Review: Floodland - Een stortvloed aan details Pc

Geplaatst: 23 november 2022 14:00

De hoeveelheid games die in een jaar uitkomen is nogal overweldigend en daardoor is het eenvoudig om een game zoals Floodland over het hoofd te zien. Dat is precies wat er gebeurde, want ik had nog nooit van deze game gehoord. In principe niet zo heel erg, zij het niet dat Floodland een strategische city-survival builder is. En laat dat nu net mijn favoriete genre zijn. De game wist mij op sommige momenten compleet weg te blazen, maar tegelijkertijd had er veel meer in kunnen zitten. Hoe dat allemaal samengaat en of Floodland nog steeds je tijd en geld waard is, lees je in deze review.

Post-Apocalyptische settings zijn populair

Ga er maar even goed voor zitten, want Floodland is een ontzettend uitgebreide game. Er zijn veel verschillende systemen waar je rekening mee moet houden en daardoor is het niet eenvoudig. Het is daarnaast verrassend gedetailleerd en realistisch. Na het Event is de populatie van de aarde drastisch verminderd en zijn de gebieden vol met water gelopen. Uiteindelijk zijn er vier groepen die dit op hun eigen manier hebben overleefd. De Oakhill Survivors verschansten zich in een prepper schuilplaats, maar door de kapotte ventilators werden ze bovengronds gedwongen. Deze groep is het gewend om weinig voedsel te hebben en eten daardoor een stuk minder. De Good Neighbours hebben het dan weer overleefd door na de tsunami bij elkaar te blijven in hun woonwijk. Ze werken graag hard en delen alles met elkaar. Ze houden echter vast aan de oude Amerikaanse tradities, en willen de democratie en het liberalisme herstellen. De Fire Brigade wisten te overleven in een brandweerkazerne en vinden tolerantie en diversiteit ontzettend belangrijk. Doordat ze zichzelf weten te beschermen is de kans op criminaliteit een stuk kleiner. Als laatste is er nog Berkut-3. Deze groepering bestaat uit de oud-werkers van een olieboorplatform en hun nakomelingen. Ze richten zich vooral op hun eigen vaardigheden en rationeel denken. Ze zijn dan ook sneller met het verzamelen van grondstoffen. Aan het begin van de game is het aan jou om de leider te selecteren van één van deze groepen. Welke je kiest maakt in principe weinig uit, maar de bonussen die ze geven zijn wel handig. Uiteindelijk krijg je te maken met alle vier de groeperingen en dat is direct het eerste minpunt van deze game. Door hun verschillende idealen, hebben ze een eigen kijk op hoe de Nieuwe Wereld eruit moet komen te zien. Dit betekent dat leden van Berkut-3 geen kerk, bar of gemeentehuis in het district willen hebben. Het is dus lastig om de vier groeperingen in een district te hebben. De beste oplossing is dan ook om ze ieder een eigen district te geven, want op deze manier vliegen ze elkaar niet in de haren. De balans op dit gebied had echt wel beter gekund, vooral omdat je in het begin je eigen groepering moet kiezen. Dat je de andere groeperingen tegenkomt is logisch, want je bent op zoek naar andere overlevenden van de ramp.

Door de tsunami bestaat Amerika tegenwoordig uit verschillende eilanden. Deze plekken lagen blijkbaar een stukje hoger dan de rest en kennen daardoor bomen, huizen en paddenstoelen. Wanneer je de game opstart, begin je altijd op hetzelfde eiland en vanaf hier moet je de rest van de map verkennen. De verschillende districten die je gaat bouwen zullen dan ook op andere eilanden liggen, want er is simpelweg te weinig plek. Het is jammer dat de map niet volledig willekeurig wordt gegenereerd, want de replay value mist hierdoor. Dit wordt versterkt door het verhaal dat je door middel van missies volgt. Je kunt Floodland dan ook het beste vergelijken met de city-survival builder Frostpunk, want ook die game kent doelen die je moet behalen. Elke keer als je een belangrijke missie hebt voltooid, wordt het hoofdstuk afgerond. Het verhaal wordt dus door middel van hoofdstukken aan je gepresenteerd en daardoor kun je niet te hard van stapel lopen. Dit beperkt vervolgens de strategische vrijheid van de speler. De leiders van de groeperingen geven ook commentaar op deze gebeurtenissen en de stappen die je neemt. Door de wereld te verkennen vind je ook dagboekfragmenten die meer informatie geven over het Amerika van voor het Event.

