Preview
Preview: Godhood
19 juli 2019Abbey Games is een Nederlandse Indiegame-studio uit Utrecht. Dit is het team achter Reus, een game waar je met behulp van vier reuzen een planeet moet...
Vorig jaar mocht ik een preview schrijven voor de game Godhood, een managementgame waar je een religie moet oprichten en je die als god(in) moet onderhouden. De game is ontwikkeld door Abbey Games, het team achter Reus. Vorig jaar had ik wat problemen met de game. Mijn Macbook kon de game niet aan (wat eigenlijk wel zou moeten kunnen) en daardoor moest ik mijn preview schrijven op basis van alleen gameplaybeelden. Nu, een jaar later, komt de game alleen op de pc uit en kon ik de game op mijn gaming pc een tweede kans geven. Ik was blij verrast.
Mocht je mijn preview niet gelezen hebben, Godhood is een game die zich afspeelt in een wereld die gebaseerd is op de Maya, Inca en Azteken samenlevingen. Jij begint als god, godin of een alwetend wezen, dat net zo groot wil worden als de andere grote goden in de wereld. Je kiest een eerste profeet uit en samen met hem of haar ga je proberen de wereld naar jouw goddelijke hand te zetten. Door de game heen leid je discipelen op die voor jou proberen de heidense stammen te bekeren naar het ware geloof.
Het enige wat ik vorig jaar op mijn Mac kon testen voordat die crashte, waren de creatie opties voor de goden waaruit gekozen kon worden. Waar je eerst moest klikken op pijlen om bij de optie die je wilde uit te komen, staan alle opties nu in een lijst en kan er rechtstreeks geklikt worden op jouw favoriete optie. Daarnaast zit er nu ook een echt verhaal in de game, waar ik in de preview niet echt het gevoel had dat die er was. Eerst was het doel van de game om alle stammen te bekeren tot jouw geloof. Nu zijn de Sunstones in de game gekomen. Deze mysterieuze stenen zijn in het bezit van alle grote religies in de wereld van Godhood en het is aan jouw volk de taak om ze allemaal te verzamelen en jouw religie het ‘ware geloof’ te maken.
Verder zijn er ook meerdere waardes, mechanieken en veranderingen aan het vechtsysteem toegevoegd. Zo kon er eerst gekozen worden uit de waardes van vrede, oorlog, seksualiteit of zedigheid. Nu kan er ook gekozen worden uit vrijgevigheid, gierigheid en gekte. Ook zijn er geboden en tradities aan de game toegevoegd waar de volgelingen zich aan moeten houden, maar ik ga hier later allemaal dieper op in. De graphics zijn simpel, maar alles ziet er gewoon goed uit en draait prima op de pc.
De setting van de game vind ik echt interessant. Geschiedenis heeft mij altijd geboeid en het mysterie rond de volkeren die in Zuid-Amerika hebben geleefd, behoort tot één van mijn favorieten. De setting past ook goed bij de game zelf, want de Maya’s en de Inca’s hingen allebei een andere religie aan en deze volkeren voerden de nodige oorlogen met elkaar. Alleen focust de game zich niet op het voeren van oorlog (tenzij je natuurlijk de waarde oorlog kiest), maar op het bekeren van volkeren. Deze verandering is duidelijk te zien in het ‘vechtsysteem’ van Godhood. In de Early Access vorig jaar lag de focus op het verslaan van de tegenstanders. Nu spelen de toeschouwers een belangrijke rol en moeten je discipelen het publiek overtuigen dat jouw religie beter/de ware is. Degene die als eerste een bepaald aantal mensen overtuigd heeft, wint.
Daarnaast zijn er ook verschillende klassen en krachten die jouw discipelen kunnen gebruiken. Dit werkt een beetje als bij Pokémon. De krachten bestaan uit Natuur, Donker, Voorouderlijk, Leven en Goddelijk. Elke kracht heeft zijn sterkte en zwakheid en het is aan jou om een gevarieerd team samen te stellen dat alle krachten omvat. Dit vechtsysteem past naar mijn mening veel beter bij deze game, omdat dit eigenlijk is waar de game om draait. Bekeren, niet vechten. Ook kan er gekozen worden uit verschillende klassen die je discipelen kunnen gebruiken. Elke discipel heeft bepaalde vaardigheden die beter bij een bepaalde klasse past, dus het is aan jou om de beste klasse voor je geliefde volgelingen uit te kiezen.
Naast het bekeren, werkt Godhood eigenlijk als een managementgame, alleen dan met een religie in plaats van een bedrijf. Je volk doet haar eigen ding, terwijl je alles overziet en je discipelen inspireert om bepaalde dingen te doen. Je neemt belangrijke besluiten, zoals geboden waar je volk zich aan moeten houden en de tradities die ze hebben. Zo vereert mijn volk honden, want waarom niet? Deze dieren zijn te goed voor deze wereld en verdienen het om vereerd te worden. Mijn godin heeft de eerste profeet als een volksouder aangesteld die het volk overziet als traditie. Het is ook mogelijk om tradities over te nemen van bekeerde stammen als je het hele eiland overwonnen hebt.
Je begint de game met je profeet en drie discipelen, maar naarmate de tijd verstrijkt, worden ze ouder en overlijden uiteindelijk. Het is aan jouw als god of godin om nieuwe generaties discipelen op te leiden. Na het overlijden kan er gekozen worden uit een selectie van nieuwe volgelingen die je kan opleiden als opvolger. Dit geeft je de mogelijkheid om alle klassen in de game te ontdekken.
Ik heb mij verrassend goed met Godhood vermaakt, ook al is het niet een game die ik normaal zou spelen. Toch merkte ik dat ik mij na een paar uur een beetje begon te vervelen. Met name omdat het uiteindelijk toch op hetzelfde neerkomt, mensen bekeren en het geloof uitbreiden. Voor mij is het niet een game waar ik uren achter elkaar mee bezig kan zijn, maar af en toe even opstart. Dit komt met name denk ik omdat het niet mijn genre is om te spelen en dat is prima. Ook kan je niet de aanvallen kiezen tijdens het vechten. Je bent alleen toeschouwer van wat je volgelingen doen. Als er tijdens het vechten zelf keuzes gemaakt kunnen worden in wat je discipelen doen, dan zou ik iets meer betrokken bij de game zijn geweest en was ik langer blijven hangen.
Ik heb mij uiteindelijk aardig met Godhood vermaakt. De game draait goed en geeft een leuke twist aan het managementgenre. De game draait prima en heeft een interessant vechtsysteem waar het niet per sé van het verslaan van de heidenen afhangt, maar het overtuigen van het volk. Het jammere is dat je als speler geen bijdrage kan leveren aan gevechten, waardoor het na een tijdje een beetje eentonig wordt. Al met al heb ik mij een aantal uren met de game vermaakt en ga ik hem zeker af en toe weer oppakken om het geloof van Terraria uit te breiden. Als jij van managementgames houdt en benieuwd bent naar iets met een religieuze twist, dan is deze game misschien iets voor jou.
Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Abbey Games
Uitgever:
Abbey Games
Release:
10 juli 2019
Reviewscore:
Platforms: