Review: KartRider: Drift - Vol gas en niet uit de bocht vliegen Pc

Geplaatst: 17 januari 2023 12:00

Je hoeft weinig te doen om mij een race game te laten spelen. Dat wil niet zeggen dat ik er goed in ben, maar ik heb er altijd wel veel plezier mee. En dat is het belangrijkste, toch? Dat lijkt in ieder geval wel de insteek bij KartRider: Drift. De kleurrijke race game is free-to-play en lijkt gevuld met genoeg content om voorlopig even zoet te zijn. Dus ik heb alles aan de kant geschoven en ben vol gas de game ingedoken.

KartRider Drift 3

Met gierende banden

KartRider: Drift speelt zoals je van een game als deze mag verwachten. Je kunt kiezen uit verschillende modi voor de races die je wilt spelen. Zo kun je een race met items doen of juist eentje die puur gaat om snelheid. Ook zijn er verschillende modi waarin je de races alleen of samen kunt spelen. Je kunt solo spelen, in tweetallen of vier tegen vier. Bij de laatste twee wordt er gekeken naar de gemiddelde finishpositie om de winnaar te bepalen. Dit is vooral leuk om met vrienden te spelen, anders ben je afhankelijk van vreemden. Of vreemden zijn afhankelijk van jou, het is maar net hoe goed je bent natuurlijk.

Naast normale races zijn er ook zijn er een aantal uitdagingen die je kunt voltooien, zoals het raken van karters met een waterballon. Voor elke uitdaging zijn drie sterren te verdienen. Als je er genoeg verdiend hebt, kun je het volgende niveau in de uitdagingen vrijspelen. Ik moet zeggen, deze uitdagingen zijn niet altijd even uitdagend. Zeker die in het eerste niveau zijn meer verknipte tutorials dan echte uitdagingen. Je kunt je ook wagen aan een time trial om te zien hoe snel je bent in vergelijking met de rest van de wereld op de verschillende circuits. Je hebt hier meer opties als je het eerste niveau van de uitdagingen hebt voltooid. Tenslotte is er de mogelijkheid om custom races te spelen met vrienden of andere race-fanaten. Helaas zijn de circuits die in deze game zitten niet geweldig. Ze zijn vrij kort en niet super uitdagend. Wel zien ze er allemaal leuk uit, met unieke elementen per circuit.

KartRider Drift 1

Do I look pretty yet?

Het is een free-to-play game, dus dat betekent dat er op een andere manier geld verdiend moet worden. Je raadt het al: micro-transacties. Gelukkig is het niet zo dat deze nodig zijn om te kunnen winnen. Er zijn twee manieren waarop de microtransacties terugkomen. De eerste is de Racing Pass. Iedereen heeft toegang tot de Normal Racing Pass, maar je kunt ook de Premium Racing Pass kopen. Hiermee kun je meer extra’s vrijspelen en ook munten die je weer kunt gebruiken in de shop. Er zijn op dit moment veertig niveaus in de racing pass die je vrijspeelt als je race level omhoog gaat.

De tweede manier waarop micro-transacties terugkomen, is in de shop. Hier kun je skins kopen voor je kart en voor je personage. Een deel van deze items kun je ook kopen met de in-game currency die je automatisch verdient. Maar er zijn ook items die je met echt geld moet aanschaffen. De in-game currency verdien je bijvoorbeeld door races te voltooien of dagelijks in te logen. Maar ook door gewoon te spelen krijg je verschillende opties om je personage en kart aan te passen of andere emoji te gebruiken. Je hoeft dus zeker geen geld aan deze game uit te geven als je dat niet wilt.

Kartrider Drift 5

Ctrl C, Ctrl V?

Laten we er niet omheen draaien, deze game lijkt in grote lijnen ontzettend op Mario Kart. En hoewel er zeker delen van de game zijn die bijna direct gekopieerd lijken, zijn er zeker ook wel unieke elementen te ontdekken in KartRider: Drift. Het grootste voordeel van KartRider: Drift is dat de game free-to-play en cross-platform is. Het maakt dus niet uit wat jouw favoriete platform is om een race game op te spelen. Je kunt altijd met je vrienden spelen. Het feit dat de game gratis is, zorgt ervoor dat niets je tegenhoudt om deze game te spelen. De game doet het visueel een stuk beter dan Mario Kart, die ook alweer wat jaartjes oud is.

Maar zoals gezegd zijn de circuits in KartRider: Drift niet erg uitdagend. Ik heb tot nu toe weinig punten ontdekt waar je echt de mist in kunt gaan, wat voor sommigen misschien een voordeel is. Natuurlijk zijn er wel een aantal plekken waar je van de baan af kunt rijden, maar een echte Rainbow Road heb ik nog niet kunnen ontdekken. Aan de andere kant zit er wel wat meer uitdaging in de items die de game heeft. Het maakt bij sommige echt uit hoe je ze gebruikt. Zo is er bijvoorbeeld een magneet die jou richting een racer naar keuze trekt. Maar zodra je deze racer voorbij gaat, word jij afgeremd en wordt deze racer naar jou toegetrokken. Je wilt voor dit item dus iemand kiezen die ver genoeg weg is, anders help je de tegenstander. En zo zijn er wel meer items waar je goed bij moet opletten hoe en wanneer je ze inzet, wat de game wat tactischer maakt dat je zou verwachten.

KartRider Drift 2

Het eindoordeel van Evelien de Geus

KartRider: Drift is een leuke race game die voor iedereen geschikt is. De game heeft een vrij lage instapdrempel, maar door de items en het driften zit er nog steeds een leercurve in, wat het voor iedereen leuk maakt. Met de verschillende game modi is er voor iedereen wel iets leuks bij en is er ook aardig wat variatie als je bedenkt dat het een race game is. Hoewel de game er prachtig uit ziet, laten de circuits hier en daar nog wat te wensen over. Met een free-to-play game als deze is het te verwachten dat er micro-transacties in zitten. Gelukkig beïnvloeden deze de game niet en zijn dus volledig optioneel. Als er nog wat complexere circuits worden toegevoegd is dit een ideale kandidaat om met wat vrienden te spelen als je de onderlinge competitie wilt voelen.

• Verschillende game modi
  • Mooie graphics
  • Goede multiplayer