Trailer
Trailer: MythForce heeft een releasedatum
11 juli 2023De first-person melee actiegame MythForce heeft een releasedatum ontvangen. De lanceringsdatum werd vrijgegeven tijdens de ID@Xbox Showcase.
Een hero-based co-op roguelite waarin alles je doet terugdenken aan heerlijke retro jaren '80 power cartoons als He-Man, Thundercats en She-ra. Waarom heeft niemand hier ooit aan gedacht? Met de focus op de huidige generatie - die al gruwelt bij het idee, al is het maar om genderstereotypering en positive body shaming - zijn er maar weinig ontwikkelaars die de vingers daaraan durven te branden. Behalve Beamdog dan, die met Mythforce 'the power of Greyskull' lijkt te willen kanaliseren en er gewoon volle bak voor gaat. Het is dan ook jammer dat het die power niet helemaal weet over te brengen.
Eerlijk is braaf, Beamdog weet best lekker te beginnen met Mythforce. Je hebt nog geen minuut gespeeld of je wordt helemaal terug in die zaterdagochtend in de jaren '80 gezogen. Het was de tijd van bonkige helden die om de een of andere reden altijd van doen hadden met skeletten, kobolden en alles daartussenin. Wanneer je eraan terugdenkt was het eigenlijk allemaal een bak pulp, maar man, het was memorabel as fuck. En de songwriters van toen wisten tenmimnste ook nog hoe je een catchy intro moest produceren.
Op dat gebied weet Mythforce het ook prima te brengen. Een lekker campy introfilmpje waarin we kennismaken met onze vier helden en het gespuis waartegen ze strijden, terwijl de woorden "Mythforce, mythforce: everyone can be a hero!" bijna dogmatisch in je brein worden gepompt. Heerlijk! Als Mythforce deze vibe kan vasthouden, wordt het legendarisch. Misschien zelfs mythisch.
Maar helaas, deze vibe verdwijnt al snel zodra de intro plaats moet maken voor het startscherm, welke al elke vorm van bravoure laakt. Het is een beetje als een sugar crash. Het ene moment sta je nog hyper te wezen en ineens is het weg. Voor mij vormde dit eerlijk gezegd al de eerste red flag. Maar goed, misschien weet Mythforce zich nog te herpakken door een goede groep protagonisten aan me voor te stellen. Daarvan krijg je er dus vier: Victoria the Knight, Hawkins the Hunter, Rico the Rogue en Maggie the Mage. Eenieder doet zo'n beetje wat van hem of haar wordt verwacht. Victoria handelt als een Captain America-eske schildslingeraar, Hawkins moet het veelal hebben van zijn boogschutterskunsten, Maggie strooit met magische spreuken en Rico, tja, Rico gooit met zand.
Noem me blasé, maar hier had ik dus meer van verwacht. Hoewel iedere hero in de kern effectief is - als in, men doet wat men moet doen - voelt geen enkele klasse aan als een mythische held die me moet bijblijven. Dat heeft waarschijnlijk deels te maken met de manier waarop combat wordt aangepakt, waarbij de secundaire wapens (vaak een zwaard of een boog, afhankelijk van de aard van de main attack) de uniekheid van een andere held afzwakt. Hawkins' boog heeft dan de optie tot een special attack, maar wanneer anderen ook gewoon een boog als secundair wapen hebben, waarom zou je dan nog specifiek voor Hawkins kiezen? De enige die er wat dat betreft uitspringt is Maggie gezien niemand over magic beschikt, maar daar kleeft dan weer het nadeel van erg trage combat aan.
Nu vormen trage combat skills ook niet altijd een direct nadeel, want combat in Mythforce voelt verre van dynamisch. Ik snap dat skeletten geen spieren hebben en dat zwammen normaliter niet de drive hebben om zich te verplaatsen, maar wanneer vijanden zich zo traag verplaatsen als degenen in Mythforce, dan is dat niet echt best voor de dynamiek. Beamdog probeert dat gebrek aan dynamiek te levelen door elke willekeurig gegenereerde ruimte vol te stoppen met enemy spawn points en enviromental hazards, maar het vergeet daarbij dat voorspelbaarheid de spanningsboog ook aardig slap kan zetten.
