Review: Joy Ride Turbo Xbox 360

Geplaatst: 17 juli 2012 15:00

Kinect Joy Ride is een game die redelijk werd ontvangen. Het grootste minpunt van de game was vooral de Kinect-besturing, waarbij sturen soms vanzelf leek te gaan. De game zou waarschijnlijk veel hoger hebben gescoord als de game met een controller kon worden gespeeld. In Joy Ride Turbo wordt de Kinect-besturing dan ook helemaal weggelaten en is de game alleen met een controller te spelen. Daarnaast ligt de game niet voor de volle mep in de winkel, maar is de game te downloaden voor Xbox LIVE Arcade. Is dit een goede keuze geweest?

Mario Kart met een vleugje ModNation Racers

Joy Ride Turbo doet heel erg denken aan Mario Kart. Het begint al met de keuze uit 100, 200 en 300 HP, wat bij Mario Kart natuurlijk 50, 100 en 150 cc is. Maar dat is niet het enige, ook het racen voelt bijna hetzelfde aan. Over de tracks zijn namelijk dozen met items verspreidt (waar heel toepasselijk een vraagteken op staat). En deze items lijken allemaal afgeleidt uit Mario Kart. Zo is er een raket die op de eerste afvuurt, een mijn die je achter je kan plaatsen, nepdozen die je kunt plaatsen en ga zo maar door. Maar is dit erg? Aan de ene kant vind ik het wel een beetje jammer dat de game niks nieuws bevat, maar aan de andere kant is het beter goed gejat dan slecht bedacht. ModNation Racers komt ook nog om de hoek kijken, want door middel van trucjes in de lucht en driften bouw je je boost op.

Auto's verzamelen

Gelukkig zijn er ook nog originele dingen te vinden in Joy Ride Turbo. Over de tracks zijn namelijk verschillende auto-onderdelen (Car Parts) verstopt. Wanneer je genoeg onderdelen hebt verzameld, kun je een nieuwe auto kopen. Ik vind dit een leuke toevoeging, want hierdoor ga je toch telkens een andere route nemen om te kijken of je nieuwe onderdelen kunt vinden. Zelfs als je de game hebt uitgespeeld en je nog niet alle onderdelen hebt, wil je toch nog even de tracks opnieuw spelen om deze te vinden.

Stunten!

Naast de gewone races bevat Joy Ride Turbo ook de modus Stunt Park. In deze modus is het de bedoeling om in een open wereld trofeeën te verzamelen. Zoals de naam van de modus al doet vermoeden, moet je verschillende stunts uitvoeren om bij deze trofeeën te komen. Hierbij moet je onder andere denken aan loopings, kanonnen die je door het level schieten, halfpipes en enorme jumps. Daarnaast zijn er ook weer een boel Car Parts te vinden. Ondanks het feit dat deze modus slechts twee tracks kent, heb ik me er toch aardig wat uurtjes mee weten te vermaken. Alleen al voor deze modus zou ik de game spelen.

Met zijn allen

Wat misschien wel het belangrijkste onderdeel is in arcade-racegames, is de multiplayer. In Joy Ride Turbo is het mogelijk om alle gamemodi in splitscreen te spelen met maximaal vier man. Zelfs de onlinemodus is te spelen in splitscreen. Dit zie ik heel graag in games, maar jammer genoeg is er zo goed als niemand meer die de game online speelt. Wat echter een groter gemis is, is dat er in splitscreen maar 'n speler is die geluid heeft. Dit voelt gewoon heel erg vreemd aan. Hier had de ontwikkelaar wel even naar moeten kijken.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Joy Ride Turbo is een verrassend leuke Xbox LIVE Arcade-game geworden. Het is een goede keuze geweest om de Kinect-besturing volledig achterwege te laten, want hierdoor speelt de game veel lekkerder. De game heeft weliswaar een hoop gejat van Mario Kart en een beetje van ModNation Racers, maar dit mag de pret niet drukken. Daarnaast had de Xbox 360 nog niet echt zo'n game, dus maakt dit niet zo heel veel uit. Mocht er nog een vervolg komen, dan wil ik wel veel meer nieuwe items zien die ik nog niet uit andere racegames ken. Ook een aantal nieuwe tracks kunnen geen kwaad, want het grootste gedeelte komt uit Kinect Joy Ride. Stunt Park is dan wel weer een leuke, nieuwe modus, waarmee ik me aardig wat uurtjes heb kunnen vermaken. De multiplayer is in deze game in alle modi aanwezig, maar helaas is er bij splitscreen maar 'n persoon met geluid. Al met al is dit een best wel uitgebreide en leuke Arcade-game geworden die het voor 800 Microsoft Points zeker waard is om te proberen.

• Stunt Park
  • Goede Mario Kart-kloon
  • Veel collectibles