Review: LEGO Marvel's Avengers PlayStation 4

Geplaatst: 1 februari 2016 18:00

Eens in de zoveel tijd poept TT Games er een LEGO-avontuur uit. Het is dan ook vanzelfsprekend dat we het nieuwe jaar inluiden met ons favoriete bouwmateriaal. Dit keer zijn de Avengers de klos in LEGO Marvel's Avengers. Opmerkelijk is het feit dat de game geen eigen verhaallijn, maar het stramien van de films volgt. Of dit een goede keuze is geweest kan je lezen in deze review.

Avengers Assemble

Goed, LEGO Marvel's Avengers volgt dus de verhaallijn van de reeds verschenen films. Zo kom je Captain America: The First Avenger, The Avengers en The Avengers: Age of Ultron tegen. Nu hoor ik je vragen, 'Rudy, zijn deze films niet ietwat volwassen voor een LEGO-interpretatie?'. Waarop ik helaas ja moet antwoorden. TT Games weet al het geweld fantastisch te maskeren met flauwe grappen en grollen. Dat betekent echter niet dat de aanpassingen volledig geslaagd zijn. Zo heb ik me onwijs gestoord aan de audio, maar daar later meer over.

In deze nieuwe LEGO-telg kan je natuurlijk weer aan de slag met je favoriete superhelden. Zoals gewoonlijk dien je deze aan te schaffen met de befaamde studs en vrij te spelen gedurende de missies. In totaal telt het avontuur vijftien langdurige missies die elk én of een deel van de films op zich neemt. Deze missies dienen te worden geactiveerd via diverse hub-werelden. Een aantal van deze hub-werelden zijn fantastisch en levendig, maar sommigen voelen totaal nutteloos aan.

Blokje voor blokje

Onderhand zijn er tal van LEGO-games die eigenlijk een vast stramien volgen. In LEGO Marvel's Avengers is dat niet anders. Je loopt standaard met twee (of meer) personages door een level. Gedurende de missie kan je vrij schakelen tussen de beschikbare personages. Het leukste is natuurlijk om LEGO-games te spelen met een vriend of vriendin. Zoals we inmiddels gewend zijn, is dat ook in deze LEGO-game beschikbaar, maar toch ontbreekt er iets. Het wil namelijk vaak het geval zijn dat deze tweede persoon weinig te doen heeft. Gedurende de game ligt de focus voornamelijk op de eerste speler, dit is vooral van toepassing gedurende boss battles. De tweede speler loopt dus geregeld uit zijn neus te vreten.

De gameplay is weer fantastisch. Minimale aanpassingen hebben plaatsgevonden en ook dit onderdeel volgt weer een vast stramien. Gedurende een missie kan je meerdere opdrachten vervullen. Zo kan je tien containers verzamelen, Stan Lee redden en Studs verzamelen om zo een True Avenger te worden. Dit geeft een goeie boost aan de replay-waarde aangezien je de levels nogmaals kan doorlopen in een vrij spel. Het is dan ook niet aan te raden om tijdens de eerste speelbeurt alles te willen verzamelen. Dit is niet mogelijk en dient echt te gebeuren tijdens een tweede speelbeurt.

'Puzzelen'

Dat de serie al een aantal jaartjes meegaat, is onderhand wel bekend. De gameplay is goed en ook de humor laat niets te wensen over. Er is echter een onderdeel binnen deze game waar ik me ontzettend aan kan storen. De puzzels zijn geen technische hoogstandjes. Het wordt tijd voor nieuwe uitdagingen. Veel van de puzzels bestaan uit een bouwgedeelte en een memory for Dummies. Deze puzzels zijn zo tergend saai en ogen in geen enkel opzicht origineel. Een zeer groot minpunt voor een franchise die hetzelfde kunstje constant weet te klaren.

Wat zeg je?

TT Games is wederom een partnerschap met Warner Bros. aangegaan. Waar ik het sounddesign normaliter geweldig vind, is dat in dit deel totaal tegenovergesteld. Gedurende de game zijn namelijk telkens soundbytes uit de films te horen. Bij het opstarten vond ik dit helemaal geweldig, maar al snel begon dit onwijs te irriteren. De geluidseffecten zijn van de bovenste plank, maar de dialogen zijn simpelweg slecht. Dat komt omdat een LEGO-ruimte en een daadwerkelijke ruimte niet dezelfde geluidsdynamiek heeft. Soms klinken personages ver weg of hoor je achtergrondgeluiden die nergens op het scherm zichtbaar zijn. Ook hebben de LEGO-poppetjes bepaalde catchphrases die rechtstreeks uit de films komen. Het probleem is echter dat het aantal zinnen beperkt wordt tot maximaal vijf. Je hebt dan ook snel alle uitspraken gehoord.

LEGO Marvel's Avengers is een leuk avontuur, maar doet enkel afbreuk aan de uitstekende filmcollectie. Het wordt tijd dat de LEGO-games iets nieuws gaan doen. Het spel zelf blijft goed aanvoelen, maar inmiddels valt het gebrek aan originaliteit op. Dit fenomeen treedt voornamelijk op gedurende de 'puzzels' en dat is erg jammer aangezien de game vrijwel volledig uit deze 'hersenkrakers' bestaat. Ook de audio is, in vergelijking met eerdere games, barslecht. Dit wil echter niet zeggen dat de fans van het genre zich niet gaan vermaken met deze game. De coöp blijft ijzersterk en ook de verzamelwoede wordt bevredigd. Ben jij dus een fan van het genre? Dan ga je je zeker vermaken met deze titel, maar voor niet fans zijn er zeker betere delen beschikbaar voor een zachter prijsje.

Aardig
  • Gameplay is top
  • Uitgebreid roster