Ni No Kuni: Wrath of the White Witch is een JRPG uit 2011 (voor ons 2013) en ontwikkeld door Level-5 met animaties van Studio Ghibli. De game werd toentertijd geprezen om het mooie verhaal, de geweldige grafische prestaties en de verslavende gameplay. Ik heb Ni No Kuni: Wrath of the White Witch op de PlayStation 3 gespeeld en de game zag er toen al geweldig uit dus ik ben benieuwd hoe deze game op de PlayStation 4 eruit ziet. De soundtrack werd verzorgd door Joe Hisaishi en Rei Kondoh en zij componeerden de prachtige muziek waardoor je in de scenes wordt meegenomen. Na het succes van het tweede deel komt het eerste deel in geremasterde vorm naar de PlayStation 4. Alleen lijkt de nieuwe versie niet veel nieuws toe te voegen aan de game. De graphics zijn aangepast naar de huidige standaard en zijn vlijmscherp. Ook draait de game op een gewone PS4 op zestig fps en is de overgang van geanimeerde scene naar een real-time evenement geweldig gedaan. Daarnaast krijg je de DLC die ooit voor de PS3 is uitgekomen. Daarbij zitten enkele Familiar Tickets die je gouden Familiars geven en een aantal post-game quests. Dus misschien is een remaster iets te voorbarig en is het meer een renovatie. Vandaar rest de vraag: Is Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Remastered de moeite waard?
It's a wonderfull life
De game draait om de avonturen van de jonge Oliver die na een tragisch voorval zijn moeder verliest en door zijn verdriet op de andere wereld stuit. De tranen van Oliver brengen Drippy, de koning der elven, tot leven en hij wordt Oliver's gids in Ni No Kuni. De andere wereld oftewel Ni No Kuni bestaat uit een magisch koninkrijk dat in verbinding staat met Oliver's eigen woonplaats Motorville. De personages in Motorville hebben een alter ego dat in Ni No Kuni leeft. Hierdoor is het misschien mogelijk voor Oliver om zijn moeder op een of andere manier te redden in de andere wereld. Helaas probeert de White Witch de prachtige wereld van Ni No Kuni te domineren en dit heeft ook effect op de echte wereld. Zo is zij verantwoordelijk voor het ongelukje van Oliver waardoor het tragische voorval zich voordoet. Nu Oliver in de andere wereld is, gaat zijn queeste beginnen. Hierdoor heeft de White Witch de tovenaar Shadar de vrije hand gegeven om de wezens in de andere wereld ongelukkig te maken door hun hart te veranderen. Het is aan jou om als beginnend tovenaar samen met Drippy en je twee bondgenoten Ester en Swaine, die ook een appeltje hebben te schillen met Shadar, de wereld en je moeder te redden. Daarnaast probeer je natuurlijk ook de harten van de personages te herstellen, de wereld te verbeteren met magie en natuurlijk Shadar en zijn bazin uit het prachtige rijk te trappen.
Magie is in de wereld van Ni No Kuni iets heel normaals en op het moment dat je deze wereld betreed, ben je een beginnend tovenaar geworden. Met behulp van je tovernaarsboek oftewel de Wizard Companion kun je de nodige informatie over de wereld, vijanden, magiesoorten, geschiedenis en dergelijke vinden. Klein probleem: hij is niet compleet door toedoen van Shadar en om een volleerd tovenaar te worden, moet je deze pagina's zien te vinden in de prachtige wereld van Ni No Kuni (al heb je deze niet per se allemaal nodig om de game uit te spelen). Dit kun je bereiken door gewoon het verhaal te spelen, maar de bijzondere pagina's speel je vrij met bepaalde sidemissions. Zo moet je voor het vriendelijke spookje Horace raadsels oplossen en dan beloont hij je met een nieuwe spreuk. Na het verslaan van een belangrijke eindbaas krijg je een pagina over zijn stats en vind je ook enkele door gewoon in elke stad in de Inn te slapen. Je moet dus nog veel leren, maar door de wereld te verkennen word je steeds wijzer en sterker. Zo vul je de Wizard Companion met steeds meer details die je kennis over Ni No Kuni vergroten waardoor je een steeds betere tovenaar wordt. De Wizard Companion is erg uitgebreid en leuk om door te nemen om wat meer te leren over de geschiedenis van Ni No Kuni en sommige kennis is handig om alvast te hebben als je later niet meer weet wat je moet doen bij bepaalde puzzels.
