Review: LEGO Worlds PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 20:07

Ruim een week geleden schreef ik al een hands-on van LEGO Worlds. Nu is het tijd om aan de slag te gaan met de volledige game en te kijken of er nog veel is veranderd ten opzichte van de versie die ik eerder speelde. Kan de game mij nog langer boeien dan de tijd die ik kreeg tijdens de hands-on?

Geen zure appel

Het is voor mij altijd vervelend als ik weer opnieuw moet starten nadat ik een game al eerder heb gespeeld. Tijdens mijn hands-on was ik al een heel eind gekomen. Ik was dan ook bang dat ik door de zure appel moest heen bijten en alles opnieuw moest spelen. Gelukkig kwam daar én van de geweldige dingen van LEGO Worlds om de hoek kijken. Want hoewel de quests hetzelfde blijven, veranderd de wereld elke keer dat je speelt. Niet drastisch, maar genoeg om je op nieuwe plaatsen te laten zoeken naar objecten die nodig zijn om quests te voltooien. Het maakt dus niet uit hoe vaak je de game opnieuw begint, het blijft leuk om te spelen.

Duurt lang

De makers van de game, TT Games, hebben voor het questsysteem gekozen om spelers rustig te laten wennen aan alle tools die er beschikbaar zijn. Leuk, maar waarom moet ik honderd gouden blokken verzamelen voordat ik vrij kan bouwen? Het verzamelen van die gouden blokken gaat in het begin nog wel snel, maar kan op den duur echt als een vervelend iets worden ervaren. Ik speel een game waarin ik zelf werelden kan bouwen, waarom kan dat niet vanaf het begin? Het is een keuze van de ontwikkelaar, maar wel eentje die ervoor zorgt dat ik het na een paar quests weer voor gezien hield. Na ruim zes uur spelen haalde ik pas mijn honderdste gouden blok en kon ik eindelijk vrijuit gaan bouwen.

Ongekende mogelijkheden

Doordat er zoveel LEGO-blokken in de game zitten, zijn de mogelijkheden ongekend. Ik ben een vervend Minecraft-speler, maar in deze game kan ik mijn fantasie volledig de vrije loop laten. Dat komt omdat je niet alleen met blokken bouwt, maar ook aan de slag kunt met een terrein-editor. Nog voordat je kunt denken dat je wel even bezig bent met het uitvogelen van de bediening, heb je al een prachtige wereld gecreëerd. Alle tools werken zoals je verwacht dat ze werken en dat is erg fijn. Zo kun je ook een complete eerdere creatie kopiëren met de kopieer-tool. Eenmaal gekopieerd kan je het plaatsten waar je maar wil. Mij was al verteld dat er een day-one patch zou komen die het plaatsen van individuele blokken zou verbeteren. Dit werkte tijdens mijn hands-on namelijk net niet helemaal lekker. Nu ik weer met de game speel, merk ik dat ze wel degelijk de besturing hebben veranderd en het bouwen gaat mij veel soepeler af dan voorheen.

Samen spelen

Een van de leukste opties binnen de game is het samen kunnen bouwen. Dan kan online, maar ook gezamenlijk op de bank. Vooral dat laatste heb ik veelal gedaan en leverde geweldige creaties op. Ook het verzamelen van de gouden blokken via de quests kun je samen met iemand doen. Het is dan ook een gouden tip om die honderd blokken samen te halen. Want ondanks dat je samen speelt kan je individueel de quests doen. Dat komt dus neer op slechts vijftig quests per persoon in plaats van honderd. Het echte plezier van samenspelen begint pas echt wanneer je vrij kunt bouwen. De én kan beginnen aan het terrein, terwijl de ander alvast wat huisjes in elkaar zet. Binnen no-time heb je zo een geweldige wereld gecreëerd.

Het eindoordeel van Bobby Grasso

Aan de ene kant snap ik de keuze van TT Games om met behulp van quests spelers rustig te laten wennen aan alle tools binnen de game, maar waarom is er niet een optie om gelijk vrij te bouwen? Het is het enige minpuntje dat ik kon ontdekken, al weegt dat punt wel zwaar in een verder heerlijke game. De LEGO-blokjes lenen zich in de fysieke wereld al prima om te bouwen, maar doet nu precies hetzelfde in de digitale wereld. Het plaatsen van blokjes is aanzienlijk verbeterd door TT Games en het samen vanaf de bank kunnen bouwen laat je genieten. LEGO Worlds is daarom niet te vergelijken met Minecraft en dat is maar goed ook.

• Bouwen verbeterd
  • Geen Minecraft-kloon
  • Samen bouwen