Review: Marvel vs. Capcom Infinite PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 21:13

Wanneer twee franchises de handen ineen slaan, kan het resulteren in genialiteit of een misser van hoog niveau. Marvel en Capcom hebben echter een langlopende samenwerking in de vorm van Marvel vs. Capcom en de games zijn dan ook altijd een genot om te spelen. Hectische actie met een ludiek achtergrondverhaal is wat de series aan elkaar knoopt. Daarbij is het altijd het lekkere tussendoortje bij toernooien. Marvel vs. Capcom Infinite is wederom een heerlijke game, maar toch voelt er iets niet goed. Benieuwd naar wat dat is?

Vechten omdat het moet

Marvel vs. Capcom klinkt als een absurde combinatie, en geloof me dat is het ook. In dit deel nemen vijftien Marvel-personages het op tegen vijftien Capcommers. Een breed roster met een aantal must-haves en een aantal personages waarvan je vraagt: 'Waarom?'. Dit is geen klassieke 'n versus 'n-fighter, maar een twee versus twee. Je stelt dus een duo samen die je in en uit het gevecht kunt taggen. Dat taggen zorgt niet alleen voor een verse levensbalk, maar ook voor een brute combo chain. Daar draait het namelijk vooral om in Marvel vs. Capcom Infinite. Als je combo onder de vijftien ligt, ben je niets minder dan een rookie. De gevechten zijn extreem fast paced en levensbalken lopen leeg binnen twee keer knipperen.

Het samenvoegen van de twee werelden wordt in kaart gebracht middels een story modus. Lang duurt hij niet en eerlijk gezegd slaat het verhaal als een tang op een varken. Er zijn zoveel dingen waarvan je denkt 'Wat zeggen ze nou en hoezo kennen al deze mensen elkaar?'. Iedereen doet namelijk of ze elkaar al jaren kennen terwijl het verhaal pas 86 dagen na Ultron-Sigma's overname start. Ultron en Sigma zijn namelijk samengesmolten en is uit op de zes Infinity Stones. Deze stenen beschikken over speciale krachten en Ultron-Sigma is al bezit in twee van die stenen. De helden weten dus wat ze moeten doen; de stenen zoeken en Ultron-Sigma stoppen. Wat volgt is een verhaal waarbij je van gevecht naar gevecht hopt. Veelal zijn dit gevechten tegen de hulpjes van Ultron-Sigma, maar af en toe strijd je ook tegen een Marvel/Capcom personage. Dit zijn verreweg de leukste gevechten afgezien van de gevechten waarbij er dingen op de achtergrond gebeuren. Soms moet je de tegenstanders bijvoorbeeld stoppen om een stad binnen te komen. De druk ligt hoog en er is altijd wat te zien.

Indrukwekkende combo

Combo's opbouwen is de bread and butter van Marvel vs. Capcom. Het mooie van de game is echter dat hij zeer toegankelijk is voor beginners. Veel knoppenkeuze is er niet. In totaal zijn er vier verschillende aanvallen verdeeld over de vier toetsen. Daarnaast heb je nog 'n toets voor het switchen van personage en 'n toets voor het gebruiken van de Infinity Stone. Tijdens het vechten loopt een meter op. Als deze voorbij een aangegeven punt komt, kan je Infinity Surge activeren. Iedere steen heeft weer een ander effect, zo vangt de Space Stone je in een kleine box waar je niet uit kunt ontsnappen. Wanneer de meter weer leeg is, houdt de Infinity Surge weer op. Heb je iemand in een hoek gedreven, dan is het tijd om een Super/ Hyper combo op ze los te laten. Ieder personage heeft er een aantal die te activeren zijn wanneer je genoeg punten op de teller hebt staan. Binnen deze categorie zijn er meerdere niveaus die ieder een x aantal punten kost. Geen zin om knoppencombinaties te onthouden? Dan is er ook een 'Easy Super' uit te voeren door twee knoppen tegelijkertijd in te drukken.

Bovenstaande is allemaal los uit te voeren, maar de kunst is juist om alles aan elkaar te rijgen. Beginners toveren al snel veel moois op het scherm door vierkantje te mashen, maar wil je echt wat moois creëren, dan voer je een standaard combo uit, swap je van personage, voer je nog een combo uit, laat je een super los, swap je weer en gooi je er nog een hyper overheen. Tegen de computer is dat leuk, maar online al helemaal. Online werkt het allemaal prima. Ikzelf heb weinig tot geen last gehad van lag en er waren meer dan voldoende tegenstanders te vinden. Het is zelfs mogelijk om je online speelstijl te perfectioneren in de training modus. Hier kan je namelijk frame vertraging instellen om je combo's nog nauwkeuriger op elkaar aan te sluiten.

Cash grab

Zoals eerder gezegd is het roster vrij breed met een diverse selectie aan Marvel- en Capcom-personages. Frank West, Mega Man X, Ryu, Chris Redfield en Zero verschijnen bijvoorbeeld aan Capcoms zijde, terwijl Iron Man, Spiderman, Rocket Racoon en Gamorah voor Marvel vechten. Sommige strijders voelen echter onnodig aan. Zo snap ik de toevoeging van Nemisis en Nova totaal niet. Ook had ik liever wat meer personages gezien. Jammer is dan om te zien dat er al veel downloadbare personages zijn aangekondigd. Waarom zitten bijvoorbeeld Venom, Sigma (de helft van de grote slechterik) en Black Panther niet al in de retailversie. Riekt naar makkelijk geld verdienen als je het mij vraagt.

Een ander puntje van kritiek zijn de grafische aspecten in de game. Terwijl de game kleurrijk oogt zijn de graphics niet van bijzonder hoog niveau. Sterker nog, ze leiden behoorlijk af. Vervelend want de actie oogt juist supervet, de close ups zijn echter totaal het tegenovergestelde. De grafische kwaliteit doet echter niets af van de gameplay, maar we zitten inmiddels bijna in 2018 en ik verwacht gewoon wat meer van een grote ontwikkelaar.

Marvel vs. Capcom Infinite is verreweg de meest toegankelijke competitieve fighter. De gameplay is heerlijk fast paced en wanneer je een match domineert, voelt dat ontzettend goed. De arcade modus is erg vermakelijk en de game loopt tijdens het vechten als een zonnetje. Ook online had ik weinig te klagen. Servers zijn vol genoeg en matches zijn snel gevonden. Het is jammer dat de game grafisch erg teleurstellend is en dat het roster een beetje aanvoelt als een cash grab. Wanneer DLC zo snel na release is aangekondigd, betekent dat veelal dat de personages ook wel in de main game hadden kunnen zitten. Daarbij staan er wat aparte figuranten op het roster. Wel Nova, maar geen Cyclops of Wolverine? Een aparte keuze als je het mij vraagt. Qua gameplay zit het echter dik in orde. De game is uitermate goed geschikt voor een korte speelsessie en iedereen kan meedoen. Dat gezegd hebbende moet ik toegeven dat zelf meer had verwacht.

• Heerlijke gameplay
  • Toegankelijk voor beginners
  • Online net zo leuk