Floodland

Er zijn zoveel details en systemen

Het eerste wat mij opviel aan Floodland is dat de wereld ontzettend gedetailleerd is. Ik heb het dan niet over het grafische aspect van de game, maar puur de gameplay. Amerika staat onder water en daardoor vind je ingestorte huizen en fabrieken die je kunt verkennen om overgebleven grondstoffen te verzamelen. De eilanden liggen echter ook vol met autowrakken, bakstenen muren en lantaarnpalen. Mag ik even applaus voor degene die dit heeft verzonnen. Het mooiste komt namelijk nog. Sommige fabrieken en ingestorte huizen kunnen gerepareerd worden, zodat de mensen er kunnen wonen of het kunnen gebruiken als werkplaats. De gebouwen waar dit niet bij kan, kunnen worden vernietigd. Dit geeft niet alleen extra grondstoffen, maar zorgt er ook voor dat je meer plek op het eiland creëert. Zo eenvoudig gaat dit echter niet, want je moet eerst speciale werkplaatsen onderzoeken en bouwen, voordat je aan de slag kunt. Zonder een zaag kun je de doden bomen niet weghalen, terwijl je een lasser nodig hebt voor de autowrakken.

Het onderzoeksysteem bestaat dan ook uit twee onderdelen. Eerst besteed je de kennispunten om een bepaalde grondstof vrij te spelen. Denk hierbij aan hout. Vervolgens krijg je toegang tot alle gebouwen die te bouwen zijn met deze grondstof. De eerste grondstof waar je toegang tot hebt, is afval. Door dit te verzamelen, eerst handmatig en vervolgens door een werkplaats, kun je tenten, een keuken en een waterfilter bouwen. De inwoners van je district moeten natuurlijk wel overleven en daar heb je schoon water, voedsel en onderdak voor nodig. Hout is echter schaars en er is geen gebouw dat ervoor zorgt dat je bomen kunt planten. In plaats daarvan moet je wachten tot de takken weer aangegroeid zijn en ze vervolgens weer afknippen. In het begin is Floodland dan ook best wel traag en dat geldt ook voor het verzamelen van bepaalde grondstoffen die je nodig hebt om je district uit te breiden. Je moet dus voedsel en water opzij zetten, zodat verkenners het onbekende tegemoet kunnen varen in hun opblaasbootjes. Zij kunnen ergens anders een district opstarten of gewoon de grondstoffen mee terug naar huis nemen. Mijn fangirl moment is nog niet voorbij, want deze verkenners kunnen in het begin alleen wandelen. Tja, je hebt nu eenmaal een duikpak en een duikfles nodig om gebouwen die onderwater staan te verkennen. Is een gebouw heel hoog of staat die op een soort heuvel dan moet je eerst touwen en andere klimuitrusting onderzoeken. Als je nu al het idee hebt dat dit te ingewikkeld wordt en er te veel micromanagement aanwezig is, dan wordt het alleen maar erger. Op dit punt van de review kun je dan al concluderen dat Floodland niets voor jou is. Ik werd hier in ieder geval superblij van.

Floodland Technologie

En dat heeft zijn nadelen

Die blijheid wordt vervolgens wel een beetje neergeslagen door andere elementen van de game. Het eerste is dat de game nog steeds niet stabiel draait en slecht is geoptimaliseerd. Elke keer wanneer Floodland automatisch aan het saven is, bevriest de game voor enkele tellen. Er worden patches uitgegooid en het is al een stuk verbeterd, maar het speelt nog steeds. Daarnaast heb ik al kort de botsing tussen de groeperingen genoemd en dit blijft lastig om te regelen. Zelfs zonder de gebouwen waar elke groep een hekel aan heeft, blijven ze elkaar wantrouwen. De beslissingen die je neemt zorgen vaak voor onrust. Een leider klopte bij mij op de deur, omdat ze vond dat er te weinig water was voor het district. Ze stelde dan ook voor om de waterinname te reguleren, zodat mensen minder water drinken. Ik vond dit geen goed idee, omdat we meer dan genoeg water hadden. Er was niet eens genoeg plek om het op te slaan. Vervolgens kreeg ik te horen dat ik het overleven niet serieus nam en groeide de onrust weer. Frostpunk kent precies hetzelfde systeem, maar dat werkte tenminste en was logisch. In Floodland voelt het te willekeurig aan, alsof ze gewoon ergens over willen zeuren. Door de botsende idealen moeten ze eigenlijk zo snel mogelijk hun eigen district krijgen, maar dit kun je pas later in de game bereiken. Je zult eerst een pier moeten bouwen op je eigen eiland en het nieuwe toekomstige district. Een nieuw district lost echter weinig op, omdat het niet mogelijk is om te zien wat elk district aan grondstoffen heeft. Ik ben er in ieder geval nog niet achter gekomen. Het menu laat wel netjes zien welke gebouwen er allemaal staan.

