder te komen. Zo moet je bijvoorbeeld de uitrusting van CJ verbeteren bij de smidse om de double jump vrij te spelen. Hiermee kun je op plekken komen waar je nog niet eerder was geweest. Deze Metroidvania-stijl van progressie is over het algemeen niet storend. De reden waarom je bijvoorbeeld de double jump vrijspeelt door je uitrusting te verbeteren, is omdat je kleren dan lichter zijn geworden en je er beter in kunt bewegen. Dat is dus niet heel vergezocht. Progressie in Eiyuden Chronicle voelt natuurlijk en vloeiend aan. Het enige jammere is dat je soms wel wat Side Quests moet doen en die zijn eigenlijk allemaal heel erg saai. Zo goed als elke Side Quest die beschikbaar is, is een Fetch Quest waarbij je of grondstoffen moet verzamelen, of met andere NPC's moet gaan praten.

Eiyuden Chronicle Rising Review

Hakken en slaan was nog nooit zo simpel

Naast het helpen van de dorpeling van New Nevaeh, speelt combat ook een grote rol in Eiyuden Chronicle: Rising. De game is wat dat betreft dan ook niet helemaal een traditionele JRPG. De combat bestaat uit 2D action-based combat met in totaal drie leden in je party. Als eerste heb je CJ, die met twee wapens snelle aanvallen kan doen. Daarnaast heb je de kangoeroe Garoo, die een enorm zwaard heeft en trage, maar sterke aanvallen doet. Tot slot is Isha ook een lid van je party. Zij gebruikt magie om op afstand aan te vallen. Je kunt met elk lid van je party aanvallen door de met hem of haar corresponderende knop op je controller in te drukken. Combat is erg vloeiend, maar, zeker in de eerste paar uren van de game, erg eenvoudig. Later speel je speciale voorwerpen vrij waarmee je elementen toe kunt voegen aan je wapens. Hiermee krijg je strategisch iets meer diepgang. Ook kun je met de drie leden van je party speciale Link Attacks doen. Dit zijn speciale combo's die je verschillende partijleden achter elkaar samen doen als je op het juiste moment van party-lid wisselt. Hiermee doe je meer schade en dat is bijvoorbeeld tijdens eindbaasgevechten erg handig.

Verder is de wereld van Eiyuden Chronicle: Rising erg mooi. De achtergronden zijn erg gedetailleerd en het is bijna jammer dat het een side-scrolling 2D-game is. De verschillende gebieden hebben allemaal een eigen stijl en ook de achtergrondmuziek die je er hoort, ondanks dat het best repetitief is, past er goed bij. De verschillende monsters die je tegenkomt, zijn goed ontworpen en vooral de eindbaasgevechten zitten goed in elkaar. De verschillende eindbazen hebben elk een eigen thema en een eigen gimmick die je moet gebruiken om hem te verslaan. Het enige waar ik me op grafisch gebied wel aan stoor, zijn de verschillende animaties van de personages. Deze komen erg houterig over, wat je niet zou verwachten als je ziet hoe goed de game er grafisch eigenlijk uitziet. Daarbij kent de game geen voice acting en zijn de dialogen soms onnodig lang.

Eiyuden Chronicle Rising Review1

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Eiyuden Chronicle: Rising is een prima game voor wat het is. Als spin-off van een game die nog uit moet komen, maakt het me wel nieuwsgierig naar wat Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes straks voor ons in petto heeft. Eiyuden Chronicle: Rising ziet er in ieder geval prachtig uit en speelt lekker weg, ondanks dat het een side-scrolling 2D-game is. De combat is vloeiend en de drie personages die je kunt spelen, werken perfect samen. Het opbouwen van New Nevaeh is een leuke bezigheid, al zijn de Side Quests wel erg saai en vooral heel veel van hetzelfde. Als je het niet erg vindt om veel te lezen en hulpeloze dorpelingen wilt helpen met het opbouwen van hun dorp, dan is Eiyuden Chronicle: Rising zeker een aanrader.

  • Pluspunten
  • Leuke personages
  • Dorp opbouwen
  • Prachtige graphics
  • Fijne muziek
  • Design vijanden en eindbazen
  • Vloeiende combat
  • Minpunten
  • Saaie personages
  • Animaties wat houterig
  • Dialogen soms erg langdradig
Gameliner Score
Prima

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Claudia Tjia

Claudia Tjia Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?