Review: Mega Man Legacy Collection Nintendo 3DS

Veel uitgevers komen met remakes van oude games. De een heeft een nieuw likje verf gekregen, de ander is scherper door een hogere resolutie en sommigen behouden hun oude charmes omdat er niet aan gesleuteld is. Dat laatste is bij Mega Man Legacy Collection ook zo. Een game zonder poespas en met de looks uit de jaren 80. Of dat echter zo'n goed idee is valt te bezien.

Ouderwets Mega Man

Deze game bundelt zes NES Mega Man-games in 'n pakket. Hoewel de meeste ontwikkelaars er voor kiezen om een oude game wat moderns mee te geven, is dat bij deze game niet het geval. Het ziet er allemaal lekker pixel-achtig uit en de game draait in de oude 4:3 ratio. Verwacht daarom niet dat het volledige scherm van de 3DS gevuld is. Er zit een mooi kader om de eigenlijke game heen, net zoals de Game Boy Super dit in 1994 deed. Lekker nostalgisch. Voor diegene die NES-games speelt of heeft gespeeld weet dat er nogal wat sprites verdwijnen en verschijnen, aflopende randen niet altijd even soepel verlopen en dat de NES het allemaal niet even soepel aan kan. In deze collectie is dat niet veranderd, ze hebben namelijk ieder aspect die de NES destijds had in de game gelaten om de authenticiteit te bewaren. Voor wie liever een gelikte game ziet, is dit niet echt een ideale presentatie, maar de nostalgie-liefhebber gaat hier zeker brood in zien.

Retemoeilijk

Toch besef je wanneer je een remake speelt van zo'n oude game dat hedendaagse games best vergeeflijk zijn. Regenererende health, quicksaves en healthpacks bij de vleet. tegenwoordig is dat iets gewoons, maar vroeger niet. Vroeger ging je health zwaar omlaag wanneer je geraakt werd en moest je maar hopen dat je 'n healthpack in een level kan vinden. Laat staan wanneer de dood is ingetreden, dan is het regelrecht terug naar het begin van het level. En om over de quicksaves maar niet te spreken, want deze zijn er simpelweg niet. Je kan een save maken door middel van een speciaal menu, maar daar blijft het dan ook bij. Het is al erg genoeg dat deze hulpstukken afwezig zijn, maar zelfs de spellen zelf laten de echte gamer in je los. Springen, schieten, springen, klimmen, schieten, alles tegelijk. I love it.

Extra's in de remix

De basis is er, maar er moet wel iets zijn wat de aandacht trekt. Daar heeft Capcom de zogenaamde remixes voor in het leven geroepen. In de remix worden verschillende levels van een game, bijvoorbeeld Mega Man 4, door elkaar gegooid en speel je een klein deel van ieder level. Het doel is om zo snel mogelijk binnen een bepaalde tijd de remix door te spelen om te winnen. Alsof dat al niet lastig genoeg is, zijn de tijdslimieten niet bepaald ruim. Er moet echt wel wat zweet gutsen om een level met succes te behalen. Wel is het jammer dat er geen online leaderboards zijn waar je met vrienden kan strijden. Naast de remix heeft Capcom ook een volledig museum aangelegd in de 3DS. Een bizar uitgebreide collectie van Mega Man-figuren, vijanden, concept-art, box-art en noem het maar op over de wereld van Mega Man. Een echte eyecatcher en heerlijk leesvoer voor die hards.

Het eindoordeel van Boy Apfel

Een bizar uitgebreide game is het niet, maar toch kan je je er wel mee vermaken. Qua gevoel is de game perfect. Het grafische aspect is perfect overgenomen van de NES en gelukkig zijn de kleine glitches er niet uitgehaald. Ook ben ik blij verrast dat de game niet is gewijzigd in moeilijkheidsgraad en dat deze ook niet aan te passen is. Een pure game uiteindelijk. Vele uren heb ik gestoken in het voltooien van de remixes en zodra dit even tegen zat ging ik lekker in het museum bladeren naar weetjes of om plaatjes te kijken. Nog steeds is het een beetje jammer dat er geen online functies zijn, maar wat doe je eraan?

• Authentiek
  • Pittige gameplay
  • Museum