Review: Mass Effect 3 Xbox 360

Geplaatst: 28 maart 2012 12:00

Als er 'n game is die voor mij persoonlijk veel heeft betekend de afgelopen jaren, dan is het wel Mass Effect 1. Voordat ik deze game speelde, had ik niet echt veel met gamen. Mass Effect was het soort game waar ik als kind altijd al van had gedroomd: Een RPG ruimte saga met een ijzersterk verhaal, afwisselende gameplay en algeheel sterk uitgewerkte karakters en wereld. Niet dat ik het zo beargumenteerde als kleine wijsneus, maar goed, deze zogenaamde wijze neus heb ik nu dus mogen richten op deeltje drie van deze serie.

Mass sequels

Na deel 'n kwam deel twee uit (meen je dat?), die alles groter en beter wist te doen. Nou, niet echt alles, want de gameplay was meer op actie gericht. Je had minder level-up keuzes en het hele morele Paragon en Renegade meetsysteem sloeg nergens meer op. Toch maakte dat niet heel veel uit, en zeker met de downloadable content leek het nog steeds veel op deel 'n, alleen met wat meer actie. Welke kant zijn ze dan uitgegaan met deel drie? Is Mass Effect 3 weer meer net zoals het eerste deel, of is men er nu nog verder van afgeweken?

Nice fact: Shepard betekent, net als Scheffer, "schaapherder".

Shep-hard story

Na een paar uur Mass Effect 3 te hebben gespeeld was het gelukkig duidelijk dat ik nog steeds een RPG aan het spelen was. Daarnaast waren de muziek en de graphics gelijk weer dik genieten geblazen. De Reapers vallen in het verhaal letterlijk en figuurlijk met de deur in huis, en de makers willen het je erg duidelijk maken dat deeltje drie qua verhaal geen luchtige kost zal gaan worden. De keuzes die je nu zult maken, kunnen een gigantische invloed hebben op het hele heelal. Maar commander Scheffer... ehh... Shepard houdt wel van een gezonde werkdruk, dus dat heelalletje hoeft zich geen zorgen te maken.

Keuzes met veel effect

Er zitten redelijk veel splitsingen in het verhaal. De keuzes die je in deel 'n en twee hebt gemaakt hebben wel degelijk invloed, waarvan sommige het verhaal zelfs compleet weten te vertakken. Hier en daar hebben de schrijvers het zichzelf nogal makkelijk gemaakt, maar dikwijls stond ik ervan te kijken hoe bepaalde acties die mijn commander Shepard in deel 'n heeft uitgehaald, juist zoveel invloed hadden. Tot het veelbesproken einde toe moet je cruciale keuzes blijven maken.

Schiet 'm helemaal kapot!

Matig geniaal

Klinkt allemaal positief dus. Het valt ook niet te ontkennen dat de game briljant is, maar toch heb ik er 'n heel groot probleem mee. Ik zal mijn punt eerst even aan de hand van een beetje overdreven voorbeeld proberen duidelijk te maken:

Stel, je maakt de beste alien-horrorfilm ooit.
Briljant dus?
Stel je noemt deze film vervolgens "The Godfather 4" of "Lord Of The Rings: Terror From Space".
Nee, crap dus.

Commander Mopperkont

Dat is nu ook een beetje het probleem met Mass Effect 3. Niet zo extreem als mijn voorbeeld, maar men is enorm afgeweken van deel 'n, door allerlei gameplay elementen juist weg te halen en zich meer te willen richten op de (blijkbaar dus lompe) massa. Bij deel 'n wisselden praten en actie zich steeds vloeiend af en kon je vaak ook zaken oplossen zonder er een knalfestijn van te maken. Bij deel drie heb je echter het gevoel dat je een levelbased game speelt. Je kunt rondlopen en praten op je schip en The Citadel, maar bij iedere missie loop je enkel nog maar te rennen en te schieten. Je kunt nu ook je geweer niet meer wegdoen. Sterker nog, Shepard houdt zijn gun de hele tijd gericht vast als een paranoïde coke-snuiver.

Moeder zelf is ook de mooiste niet, zie je wel?

Nag Effect

Daarnaast heb je ook het hele free roaming op planeten niet meer. De kar uit het eerste deel is weg, en het hoover voertuig uit deel twee is er ook niet meer. Je wordt met je reet vaak midden in een oorlogsgebied gedropt, je moet een hoop schieten, en dat was het dan. Meestal is er ook nog sprake van een ontzettend lineair leveldesign. Er zitten heel veel gesprekken in Mass Effect 3, maar actie en praten is net als een oldskool game klinisch van elkaar gescheiden. Het lijkt dus qua gameplay alsof deel drie juist deel 'n was: onrealistischer, lineairder en simpeler.

Mass Effect 3 is een geniaal goeie game, zolang je het niet al te kritisch vergelijkt met zijn voorgangers. De game is groot, spectaculair, volwassen, divers, heeft prachtige graphics, afwisselende omgevingen met een sterk verhaal en goede muziek. Jammer dat de vorige twee delen een hoop elementen nóg beter hebben weten te doen - met name het eerste - waardoor dit derde deel toch een beetje door de mand valt. De actie is meer gestroomlijnd, maar het is zeer frequent, lineair en eentonig. Heb je deel 'n en twee gespeeld, dan is dit een echte must have. Heb je die eerste twee delen echter nog nooit gespeeld, begin dan alsjeblieft eerst aan die delen. Tenzij je een lompe, simpele gamer bent die eigenlijk het liefste alleen maar games speelt waarin je moet schieten, maar toch eigenlijk ook wel eens een game wil spelen die jou af en toe ook nog eens probeert aan te zetten tot enig denkwerk.

• Sublieme graphics
  • Prachtige muziek
  • Super verhaal