Review: Marvel's Spider-Man: The Heist PlayStation 4

Geplaatst: 24 oktober 2018 10:00
Aangepast: 24 oktober 2018 10:00

Als een dief wist Spider-Man afgelopen september mijn hart te stelen. De game werd beloond met vijf sterren en dat is hij ook zeker waard. Niet dat de game geen verbeterpunten bevat, maar het is een goed teken wanneer je de controller niet kunt neerleggen totdat je alles hebt gehaald, gezien en verslagen. Een maand na de release verschijnt alweer de eerste DLC. The Heist speelt zich af na het hoofdverhaal en vertelt het verhaal van Black Cat en haar strijd met de Maggia-familie. Een leuke opzet, maar een onwijze teleurstelling wanneer je deze naast de main game afsteekt.

Een kat in het nauw

Goed, we moeten beginnen met het feit dat The Heist onderdeel is van een drieluik. We starten met een vredig Manhattan, maar al snel nemen de goons van Hammerhead de stad over. Black Cat lijkt samen te werken met de maffiatak van Hammerhead en al snel breekt de pleuris uit. Black Cat lijkt uit te zijn op een aantal memory sticks die her en der verborgen zijn. We starten in een museum dat vol henchman staat. Een sfeervolle opening, maar al snel slaat de DLC de weg van herhaling in. Het zijn praktisch dezelfde schurken, maar dan met een ander jasje. Gaandeweg de DLC speel je nieuwe challenges van Screwball, een collectathon van een detective en een aantal nieuwe crimes vrij.

De Screwball-challenges zijn de reddende engel van deze DLC. In de uitdagingen dien je wederom te vechten tegen goons, een aantal generatoren kapot te schieten en goons op een bepaalde manier te verslaan. Tijdens de challenges krijg je echter ‘photobomb’-mogelijkheden om je puntenaantal te verhogen. Dit brengt wat afwisseling met zich mee omdat je geneigd bent om het vuistvoer op een stijlvolle manier kapot te maken. Daarbij krijg je ook één nieuwe crime waarbij je bommen dient op te sporen met de Spiderbot. Verder is het voornamelijk een herhalingsoefening van dingen die je eerder hebt gedaan. Dat wil zeggen dat je wederom drugsdeals, ontvoeringen en gijzelingen moet zien te stoppen. Jammer, want juist die crimes waren datgene wat op een gegeven moment begon te vervelen.

1 1 1 1

Summier

Het verhaal van Black Cat is redelijk vermakelijk, maar eigenlijk biedt het weinig nieuws. Daarbij is de verhaallijn redelijk kort. In zo’n drie uur had ik de DLC wederom voor de volle honderd procent uitgespeeld. Daarbij eindigt de DLC met een cliffhanger, het is namelijk onderdeel van een drieluik. Cliffhangers in games zijn naar mijn mening tergend. Niets is zo demotiverend als een To Be Continued-scherm te zien. Nu moet ik weer een tijd wachten voordat ik verder kan. Daarbij zijn er weinig memorabele momenten te vinden. Geen grote eindbaas, geen standoff tegen Black Cat en ook geen Miles Moralis.

Ik begrijp wat Insomniac Games wil opzetten, maar in dit geval slaat de ontwikkelaar de plank volledig mis. Ik heb geen zin om iedere maand weer de controls onder de knie te krijgen. Daarbij wil ik gewoon een verhaal afronden en niet alleen tegen generieke thugs vechten. Ik wil juist een vette battle tegen Hammerhead en vervolgens een andere DLC met een ander groot kopstuk. Spider-Man heeft immers meer dan genoeg vijanden. Overigens hoef je ook geen nieuwe gadgets te verwachten. Wel komt de DLC met drie nieuwe outfits, maar ook dat biedt geen wauw-factor.

1 1 1

Het gebruikte beeldmateriaal is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4

The Heist biedt een leuke opzet, maar komt helaas te kort om de moeite waard te zijn. Het is absoluut tergend dat de DLC eindigt met een cliffhanger. Hierdoor adviseer ik mensen juist om te wachten tot de rest van de DLC is verschenen. Nu blijf ik namelijk een beetje verbitterd achter. Daarbij biedt The Heist onvoldoende memorabele momenten. Het zijn wederom henchmen die we bestrijden. Geen groot kopstuk en geen dikke standoffs. Jammer, want Insomniac Games heeft een gigantisch roster van vijanden om uit te kiezen. De aankomende DLC bevat vast wel een grote battle, maar voor nu is het gewoon te weinig. Screwball is een leuke toevoeging, maar helaas is dat onvoldoende voor een aanschaf van de season pass. Mijn advies is om nog even te wachten zodat je gewoon een volwaardig verhaal kunt spelen.

Aardig
  • Screwball-challenges zijn leuk
  • Prima opzet