Review: Medieval: Total War Pc

Geplaatst: 31 mei 2010 19:50

De linies zijn gevormd. De heuvel waarop je met je lijfwacht positie hebt gekozen biedt een goed panorama van het slagveld. Je Franse ridders staan klaar om de charge uit te voeren op de laffe Duitsers. Het Heilige Roomse rijk... laat me niet lachen. Na een reeks snelle overwinningen sta je op het punt hun hoofdstad in te nemen. Het in de haast bijeen geraapte leger stelt niks voor tegenover jouw edelen. Met een gebaar laten je boogschutters een regen van pijlen los op de vijand. Je ziet er velen met pijlen doorboord ter aarde storten. Dan wordt het slagveld opgeschrikt door een harde knal, gevolgd door het uiteensplijten van een eenheid boogschutters niet te ver weg. Een kanon! Die Duitsers zijn nog laffer dan gedacht. De boogschutters laten het nog eenmaal pijlen regenen op de vijand. Met een tweede gebaar starten jouw ridders hun charge. Je voegt je bij ze om hun moraal sterk te houden. Nogmaals doet het kanon zijn aanwezigheid duidelijk maken door een halve formatie ridders een enkel reisje naar God te bezorgen. Nu maar snel genoeg dat kanon bestormen, anders zou het nog wel een snel fout kunnen gaan... Die laffe Duitsers...

Totale Oorlog. Middeleeuwse stijl!

In Medieval: Total War draait alles om oorlog. Je moet als koning/keizer/kalief proberen jouw rijk tot het machtigste te maken van de middeleeuwse wereld. Hiertoe heb je een breed scala aan eenheden tot je beschikking, variërend van simpele boeren met hooivorken tot kanonnen en zwaar gepantserde ridders op al even zwaar gepantserde paarden. Spionnen en diplomaten moeten jouw werk verder aanvullen. Alles staat klaar om jouw rijk tot het machtigste van Europa te maken!

Risk op zijn Middeleeuws

In de singleplayer campagne kun je uit praktisch elke grote dynastie kiezen. Van het kleine Schotland tot het grote Duitsland, van het Byzantijnse keizerrijk tot de Turkse koninkrijken. Je speelt de campagne op een grote kaart, waar je in een turn based omgeving je landerijen beheert. Je bouwt je steden uit tot grote handelscentra of machtige vestingen, en je rekruteert en verplaatst je legers. Je provincies bevatten elk een stad welke de sleutel vormt tot dat stuk land. Op dit Risk-achtige speelveld heb je maar 'n doel: de grootste worden.

Going medieval

De veldslagen zijn makkelijk spectaculair te noemen. De hoeveelheid real time actie op het veld is overzichtelijk en goed te volgen, waarbij de besturing van je leger snel onder de knie is te krijgen. De variatie aan eenheden maakt het ook mogelijk om de sterktes en zwaktes van eenheden maximaal uit te buiten. Zo kan een relatief zwakke eenheid als een met speren uitgeruste militie een dodelijk wapen zijn tegen cavalerie, terwijl deze eenheid weer zeer zwak is tegen troepen te voet. Zo is ook een boogschutter effectief tegen licht gepantserde troepen, terwijl je al beter kruisbogen kunt gebruiken tegen ingeblikte ridderformaties. Deze variaties in eenheden zorgen voor een constante uitdaging, waardoor je constant aan het plannen bent. Maar als je tactiek werkt is het gevoel van voldoening zeker aanwezig. Hierbij moet gemeld worden dat de kunstmatige intelligentie van de game wat wisselvallig presteert. Soms worden vijandelijke eenheden juist te goed gebruikt, terwijl andere vijandelijke eenheden door de spreekwoordelijke blender worden gehaald. Deze onbalans is wel merkbaar, maar het breekt de gameplay nauwelijks op.
Naast de campagne kun je je ook aan het herschrijven van de geschiedenis wagen in een grote collectie van historische slagen. Zo kun je proberen William the Conqueror te stoppen bij Hastings, of als William Wallace de Engelsen een middeleeuws poepje laten ruiken. Deze slagen zijn best pittig, maar zeer leuk om te voeren.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Medieval: Total War bevestigde de positie van Creative Assembly als een van de toonaangevende studio's in het virtuele strategieland. Deze opvolger van hun eerste titel, Shogun: Total War, deed dit op een zeer overtuigende wijze. De game werd overal door de pers op handen en voeten gedragen, en nu nog vind ik dit terecht. De combinatie van de meeslepende, nachtrustvernietigende campagne en de actieve, tactische gevechten maakte van deze game een groot succes. Het feit dat de Total War franchise nog steeds op vernieuwende wijze op deze formule voortborduurt, zonder onder te doen op gebieden als gameplay en kwaliteit, doet Creative Assembly eer aan. Als residentieel bureaustoelstrateeg bij Gameliner kan ik deze titel zeker aaraden!

• Verslavende single player campagne
  • Goed uitgewerkte eenheden
  • Grafisch dik voor elkaar