It's a kind of magic
Magie speelt dus een grote rol in Ni No Kuni. Het is zelfs mogelijk om de harten (de gemoedsgesteldheid) van een persoon te veranderen. Het veranderen van harten klinkt misschien ingewikkeld, maar het is vrij eenvoudig. Als iemand niet goed meer functioneert (en dit is altijd in de main story of het is een sidemission) dan heeft de persoon een tekort aan enthousiasme, vriendelijkheid, enzovoort. Het is dan aan jou om een persoon te vinden die een overschot heeft van die bepaalde emotie. Je wordt daarbij geholpen door een ketting die groen oplicht, zodra je iemand tegenkomt die een overschot van een positieve emotie heeft. Met een magische spreuk (take heart) sla je het overschot op om dit vervolgens af te leveren bij het slachtoffer van Shadar (give heart). Dit geeft je dan net de hint of het nieuwe item waardoor je weer verder kunt. En als je vast zit, kun je altijd even terug naar Motorville (je kunt tenslotte toveren) om te kijken of je hier nog iemand kunt helpen, want de invloed van de heks en Shadar reiken zelfs tot hier. Het oplossen van het probleem in Motorville heeft misschien effect in de andere wereld waardoor je weer verder kunt met je avontuur. In principe zijn het simpele opdrachten om uit te voeren, maar het was zeker leuk om te doen en geeft je meer inzicht in het karakter van de personages. Het klinkt misschien een beetje soft, maar het is interessant om te zien dat een nieuwe instelling ook een nieuwe kijk op het leven geeft. Zo krijg je een glimp van een tragedie, maar snap je de wereld en zijn bewoners weer iets beter.
Gelukkig zorgt Drippy tijdens de serieuze momenten af en toe voor een komische noot door op de achtergrond met dingen te spelen, terwijl jij serieus naar de persoon in kwestie probeert te luisteren (in Motorville is hij namelijk onzichtbaar). Hij is je gids en je mentor die je af en toe probeert te motiveren om iets te doen of verder te gaan. Ik heb ook weleens gehoord dat men Drippy erg irritant vindt, maar ik vond hem een vrolijke noot in een soms droevig en serieus verhaal. Misschien kwam dat ten dele ook, omdat ik JRPG's altijd in het Japans speel (als dat mogelijk is). De stem van Drippy is in het Japans veel minder storend en past bij het geheel. Naast het veranderen van harten met magie is het ook mogelijk om de wereld te beïnvloeden. Zo kun je kisten verzegeld door magie openen, voorwerpen met magie verplaatsen of laten groeien, vernietigde voorwerpen herstellen en zelfs met de overledenen te praten. Meestal heb je je magie nodig om je weg te kunnen vervolgen, maar soms moet je met je skills een puzzel oplossen om verder te gaan of een leuk item te bemachtigen. En het is altijd een bonus als je een kistje met magie kunt openen, want daar zit meestal een goed wapen of iets vergelijkbaars in. Daarnaast zijn er ook de standaard sidequests waar je op monsters moet jagen (die niet heel makkelijk zijn) en items moet verzamelen of terugvinden. Deze quests geven geld en items, maar leveren ook stamps op voor Swift Solutions (soort hunting lodge) die je kunt gebruiken om speciale perks vrij te spelen zoals sneller rennen in het veld en jumpen (waar je trouwens niets aan hebt). Het is allemaal zeer vermakelijk om te doen en voelde nooit als een verplichting.