Het tweede probleem met de huidige systemen is dat werknemers automatisch worden gekozen. Wanneer je het district uitbreidt en op andere plekken tenten en werkplaatsen bouwt, kun je niet bepalen waar de werknemers gaan werken. In de praktijk zorgt dit ervoor dat je elke keer de melding krijgt dat een werkplaats te ver van het huis is verwijderd en dat de werknemer te ver moet lopen. Het is ook niet mogelijk om de werknemers een bepaald huis te geven dus het probleem blijft aanwezig. Het is dan wel weer eenvoudig om een werkplaats stop te zetten of om werknemers toe te voegen. Wanneer je een verbeterde versie van een werkplaats verkrijgt via het academische onderzoek dan is het gebouw eenvoudig op te upgraden. Het gebouw verplaatsen is dan weer niet mogelijk, terwijl dat toch ontzettend handig is. Ik heb er dan weer geen problemen mee dat sommige werkplaatsen meerdere functies hebben. Dit zorgt ervoor dat je een werkplaats niet direct meerdere keren hoeft te bouwen. Je moet dan wel alles in de gaten houden en op tijd van werk wisselen. Dit soort micromanagement is vaak aanwezig in dit genre en zorgt ervoor dat de games uitdagend zijn. Het grote probleem is dan ook dat Floodland niet consistent is met het micromanagement en een aantal belangrijke onderdelen niet in de handen van de speler legt.

Floodland Review1

Bijna klaar hoor

Ik heb ondertussen al een groot gedeelte van de game besproken, maar er zijn nog wat kleine dingetjes aanwezig. Ten eerste moet ik zeggen dat de artstijl goed past bij de gehele setting en de menu’s die je voor je kiezen krijgt. Je ziet mensen echt water halen en met rubberbootjes de zee opgaan. De mensen zelf zijn niet gedetailleerd en hebben geen naam, maar dat zie ik door de vingers. Het gaat erom dat de game er goed uit ziet en dat het qua setting allemaal klopt. De muziek helpt hier ook bij al is deze niet super gedenkwaardig.

Dan eindig ik nog even met een groot systeem, namelijk het wetboek. Je kunt geen nieuwe staat oprichten zonder dat er wetten en regels aanwezig zijn. Floodland kent een gigantisch wetboek, waarmee je alle kanten op kunt. Niet alle groeperingen zullen even blij zijn met de keuzes die je maakt, maar dat zie je achteraf allemaal wel. Criminaliteit is namelijk volop aanwezig op het moment dat de gemoederen hoog op lopen. Hiervoor kun je een speciale wet aannemen die toegang geeft tot een politiebureau en worden de effecten van criminaliteit verminderd. Je kunt dus niet zonder dit systeem, want er zitten een aantal handige gebouwen in verborgen. In het begin zul je hier nog niet mee te maken krijgen. Het is pas rond hoofdstuk drie of vier dat je het wetboek vrijspeelt. Om de wetten daadwerkelijk in te kunnen zetten heb je influence nodig. Dit is alleen te verkrijgen door een kantine en kampvuur te plaatsen. De bevolking kan hier met elkaar praten en de groeperingen leren elkaar dan beter kennen. Dit proces is best wel traag, maar het is wel een unieke manier. Als Floodland eerst zes maanden in de Early Access had gezeten dan had Vile Monarch een knaller van een city-survival builder kunnen hebben. Het team werkt momenteel hard aan de feedback dus er is een kans dat er nog wat veranderingen aankomen. Meer scenario’s of een modus zonder verhaal zou in ieder geval welkom zijn. Doordat je wordt overspoeld met details, is mijn eerste playthrough niet goed verlopen. Met de verkregen kennis kan ik het nu beter aanpakken dus ik ga zeker de game opnieuw opstarten. Daarna zijn er echter weinig redenen om Floodland weer op te pakken. Je bent ondertussen al wel een aantal uren kwijt, dus voor de prijs is het geen slechte deal.

Floodland wetboek

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Floodland is een ontzettend gedetailleerde city-survival builder en kent veel systemen. Hierdoor is er veel micromanagement aanwezig, waardoor de game niet voor iedereen is weggelegd. De details in de wereld, grondstoffen en technologie maakte mij ontzettend blij. Tegelijkertijd zijn er een aantal basis onderdelen niet aanwezig. De balans tussen de clans mist, waardoor er veel onrust ontstaat. Verder worden de werknemers automatisch aan een gebouw gekoppeld. Hoewel het verhaal en de setting van Floodland interessant is, is er weinig replayability. Er zijn geen extra scenario's en het begin is altijd hetzelfde. Zelfs de map wordt niet volledig willekeurig gegenereerd. De studio is momenteel druk bezig met het optimaliseren van de game door patches. Ze hebben dus oog voor de problemen en werken eraan om de game nog beter te maken. Ik heb geen heftige problemen of bugs ervaren, maar niet iedereen heeft zoveel geluk. Floodland is een aanrader als je van dit genre houdt, maar dan moet je wel kunnen leven met de tekortkomingen.

• Gedetailleerde wereld en gameplay
  • Je volgt een interessant verhaal
  • Wereld bestaat uit eilanden