Review: MX vs ATV Legends - Slaat een modderfiguur Xbox Series

Geplaatst: 6 juli 2022 14:00

Racen kan natuurlijk op veel verschillende manieren. Gewoon op een geasfalteerd circuit, op het water of in de lucht, maar ook racen in de modder is populair. Motocross biedt die mogelijkheid en er zijn dan ook best wat games te vinden die het racen op cross motoren mogelijk maakt. MX vs ATV Legends is de meest recente game in dit genre. Of de ware Jeffrey Herlings in je naar boven komt bij het spelen van deze game, zocht ik voor je uit in deze review.

MX vs ATV Legends review1

Niet alleen het oog wil wat

MX vs ATV is al best een lang lopende serie. Het begon allemaal met MX vs ATV Unleashed in 2005. In de tussentijd zijn er nog veel varianten verschenen en MX vs ATV Legends is daarmee de zevende game uit deze franchise. Bij het opstarten van de game kreeg ik direct positieve gevoelens. Je wordt direct begroet door het heldere kleurenpallet van de game en het ziet er op het eerste gezicht allemaal schitterend uit. Helaas wordt die positieve ervaring in een redelijk rap tempo omgezet naar wat negatieve bevindingen. Het oog wil wat, maar de beleving natuurlijk ook. En ontwikkelaar Rainbow Studios lijkt vooral de focus te hebben gelegd op de mooie plaatjes en minder op de besturing.

Na een aantal tutorials te doorlopen kun je dan eindelijk aan de slag met de game. De opdrachten in de tutorial zijn redelijk eenvoudig en laten je stapje voor stapje kennismaken met de besturing van de game. Vervolgens start je altijd in een soort hub-wereld waarin je kunt praten met enkele mensen en van die opblaasbare Tube Man-dingen die je voornamelijk bij autoverkopers in de Verenigde Staten tegenkomt. Ik heb werkelijk waar geen flauw idee waarom hiervoor gekozen is, maar goed. De hub-wereld ziet er prachtig uit, maar voelt tegelijkertijd erg leeg en verlaten aan. Doordat het zo leeg en verlaten is, voelt het ook veel groter dan nodig is. Vanuit de hub kun je via het startmenu een carrière starten. Ook kun je in het menu je personage aanpassen naar jouw voorkeur en wensen. Leuk, maar meer ook niet echt.

MX vs ATV Legends

Gas op die lollie

Binnen sportgames interesseren carrièremodi mij veelal het meest. Toch kan ik direct verklappen dat dat bij MX vs ATV Legends niet echt het geval is. Nou kun je ook niet echt spreken van een carrièremodus als je gewoon eindeloos veel races op een rijtje zet. Er zit niet echt duidelijk een competitie-element in, afgezien van dat je je race natuurlijk wil winnen. De game biedt wel wisselende omgevingen. Waar je de ene keer bijvoorbeeld racet in een stadion, moet je de andere keer je tegenstanders in de sneeuw zien voor te blijven. Deze verschillende omgevingen voelen fijn aan en zien er grotendeels goed uit. Wel is het jammer dat de races worden afgewisseld met enorm lange laadschermen. Ja, zelfs op de next-gen consoles zit je eindeloos te wachten voor je daadwerkelijk kan gaan racen.

Eenmaal op of in je voertuig - je hebt keuze uit verschillende voertuigen, al voert de MX wel de boventoon - kun je gaan racen. Als je fervent racer bent, maar niet bekend bent met dit type game, dan kan de besturing zeker in het begin best nog lastig zijn. Wat daarbij ook niet helpt is dat de physics niet altijd even lekker meewerken. Deze voelen soms onnatuurlijk aan. Zo stond ik met regelmaat achterstevoren als ik net was geland en dat kwam niet alleen door mijn gebrek aan talent. Ook kwam ik tijdens mijn speelsessies nog best wel veel bugs tegen. Niets dat voor crashes zorgde, maar het kwam de game ervaring niet echt ten goede. Een ander kritiekpunt is de manier waarop de muziek in de game gebracht is. Buiten dat de tracklist echt zeer wisselvallig is, viel de muziek soms ook gewoon even stil.

MX vs ATV Legends review2

Het eindoordeel van Patrick Lamers

MX vs ATV Legends heeft zeer veel potentie om een hele toffe Motocross-game te zijn, maar komt ten val door de vele bugs en problemen. Na een positieve eerste indruk, word je al snel met de neus op de feiten gedrukt. De physics voelen met regelmaat onnatuurlijk aan, in de hub-wereld valt niet tot nauwelijks iets te beleven en aan de muziek lijkt nauwelijks enige aandacht te zijn besteed. MX vs ATV Legends weet niet te leveren op het moment dat de startpoortjes naar beneden zijn gegaan en dat is eeuwig zonde. Ik ga in ieder geval vol gas naar andere racegames.

• Ziet er goed uit
  • Verschillende voertuigen
  • Diversiteit in omgevingen
  • Bugs
  • Muziek
  • Physics
  • Carrière is geen carrière
  • Laadschermen
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot MX vs ATV Legends

MXGP

THQ Nordic