Don't get to familiar
Je verkent de wereld te voet, per boot of vliegende draak (het is tenslotte een magische wereld) en volgt het plot van stad naar stad. De plaats van bestemming wordt aangegeven met een gouden ster, zodat je te allen tijde weet waar je naar toe moet gaan. Je kunt trouwens altijd iets anders gaan doen zoals grinden of verschillende sidequests voltooien, voordat je verder met het verhaal gaat. Pas wel op dat je niet te ver loopt, want sommige vijanden zijn verrassend sterk. De battles zijn turn-based wat voor sommigen een stap terug is en voor anderen een bron van nostalgisch plezier. In Ni No Kuni kun je zelf het gevecht aangaan of een Familiar gebruiken. Dit zijn monsters die gekoppeld zijn aan je personage en jouw plaats kunnen innemen om de vijand een lesje te leren. Door op de L1-button te drukken kun je kiezen uit het personage dat de orders geeft of een Familiar. Elk personage kan zelf vechten of kiezen uit (uiteindelijk) drie Familiars die je altijd kunt wisselen. De monsters hebben allen een eigen bijzondere skill waardoor je hen ook strategisch kunt inzetten. Zo zijn er Familiars die immuum zijn voor poison en dergelijke, gespecialiseerd zijn in healen of krachtige vechters zijn dus maak goed gebruik van hun vaardigheden. Ook hebben ze speciale moves, Tricks, die je kunt inzetten tegen de vijanden. Vergeet alleen niet dat jouw hit points en magic points gekoppeld zijn aan je Familiar dus wees niet te enthousiast en vergeet niet te healen. Om het meeste uit je Familiars te halen, kun je ze ook wapens en een uitrusting geven waardoor ze nog effectiever zijn. Daarnaast is het ook mogelijk om ze snacks te geven waardoor hun stats verbeteren en kun je als hun level hoog genoeg is, ze laten evolueren naar een sterkere versie. Hier is het wel handig om te weten dat je geëvolueerde Familiar begint vanaf het eerste level en dus weer wat experience moet opdoen, voordat hij vergelijkbaar of beter is dan je oude gelevelde Familiar. Ga ze dus niet allemaal tegelijk upgraden, want dan kom je voor een onaangename verrassing te staan.
Als je genoeg hebt van je Familiars of voor een tactische reden een andere Familiar nodig hebt, is het mogelijk om Familiars te vangen tijdens de gevechten. Als je een monster verslaat en er allemaal hartjes boven zijn hoofd verschijnen, kun je hem met een seranade overhalen om een Familiar te worden. Zo kun je een grote voorraad van Familiars (max 400) opbouwen om uiteindelijk je favoriete team samen te stellen. Zorg ervoor dat je drie Familiars meeneemt, want ook als je ze niet gebruikt, krijgen ze experience points als je een gevecht wint. Nu zou je bijna vergeten dat de personages ook een rol hebben tijdens het vechten, want zij hebben ook hun eigen specialiteiten/vaardigheden die bij eindbazen en zelfs sommige gewone vijanden van doorslagevende factor kunnen zijn. Let ook op kleine groene of blauwe glims, want deze herstellen een klein beetje hp/mp en kunnen soms net het verschil maken. De gouden glims unlocken een special die voor elke familiar weer anders is en vult je hp volledig aan. Het vechtsysteem met Familiars is even wennen, maar het krijgt verder meer diepgang door de toevoeging van de twee andere personages en de keuze uit drie Familiars. Ondanks het schattige uiterlijk van de personages, vijanden en wereld verrast deze JRPG met uitdagende battles en soms zeer moeilijke eindbazen. Dus als je denkt: deze game ziet er schattig uit en is daarom een eitje dan maak je een grote vergissing. Dus save veel en wees niet verrast als je meerdere keren dood gaat tijdens je avontuur.
Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.
Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis
Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Remastered is zeker de moeite waard om te spelen op de PlayStation 4. Het verhaal, de personages, de prachtige wereld ondersteund door een prachtige soundtrack die je meevoert naar de sprookjeswereld van Ni No Kuni. Als je een fan bent van uitdagende JRPG's en niet opziet tegen wat turn-based actie dan is deze game zeker de moeite waard. Als je de game al ooit voor de PS3 hebt aangeschaft of niet van goede JRPG's houdt dan zou ik deze game aan je voorbij laten gaan. Het enige teleurstellende is misschien dat er naast de grafische update, verhoogde fps en DLC niet veel extra's is toegevoegd. Dat doet niets af aan deze geweldige game, die mij meer op een avontuur meenam en er misschien wel beter uitziet (Leve Studio Ghibli) dan het tweede deel (al was deze ook zeer vermakelijk). De game is qua RPG vijf sterren waard, maar het geremasterde deel is maar twee à drie sterren waard. Toch ben ik zeer content met deze toevoeging aan mijn bibliotheek en zou de game dus zeker aanraden. De renovatie is geslaagd, maar misschien wel een beetje duur als je de game al in je PS3 bibliotheek hebt staan.
- Intens verhaal
- Prachtig vormgegeven (mooier dan Ni No Kuni 2)
- Sidequests zijn vermakelijk
- Ondanks schattige uiterlijk uitdagende battles
- Veel te verzamelen
- Weinig extra toegevoegde content
- Turn-based battles is niet voor iedereen
Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!