Review: Just Dance 2021 - Voetjes van de vloer Nintendo Switch

Vorig jaar was Delano niet echt te spreken over Just Dance 2020. Met name de paywall voor Just Dance Unlimited en het schaarse aanbod in de game zelf zorgde ervoor dat Just Dance 2020 geen hoog cijfer bij ons kreeg. Dit jaar is er weer een nieuwe Just Dance uitgebracht door Ubisoft met Just Dance 2021. Zijn er dit keer stappen in de goede richting gezet of zijn er weer dezelfde fouten gemaakt als in het vorige deel?

Voor ieder wat wils

Het aantal nieuwe tracks in Just Dance 2021 is in vergelijking met diens voorganger gelijk gebleven. Net als vorig jaar kunnen spelers aan de slag met veertig nieuwe tracks met de populairste hits van het afgelopen jaar en met een paar bangers uit eerdere jaren. Zo zat er tot mijn blijde verrassing Temperature van Sean Paul in Just Dance 2021, een track waar ik zelf vaak naar luister. Verder kunnen spelers onder andere Rain on me van Lady Gaga en Ariana Grande, Dance Monkey van de Tones and I, Ice Cream van Selena Gomez, Blackpink, Don’t Start now van Dua Lipa en nog veel meer populaire tracks van over de hele wereld vinden.

Waar Delano vorig jaar veel tracks niet herkende en had ik dat wel met Just Dance 2021. Ubisoft lijkt voor het nieuwste deel voor iets meer diversiteit te zijn gegaan waar voor ieder wat wils te vinden is dit jaar. Van de grootste hits, naar Kpop, latino muziek en wat oudere nummers uit andere jaren. Dit vond ik een grote verbetering ten opzichte van vorig jaar.

Game draait goed op de Nintendo Switch

De game draait prima op de Switch. Tijdens het spelen ondervond ik geen technische problemen en waren er zelfs verbeteringen te zien. Zo waren de laadschermen aanzienlijk korter dan in Just Dance 2020 en is het puntenscherm veel duidelijker geworden. Ook de achtergronden van de tracks zagen er weer prima uit. Met name bij Dance Monkey en Temperature zag de achtergrond er in mijn ogen echt gaaf uit.

Wat mij wel opviel, is dat de ene achtergrond er beter uitzag dan de andere. Zo was bij Dance Monkey een heel carnaval op de achtergrond te zien, terwijl bij U & I van Galantis alleen de kleuren veranderen op de achtergrond. Dat contrast viel me wel erg op tijdens het spelen van deze game.

Voetjes van de vloer

De grootste charme van de Just Dance-franchise is dat het games zijn waar je toch even de bank voor moet afkomen en moet bewegen/dansen. Nu zijn mijn dansvaardigheden niet geweldig, maar met de Nintendo Switch-versie kun je daar nog mee weg komen door in ieder geval de armbewegingen zo goed als mogelijk te kopiëren. Bij de Nintendo Switch-versie worden het gelukkig, of ongelukkig, alleen je armbewegingen geregistreerd. Dit omdat op de Nintendo Switch alleen de Joy-Cons of smartphones gebruikt worden. Het is natuurlijk wel zo dat de mogelijkheden bij bijvoorbeeld de PlayStation 4 veel groter zijn als je de PlayStation-camera hebt en al je bewegingen gevolgd kunnen worden.

Toch moet je nog aardig je best doen met je armen om een goede score bij bepaalde tracks te krijgen en waren sommige choreografieën best uitdagend. Als je met iemand samenspeelt, wil je natuurlijk de beste zijn. Laten we het erop houden dat je voetjes veel van de vloer gaan met deze versie van Just Dance, letterlijk en figuurlijk.

Het vermakelijkste met meerdere mensen

Just Dance is en blijft het leukst om met meerdere mensen samen te spelen, met name vrienden of familie. Het jammere is dat in deze tijd het niet zo makkelijk is om deze game met vrienden te spelen. Gelukkig heb ik een zus die groot fan is van Just Dance en vrijwel meteen klaarstond om de game uit te testen met mij. Onder toelachend oog van onze ouders zetten wij ons voor gek voor de televisie met onze matige (mijn zus) en niet aanwezige dansvaardigheden (ik).

Toch hoop ik stiekem dat Ubisoft ooit een onlinemodus toevoegt aan de game waar vrienden online met elkaar met elkaar kunnen dansen, mede nu door een bepaald virus een groot deel van het (sociale) leven is platgelegd. Op dit moment kun je alleen online met vreemde mensen dansen op de World Dance Floor. Wat ook leuk is, maar natuurlijk niet zo leuk als met vrienden. Misschien een mooie kans voor volgend jaar Ubisoft?

Nog steeds Just Dance Unlimited en veel van hetzelfde

Ook Just Dance Unlimited maakt weer een terugkeer in Just Dance 2021. Met Just Dance Unlimited krijgen spelers voor dertig euro toegang tot zeshonderd extra tracks uit eerdere Just Dance games en worden er ook tussendoor geheel nieuwe tracks aan de game toegevoegd. Ik snap dat Ubisoft dit doet, maar het blijft jammer dat spelers extra moeten betalen om meer content van de game te krijgen.

Ook is er weinig nieuwe content aan de game toegevoegd of beter gezegd geen. De Mojo-modus uit de game verwijderd en is er niks voor in de plaats gekomen. De enige nieuwe toevoeging zijn de tracks en hiermee lijkt Just Dance-franchise in de sportgame groep gaat vallen waar alleen nieuwe nummers elk jaar erbij komen voor fans om mee aan de slag te gaan. Ik hoop dat Ubisoft volgend jaar weer iets totaal nieuws gaat toevoegen aan deze franchise (zoals een online-modus voor vrienden).

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Just Dance is en blijft een vermakelijke game om te spelen met vrienden en familie. Er is dit jaar veel variatie in de tracklijst waar voor ieder wat wils iets te vinden is. De game ziet er goed uit op de Nintendo Switch en draait lekker. Wel valt het op dat aan de ene achtergrond meer aandacht is besteed dan aan de andere. Ook is het jammer dat spelers geld moeten betalen voor meer content en dat er vrijwel geen nieuwe dingen aan het nieuwe deel zijn toegevoegd.

• Veel variatie in nummers
  • Vermakelijke game met vrienden of familie
  • Game draait goed en ziet er goed uit op de Nintendo Switch
  • Weinig innovatie in vergelijking met vorige deel
  • Extra betalen voor meer content met Just Dance Unlimited

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Just Dance 2021

Just Dance

PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, Google Stadia