Review: OlliOlli PlayStation Vita

Stiekem ben ik sinds de PlayStation 1 al verzot op skateboardinggames, deels omdat ik het zelf gewoon nooit kon, maar ook omdat de games vaak een unieke ervaring brachten. Deze week mocht ik aan de slag met OlliOlli voor de PlayStation Vita en dit juweeltje, want dat is het, wist mij aangenaam te verrassen.

Briljant door eenvoud

OlliOlli is een indie-game die is ontwikkeld door Roll7, een kleine Britse studio die deze side-scrolling skateboardinggame uit heeft gebracht. Ik hoor jullie al denken: ja vast, een side-scrolling skateboardinggame die een juweeltje is. Maar niets is minder waar, deze game verdient de volledige aandacht. Het is een game waarbij ik mijzelf continu probeerde wijs te maken dat ik maar echt vijf minuten ging spelen. Een uur later was ik nog steeds intensief bezig. Deze game pakt je vast en laat je niet meer los.

Deze game schittert werkelijk in haar eenvoud. Je speelt als een skateboarder in meerdere levels en tracht terwijl je over het 2D-landschap raast de ene na de andere 'trick' uit je hoed te toveren. Door op 'X' te drukken (wat later gefrustreerd rammen wordt) krijg je meer snelheid. Door vervolgens de linker stick naar beneden te drukken kan je springen en in je sprong kan je weer meerdere tricks uitvoeren. Klinkt simpel, toch? Wrong.

Perfecte timing

Want OlliOlli draait niet per se om de tricks en combinaties, neen, deze game vergt extreem veel van jouw reactievermogen als gamer. Combineer dit met een extreem strakke besturing en het voelt eerder alsof je een straaljager aan het besturen bent. De kleinste afwijking kan fatale gevolgen hebben.

Je kunt namelijk ook 'grinden' in deze game op meerdere objecten. Dit doe je door net op tijd naar beneden te drukken met je linker stick bij een 'grinding line'. Aan het einde van een grinding line moet je ook weer goed landen op de grond, dit doe je door net op tijd op 'X' te drukken. Vergeet je dit te doen, dan kan die prachtige combo van 100K al snel gereduceerd worden naar een combo van 14 punten.

Pochen met scores

Waar het sociale element echt terugkomt, is het pochen met de hoogste scores, combo's etc. De game laat zien waar jouw scores wereldwijd staan of in vergelijking met die van jouw vrienden.

Naast het behalen van monsterscores kan je ook bepaalde doelen (net zoals in Jetpack Joyride) per level behalen. Denk aan doelen als de eerste 300m niet grinden of vijf perfecte flipkicks maken. Deze doelen moet je weer halen wil je andere dingen vrijspelen.

Opnieuw!

Doordat de game een vrij simpele besturing heeft, kan je al snel gaan denken dat het ook makkelijk te spelen is. Niets is dus minder waar. Je hebt tijdens het spelen namelijk maar 'n leven, raak iets aan en het is gedaan met de pret. Combineer dit gegeven met het feit dat je als gamer met mach 5 naar beneden suist terwijl je katachtige reflexen moet toepassen om een geweldige score te behalen en je zult tot de conclusie komen dat je vaak een level opnieuw zal gaan spelen.

Het eindoordeel van Bob Andringa

OlliOlli is een game die ik nog vaak zal spelen. Het is een game die echt thuis past in het rijtje van 'easy to learn, hard to master'. Het feit dat deze game je genadeloos afstraft als je een fout maakt kan ik alleen maar toejuichen. Houd je van skateboardgames en wacht je, net als ik, nog steeds op een geweldige uitdaging in dit genre? Wacht dan niet langer. Waag je aan de achtbaanervaring die OlliOlli heet. Deze unieke game zal je zeker niet doen teleurstellen.

• Verslavend
  • Moeilijk
  • Easy to learn, hard to master