In mijn speelsessies - waarbij ik plichtmatig elke hero maar eens heb geprobeerd - kreeg ik dan ook het idee dat Beamdog het naar verloop van tijd gooit op 'doe maar veel' om de moeilijkheidsgraad wat op te voeren, wat wordt bevestigd door het invoeren van 'survive the hoard' scenario's aan het einde van menig level. Persoonlijk vind ik het een beetje zwak. Ik had liever gezien dat combat in het algemeen wat uitdagender was, niet alleen omdat je hero traag is met aanvallen of omdat vijanden uit het niets spawnen.
Maar goed, misschien is het allemaal een stuk leuker wanneer je Mythforce niet solo speelt, maar met vrienden. Mythforce is per slot van rekening een co-op roguelite. Hoewel sommige zaken een stuk logischer worden zodra je met een groep op pad gaat - zoals sommige uistpraken en anekdotes die iedere hero at random besluit op te dreunen - komen ook hier de tekortkomingen vlot bovendrijven. Loot sharing is namelijk wel een dingetje, of eerder het gebrek aan. Dit is niet direct iets waar Beamdog de volle blaam voor moet krijgen, maar het is wel iets waar men voorbereidend werk in had kunnen doen.
Je kunt jezelf namelijk afvragen of het wijselijk is om met iemand te spelen die alle schatkisten plundert, terwijl jij de een na de andere vijand de laatste adem ontneemt, maar het zou ook tof zijn wanneer Mythforce hier anders mee om was gegaan. Vooral gezien stat boosters en upgrades het verschil kunnen maken zou het toch fijn zijn wanneer personages niet elkaars gedropte upgrades kunnen 'jatten'. Ook met goud - waarmee je tussentijds bij een merchant een upgrade kunt kopen - zou het toch wel mooi zijn wanneer dat niet allemaal in de kontzak van één persoon verdwijnt. Nogmaals, dat ligt ook gewoon aan de teamgenoten waarmee je speelt, maar het kan de boel wel aardig verzieken voor een ander.
Alles bij elkaar genomen weet Mythforce me dan ook niet genoeg te bekoren om deze tekortkomingen door de vingers te zien. Diep van binnen zegt iets me dat we niet te maken hebben met een slechte game en dat er echt nog wel wat van te maken valt. Het is niet dat we te maken hebben met een gevalletje Gollum. Mythforce heeft een goede basis en een prima concept waar echt nog wel aan te werken valt, maar het is nog maar de vraag of QoL updates op tijd kunnen komen. Gezien Mythforce in eerste instantie een online co-op game is, hangt veel van diens toekomst af van een aanhoudend spelersaantal en ergens voorzie ik dat de game in diens huidige staat niet bij machte is om een player base vast te houden.
Voor mij houdt het jammer genoeg al op. Mythforce heeft me door diens oldschool presentatie een succulente jaren '80 steak voorgehouden die achteraf ietsjes langer op de grill had gemogen en de nodige specerijen had kunnen gebruiken om het meer smaak te geven. Beamdog zou nog kunnen besluiten om hiermee terug naar de chef te gaan, maar de kans dat ik dan al geen trek meer heb, is sterk aanwezig.
Het vol bravoure gepresenteerde Mythforce weet de gekozen koers - jaren '80 tekenfilms met koene helden laten herleven - helaas niet te varen zonder vast te lopen in de zandbanken die het makkelijk had kunnen vermijden. Esthetisch gezien doet het best goede zaken en ook aan oldschool jaren '80 soundbites is geen gebrek in Mythforce, maar voor de rest weet het nergens echt te overtuigen. Combat is traag en eigenlijk alleen uitdagend om verkeerde redenen en goed samenspel kan veel te makkelijk worden geruïneerd door een gebrek aan loot sharing. Mythforce: het had best legendarisch kunnen zijn, maar helaas de beloofde revival van het jaren '80 heldentijdperk is tot nu toe een mythe gebleken.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Beamdog
Uitgever:
Aspyr Media
Release:
12 september 2023
Reviewscore:
Platforms:
Trailer
De first-person melee actiegame MythForce heeft een releasedatum ontvangen. De lanceringsdatum werd vrijgegeven tijdens de ID@Xbox Showcase.
Trailer
Gedurende de Nintendo Direct kwam een bijzondere game langs. Uitgever Aspyr Media en ontwikkelaar Beamdog tonen nieuwe gameplaybeelden van MythForce!