Nieuws
#KILLALLZOMBIES aangekondigd voor PS4
8 augustus 2014De onafhankelijke ontwikkelaar en uitgever Beatshapers heeft #KILLALLZOMBIES aangekondigd voor de PlayStation 4. De game speelt zich af in de nabije...
Een cartoonachtige game met zombies en wapens. Zo kun je #KILLALLZOMBIES, gemaakt door Digerati, toch wel een beetje omschrijven. De game kwam in november 2014 op de markt voor de PlayStation 4. Ondanks dat de game - voor mij althans - best onbekend is, is er toch besloten het spel ook naar de Xbox One te halen. Eigenlijk een vreemde keuze, twee jaar na de PlayStation-release. Is de game dan zó goed dat er een Xbox-versie moest komen? Ik wist echt niet wat ik van deze game moest verwachten. Ik had de hoop dat het een beetje zou lijken op de tv-serie The Walking Dead. Lekker om je heen schieten terwijl je een mooie wereld betreedt. Of dit het geval is, is te lezen in deze review.
De game heeft een vrij simpel startmenu. Er bestaan drie verschillende modi: Survival, Vault Defence, en Cooperative. Zo draait Survival om het zo lang mogelijk overleven van de zombie-aanvallen, terwijl je bij Vault Defence een schuilplaats moet beschermen. Uiteraard is Cooperative de (lokale) multiplayer. Eigenlijk draaien deze modi allemaal om het neerschieten van zombies, dus zo divers zijn de opties niet. Best jammer, deze game had namelijk een hele andere opzet kunnen hebben.
Tijdens het spelen van Survival heb je de beschikking over meerdere strijdmiddelen. Je kunt voorafgaand aan deze modus kiezen tussen twee wapens. Helaas is het slecht te zien welke wapens het precies zijn. Als je op de tegel gaat staan, kies je automatisch voor dat wapen. Het is dus ook niet mogelijk te achterhalen wat de wapens eigenlijk kunnen. Als de game begint, start je bij level 'n. De zombies zijn nog niet met heel veel, en je hebt genoeg tijd om te ontsnappen 'n te schieten. Naarmate de levels hoger worden, moet je steeds beter je best doen om de zombies voor te blijven. Zo komen er vanaf een bepaald level dingen uit de lucht vallen. Als je wordt geraakt door zo'n object, verlies je veel health. De zombies worden daarentegen meteen geplet, dus daar ben je dan mooi van af.
Je krijgt bij elke level-up een zogenaamde 'perk', een extraatje. Deze extra's bestaan bijvoorbeeld uit een speciale kracht, zoals exploderen als je doodgaat. Zo stijgt je score nog wat, terwijl je dus al dood bent. Je kunt ook kiezen uit andere wapens, of een snellere reload-tijd. Sommige van deze extra's zijn tijdsgebonden, dus je moet wel strategisch kiezen. Het zijn in principe handige perks, maar er zit weinig logica in. Je krijgt namelijk niet altijd een handige power-up, zodat je alsnog wordt verslonden door de menigte.
Als Survival al moeilijk klinkt, begin dan alsjeblieft niet aan Vault Defence. Ik snap werkelijk niet hoe je hier een hoge score kunt halen. Het is namelijk de bedoeling om de thuisbasis te beschermen, maar er komen meteen van alle kanten zombies aangerend. Je kunt nooit alle zombies op tijd wegwerken, waardoor het front valt. Ik ben helaas niet verder gekomen dan level 2. Er valt hier dus eigenlijk vrij weinig over te vertellen, behalve dat het gewoon een hele rare modus is.
Om eerlijk te zijn ben ik over het algemeen helemaal niet ver gekomen in de game. Sommige tips op het startscherm gaan over Dongerino, Flying Alien, en CrusheRhino, maar ik heb geen idee wat dit voor tegenstanders zijn. Het frustreert enorm dat het zo lastig is om levels te stijgen, vooral omdat het eigenlijk zo'n simpel spelletje is. Persoonlijk had ik de game op een hele andere manier gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan Kick & Fennick, een platformer met een boel mooie toevoegingen. Een indrukwekkende wereld zoals die van Kick, in combinatie met de vele wapens en power-ups, zou van #KILLALLZOMBIES een veel vettere game maken. Dan zou deze review een stuk positiever geworden zijn, net zoals de review van Kick & Fennick. Helaas is deze zombie-game zo vormgegeven dat het lijkt alsof je met mieren aan het spelen bent. En ja, ik draag al een bril.
Deze game heeft zeer weinig te bieden, behalve een portie ergernis. Onder aanvoering van een irritant repetitief muziekje - wat trouwens precies twee minuten en veertig seconden duurt - keer je om de zoveel minuten terug naar het startmenu om opnieuw te beginnen. Als je erg behendig bent, kan je nog aardig ver komen, maar dan zie ik alsnog niet in wat het punt is van deze game. Er is geen verhaal, het is erg donker vormgegeven, en het schieten gaat soms erg onhandig. Het feit dat ik het muziekje heb getimed zegt volgens mij al genoeg. Het timen was in ieder geval een stuk interessanter dan het spel zelf. Ik zou persoonlijk geen 11,99 euro neertellen voor #KILLALLZOMBIES. Laat die zombies maar lekker rennen - ik ga wat leuks doen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Beatshapers Ltd.
Uitgever:
Beatshapers Ltd.
Release:
12 november 2014
Reviewscore:
Platforms: