Review: Knowledge is Power PlayStation 4

Geplaatst: 5 december 2017 14:00
Aangepast: 17 maart 2024 20:28

Toen ik op gamescom kennis maakte met Knowledge Is Power, moest ik meteen denken aan de goede oude PlayStation 2-tijd. In die tijd lag een groot deel van Sony's focus op familie-games, denk daarbij aan EyeToy, SingStar en Buzz!. Met PlayLink lijkt Sony de sfeervolle familie-games terug te brengen naar hun platform en Knowledge Is Power is de grote vervanger van Buzz!, een game waarin je het tegen jouw vrienden kunt opnemen in een quiz!

Welke Quizgame heeft de meest grappige karakters?

Wish Studios, die overigens 'n van de eerste PlayLink-titels, genaamd: That's You uitbracht, brengt met Knowledge Is Power een quiz-game die je met minimaal 'n en maximaal zes vrienden kunt spelen. Wellicht is het eerst handig om even uit te leggen wat PlayLink precies is. Wanneer een game gebruik maakt van PlayLink bestuur je deze volledig met je telefoon. De telefoon dient dan als controller en stelt een groot gezin dan ook in staat om met zes mensen tegelijkertijd te spelen. Ook bij deze game kun je dus de DualShock 4 vergeten. Wanneer je Knowledge Is Power start, valt direct op dat de opzet heel simpel is. Je kunt namelijk niks kiezen, het is simpelweg de gratis Knowledge Is Power-app installeren, je telefoon verbinden en gaan.

Na het starten van een pot moet je als eerste per persoon een karakter kiezen. De cartoony-stijl van de personages is te gek en ook de verschillende types zijn om van te genieten. Zo is er bijvoorbeeld keuze uit een alien, cowgirl en een man in een hotdogpak. Na het kiezen moet je een selfie maken met een filter van je gekozen karakter. Het grafische design, de selfies en de humoristische bewegingen van de personages geeft de game al direct een goeie sfeer. Wish Studios maakt op deze manier zowel kids als ouders enthousiast voor de quiz!

Welke deur neem ik dit keer?

Knowledge Is Power is vrij eenvoudig, doch met wat variatie, opgebouwd. De game bestaat uit negen vragen die om de drie vragen onderbroken worden door een minigame. Na de negen vragen en twee minigames komt er nog een finalespel. Voor elke sessie van drie vragen krijg je keuze uit vier deuren met elk een eigen onderwerp. De deur met de meeste keuzes wordt het hoofdonderwerp van de aankomende drie vragen. Voor elke volgende vraag verschijnen weer vier deuren, maar in tegenstelling tot de eerste keer, zijn de keuzes dit keer gebaseerd op de categorie die in het begin gekozen is. Na de onderbreking van een minigame is de categorie gereset en kan je weer uit vier totaal nieuwe categorieën kiezen.

De minigames zorgen voor een gezonde variatie tijdens elke pot. Beide minigames bestaan uit het koppelen van dingen. In de eerste gaat dit via een lijn en in de tweede moet je juist het woord dat je krijgt naar het behorende onderwerp schuiven. Ik had bijvoorbeeld links Harry Potter en rechts The Hunger Games, in het midden verschenen dan namen zoals Perkamentus en Katniss Everdeen, die ik vervolgens naar de juiste filmreeks moest schuiven. Om de winst te kunnen pakken, moet je niet alleen het goede antwoord geven, maar ook nog eens de snelste zijn. Je krijgt bij een sneller antwoord meer punten en bij het finalespel kunnen die punten zomaar eens het verschil tussen winst en verlies kunnen betekenen. In het finalespel beklim je namelijk de piramide van kennis en de trede waarop je begint wordt gekozen door het aantal punten dat je behaald hebt gedurende de vragenrondes. Je krijgt in het finalespel, net als bij de normale vragen, tegelijkertijd met je tegenstanders een vraag. Hoe sneller je antwoord, hoe hoger je klimt. De eerste speler die bij de top is, is de winnaar van het spel en krijgt als bonus een stuk papier met een feit erop. Alleen de winnaar kan deze zien en mag zelf bepalen of de andere spelers het verdienen om deze soms erg interessante feitjes te weten!

Er is nog een kleine gamechanger

Er is echter nog een onderdeel in het spel dat het tij totaal kan laten keren. Als eerst is dit de troef. Elke speler heeft namelijk een troef waarmee je de categorie die in jouw straatje ligt direct kan kiezen. Je doet dit natuurlijk alleen als je een categorie ziet waar je veel van denkt te weten. Op deze manier krijg je de kans om snel een voorsprong op te bouwen. Er is echter nog een manier om dat te doen en dat zijn de power-ups. Elke speler krijgt per vraag een power-up, die ze vervolgens naar een medespeler naar keuze kunnen sturen. De power-ups zorgen voor hindernissen bij de gekozen speler tijdens het kiezen van de antwoorden op hun telefoon. Zo kan je knabbeltjes kiezen die stukken van de antwoorden opeten en bevriezing die ervoor zorgt dat de gekozen tegenstander eerst het ijs boven het antwoord moet breken voordat hij/zij daadwerkelijk een keuze kan maken. Het kan zomaar voor de nodige vertraging zorgen bij de tegenstander, wat uiteindelijk weer zorgt voor minder punten. Als je het laagste aantal punten hebt, maak je kans op een dubbele dosis, wat je de mogelijkheid geeft om twee power-ups tegelijkertijd te sturen naar de koploper.

Het eindoordeel van Devin de Groot

Knowledge Is Power is een prima quizgame die bij zowel volwassenen als kinderen in de smaak kan vallen. Sony's PlayLink werkt perfect met dit genre en de game biedt genoeg vragen en categorieën om telkens weer leuk te blijven. De minigames en power-ups zorgen voor een goeie variatie en een leuke rivaliteit. Toch mis ik de optie van andere gamemodes, een team-mode of een quiz met een specifiek onderwerp. Dit had namelijk makkelijk toegevoegd kunnen worden.

• Stijl van de game is top
  • Power-ups zorgen voor rivaliteit
  • Veel variatie in vragen