Review: Life is Strange: Before the Storm - Episode 1: Awake Xbox One

Aangepast: 17 maart 2024 21:15

Het zag ernaar uit dat we lang moesten wachten op een nieuwe Life is Strange-game. Daarnaast is het verhaal van het eerste deel dermate afgerond dat elke toevoeging alleen maar afbreuk zou doen aan de game, in plaats van iets toevoegen. Nu is er al binnen twee jaar een nieuw deel, welke ook nog eens gekoppeld is aan het origineel Ruik ik hier een cashgrab, of heeft men hier echt iets moois van weten te maken?

Life at First

Al vanaf de eerste beelden die ik te zien kreeg van de originele Life is Strange had ik het gevoel dat de game mij erg goed ging bevallen. Vervolgens voldeed de game ruimschoots aan deze verwachtingen. Het verhaal draait rondom Max Caulfield, een hele aardige, eigenzinnige en onzekere meid die als leerling op een middelbare school te maken heeft met alle voors en tegens die bij die fase van het leven zitten. De gameplay is gericht op beslissingen nemen en de tijd manipuleren. Max is hier namelijk toe in staat na een voorval, en krijgt visioenen dat Arcadia Bay, de stad waar ze woont, verwoest wordt door een gigantische tornado. Uiteindelijk kan ze zelfs ook terug gaan in de tijd en zo het heden veranderen. Dit is erg gaaf uitgedacht, maar ik heb dit nooit gezien als het sterkste punt van Life is Strange. Bovenal is het een prachtig emotioneel verhaal vanuit het perspectief van een sterk neergezet origineel hoofdpersoon. Zolang Before the Storm hieraan voldoet, zit het naar mijn mening helemaal goed. Het is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Life is Stranger?

Before the Storm speelt zich af (zoals de titel al sterk doet vermoeden) voor het eerste deel. Je speelt dit keer niet met Max, maar met een ander belangrijk character uit het vorige deel, Chloe Price. Een Life is Strange-game zonder Max Caulfield heeft als gevolg dat je geen time-bending krachten meer hebt, maar dit was nu juist zoén uniek aspect aan deze verhalende game! Persoonlijk zag ik hier nooit een probleem, want Life is Strange is ook al bijzonder zonder dit element. Ik zag eerder problemen in het feit dat Before the Storm een prequel is die bovendien ook niet gemaakt is door Dontnod, maar door Deck Nine. En dan is ook nog niet eens de stemactrice van Chloe dezelfde Zou dit allemaal echt problematisch zijn voor de kwaliteit, of is het slechts een storm in een glas water? Mijn nieuwsgierigheid was hoog, maar mijn enthousiasme gematigd.

Relief is Nice

De twijfel bleef niet lang hangen. Het verhaal begint met een segment dat Chloe naar een optreden wil kijken in een afgelegen tent die bepaald niet geschikt is voor pubermeisjes. Je moet proberen de tent binnen te komen. Je loopt met Chloe dus een beetje buiten rond te dralen, en ondertussen kun je bij allerlei objecten en mensen haar gedachtegang volgen. Het duurde nog geen vijf minuten en het vertrouwen was terug: Ze hebben het goed gedaan. Heel de charme van de originele Life is Strange zit erin, zonder een kopie te zijn. De herkenbare stijl van gameplay en sfeer is hetzelfde, maar Chloe is bepaald niet Max. Ze heeft een grote en zeer bijdehante mond en een veel duisterdere visie op de wereld. Mijn grootste zorg bleef nog wel: Gaat het verhaal wel boeiend zijn, en valt er wel iets nieuws te vertellen in deze prequel? Het meeste weten we al van Chloe, dus hoe ga je hier episodes mee vullen?

In én ruk

Diezelfde avond kon ik constateren dat dit wel degelijk een interessant verhaal gaat worden. Ik kon niet meer stoppen met spelen en heb in ongeveer drie uur door de hele episode heen gespeeld. Het is heel boeiend en leuk om te ervaren hoe Chloe Price denkt en met alles in haar leven omgaat. De impact die het overlijden van Chloe's vader op haar heeft wordt op een ontroerende manier dankzij Before the Storm nu duidelijk. Het verhaal en de game blijven niet op Chloe en haar eigen sores leunen. Het gaat namelijk ook vooral draaien om Rachel Amber. Dat is het meisje wat vermist is in de originele Life is Strange, waarmee Chloe een hele hechte relatie had. 'Oh ja!' slaakte ik toen ze ten tonele verscheen. Eigenlijk kom je amper iets te weten over Rachel in het originele deel, behalve dat ze erg geliefd was bij een aantal mensen, plus een soort dubbelleven leidde. Nu gaan we vooral erachter komen wie zij was, en wat ze samen met Chloe allemaal heeft uitgespookt.

Piemels tekenen en lul roepen

Qua gameplay is Before the Storm zoals te verwachten meer rechttoe rechtaan, maar op geen enkel moment benadeeld dit de ervaring. Alles bekijken, de conversaties en de beslissingen gaan allemaal op dezelfde manier zoals bij het originele Life is Strange het geval is. Je kunt ook bij Before the Storm weer hele leuke, unieke gesprekken aangaan met allerlei mensen in elk gedeelte van deze episode. Chloe maakt geen foto's, dus als alternatief hierop kun je in plaats van de geheime 'Kodak Momentjes' lekker puberaal plekken vinden om met je stift te bekladden (ja, je kunt ook ergens kiezen voor het meest voorkomende kladwerk ter wereld: een piemel). Als echt unieke toevoeging heb je geregeld de 'talk-back' conversatie optie, waarmee je discussies aangaat met haar notoire grote mond. Kies je de juiste botte opmerkingen, dan win je. Heerlijk. Het past per-fect bij Chloe én haar leeftijd.

Het leven is vreemd en gaat dat ook altijd blijven. Ik had het niet durven hopen, maar Deck Nine heeft het voor elkaar gekregen om een volledig waardige game toe te voegen aan de wereld van Life is Strange. Prequels vind ik meestal nutteloze toevoegingen, maar Before the Storm is dit duidelijk niet. De game weet zowel een feest van herkenning te zijn als haar eigen vrouwtje te staan. Chloe, Rachel en iedereen voelen aan als echte mensen, met hun eigen problemen, zwaktes en sterkte momenten. Hier en daar had een dialoog wat beter gekund, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd met grotendeels top-schrijfwerk en de geweldige talk-back discussies. Dat Life is Strange veel inspiratie heeft geput uit Twin Peaks weet de ontwikkelaar zelf ook maar al te goed, en ook in Before the Storm zitten daarom weer leuke knipoogjes hiernaartoe. De middelbare school vond ik absoluut niet leuk, ik liep ook altijd met een stift op zak en ik was ook notoir irritant in discussies. Mijn zegen heb je Chloe, op naar de volgende twee episodes!

• Chloe is een prachtig main character
  • Helemaal de Life is Strange sfeer
  • Talk-back functie is geweldig