Review: F1 2012 PlayStation 3

Geplaatst:
Aangepast: 2 september 2022 23:06

Je hebt games zoals FIFA van Electronic Arts die enorm populair zijn en elk jaar uitkomen, plus een buit aan verbeteringen en toevoegingen meebrengen die het voor de voetbalfans alleen maar beter maken. Formula 1 is ook zo'n game die met het jaar beter en beter wordt en dan te bedenken dat Codemasters de F1-licentie pas drie jaar in handen heeft. Maar als Codemasters iets kan, is het wel racegames maken.
Ik had vorig jaar F1 2011 ook gereviewd en toen heb ik Codemasters toch wel wat huiswerk meegegeven. Zo had de game nog wat framerate-problemen, ontbrak het commentaar en was de careermode geslonken. Codemasters had genoeg te doen dus voor dit nieuwe deel.

Dikke vinger

Codemasters heeft goed geluisterd naar de feedback die het kreeg na F1 2011. In mijn review zei ik zelf dat ik dacht dat ze te weinig tijd hadden gehad om de game te perfectioneren, waardoor hier en daar toch nog wat puntjes aan verbetering op te merken waren. Die puntjes weggelaten was het namelijk al een fantastische game.

F1 2012 is net als het vorige deel ultra-realistisch en dat wordt in dit deel nog net iets verder opgevoerd. De game is namelijk helemaal tot in de perfectie verzorgd. Als de uitgever een realistische game wil afleveren, dan moeten ze ook wat doen aan de moeilijkheidsgraad. Als het zo'n makkelijke sport was geweest hadden er vast meer mensen in een F1-wagen gezeten. F1 is bovendien de hoogste klasse in de autosport.

De game vergt dus 100% van je concentratie. Als je even niet oplet of wanneer je afgeleid wordt, mis je het rempunt en belandt je met je F1-bolide in de grindbak. Het is nu zo dat wanneer je in de grindbak terecht bent gekomen je dat dan merkt aan je rondes. Je F1-bolide mist flink wat grip, waardoor je bij bochten sneller doorschuift.
Codemasters heeft flink wat gedaan aan de moeilijkheidsgraad, want hoewel ik persoonlijk van mening dat het niet moet uitmaken, heeft Codemasters ook aan de iets minder ervaren gamers gedacht. Je kunt de game op bijvoorbeeld easy spelen, waardoor je hulp krijgt van de break assist. Het racen blijft dan wel realistisch, maar je krijgt hulp in de bochten en als je in de vangrail terecht komt schiet je als een pudding weer de baan op.

Grafisch pareltje

De game is grafisch echt weer een stuk mooier dan zijn voorganger. In het vorige deel liet de game grafisch nog wel wat steken vallen. Je teamgenoten waren wat aan de stijve kant en de baan en pits voelden een beetje kaal aan. Niet elke circuit, maar wel op de meeste. In dit deel ziet het er allemaal gelikt uit en ook het bekende framerate-probleem uit het vorige deel is verholpen.

Van rookie tot prof

De game kent net als de andere F1-games een careermode. In het vorige deel vond ik de careermode wat achtergesteld. In het eerste deel had je nog een soort camper wat dan je basis was. Daar zat een chick achter een laptop die jou vertelde hoe je ervoor stond. Hierdoor zat er enorm wat sfeer in de game en had je het idee dat je ook echt onderdeel uitmaakte van een raceseizoen. Dit was in F1 2011 al een stuk minder. De chick had plaatsgemaakt voor een kapstok en je camper was ook meteen een stuk kleiner. In F1 2012 is dit allemaal achterwege gelaten. De careermode zit er nog wel in, maar je zit niet meer in een camper. Het zit net als de rest van de game gewoon verwerkt in een menu. De game hoeft hierdoor niet steeds te laden.

Ze hebben nu de Young Driver Test-mode toegevoegd, vergelijkbaar met de trainingsmissie uit Gran Turismo. Je moet verschillende rijvaardigheidstesten doen. Bijvoorbeeld in de regen op topsnelheid en binnen een bepaalde tijd een aantal opdrachten goed volbrengen. Ze zijn pittig en tegelijkertijd uitdagend, alleen de moeilijkheidsgraad wordt wel in 'n keer opgekrikt. Ze hadden wat mij betreft de trainingen iets geleidelijker mogen doen en misschien langer, zodat je meer de tijd krijgt. Dat scheelt ook meteen een hoop kapotte controllers. De ervaringen die je met Young Driver Test opdoet komen dichtbij de ervaringen die een echte coureur in de F1 beleefd. Je leert onder andere omgaan met het Drag Reduction System (DRS), maar ook het zogenaamde Kinetic Energy Recovery System (KERS), zodat je recuperatief kunt remmen en hierdoor je tegenstander kunt inhalen. De tests worden op het Yas Marina-circuit in Abu Dhabi afgenomen.

Het eindoordeel van Alex Zweers

De game heeft net als voorgaande delen ook de Champions-mode, Time Trial-mode enzovoorts en ook de safety car stond weer te stralen in de pits en dan hebben we het nog niet eens gehad over de multiplayer, waar ik binnenkort nog op terug zal komen. Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar de game is tot in de puntjes verzorgd. De game zit bomvol opties en dat maakt deze F1-game meer dan compleet. F1 2012 is een racegame met ballen.

    Perfect
  • Beste racesimulatie-game ever
  • Het is enorm realistisch
  • Trainingen zijn heel snel heel moeilijk
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot F1 2012

Series

Formula 1

Uitgever

Codemasters

Reviewscore

Platforms

Pc, Xbox 360, PlayStation 3

Releasedatum

21 september 2012

Ontwikkelaar

Codemasters

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord