Review: Overwatch 2 - Een waardig vervolg Pc

Geplaatst: 9 oktober 2022 10:00

Overwatch 2, wat is er al veel om die game te doen geweest. We wachten inmiddels al een flinke tijd op de game, maar het is eindelijk zover. Na genoeg drama en veranderingen is Overwatch 2 dan eindelijk te spelen. Heel leuk dat we nu Overwatch 2 hebben natuurlijk, maar wat is nu eigenlijk het verschil met zijn voorganger? Dezelfde heroes zitten nog steeds in de game, je speelt op dezelfde maps en het doel van de game is hetzelfde. Dus waarom is dit geen update maar daadwerkelijk een nieuwe game? Ik heb de lange wachtrijen doorlopen om daarop het antwoord te vinden.

Zoek de verschillen

Zoals ik al zei, is Overwatch 2 grotendeels hetzelfde als Overwatch. Op het eerste gezicht lijkt er niet zoveel veranderd, maar niks is minder waar. Zo heeft de game een grafische update gekregen. De Heroes zien er anders uit en over het algemeen heeft de game simpelweg een facelift gekregen. De menu’s zowel tijdens een potje als daarbuiten zijn strakker en overzichtelijker. Ik vind vooral het overzicht in-game erg prettig, waar je duidelijk kunt zien hoe de zaken ervoor staan. Het nadeel is wel dat de game nog dezelfde zwakke punten heeft als Overwatch. Zo is de uitkomst van elk potje is nog steeds erg afhankelijk van je team en kun je daar soms vrij weinig aan doen, hoe goed je ook bent.

Eén van de grootste veranderingen is dat de game nu Free to Play is. En dit betekent natuurlijk dat er een Battlepass is toegevoegd aan de game. Season 1 van deze Battlepass is al begonnen en hiermee kun je onder andere Kiriko gratis vrijspelen. Er is flink wat content vrij te spelen, dus je kunt je voorlopig vermaken met de Battlepass. Daarnaast is de grootte van de teams aangepast. In plaats van twee tanks, twee damage heroes en twee supports, speel je nu nog maar met één tank, twee damage heroes en twee supports. Tijdens het spelen voelde dit als een goede balans.

OW2  Image 1

Nieuw, nieuwer, nieuwst

Allereerst zijn er een aantal nieuwe heroes toegevoegd bij de launch van Overwatch 2. Dit zijn Sojourn, de voormalige leider van Overwatch. De stem van Sojourn komt je misschien bekend voor als je de eerste game hebt gespeeld, die was toen namelijk te horen bij een aantal PvE missies. Soujourn is een damage hero. De tweede toevoeging is de Junker Queen. Deze nieuwe tank is ook een oude bekende als je wel bekend bent met Junkertown, één van de maps in Overwatch. Tenslotte is Kiriko toegevoegd, een support hero. Deze hero is volledig nieuw in de wereld van Overwatch, maar brengt een Aziatisch tintje met zich mee.

Naast nieuwe heroes zijn er ook nieuwe maps toegevoegd aan de game. Circuit Royal is een nieuwe map voor de escort modus in de game. Er zijn ook twee hybrid maps toegevoegd, waarop verschillende modi gespeeld kunnen worden, dit zijn Midtown en Paraiso. Tenslotte zijn er drie nieuwe maps waarop de nieuwe game modus Push gespeeld kan worden. Dit zijn Colosseo, Esperança en New Queen Street. Push is een game modus waarbij een grote robot in het midden van de map staat. Het doel is om deze robot naar de base van de tegenstander te begeleiden. De combinatie van een nieuwe modus en een nieuwe map voelde voor mij eerst wat overweldigend, maar nadat ik Push een aantal keren gespeeld had, ging ik er steeds meer van genieten. Het voelt een beetje als de Escort modus, alleen moet je allebei verdedigen en allebei aanvallen. Hierdoor krijg je een interessante dynamiek in de game.

OW2  Image 2

Slimme zet of gekke strategie?

Dan de belangrijkste vraag: mag Overwatch 2 bestaan of had dit gewoon een update voor Overwatch moeten zijn? Wat mij betreft, is het volkomen logisch dat dit een nieuwe game is. En dat valt me eigenlijk reuze mee. Voordat de game uit was, vond ik het een beetje onzinnig dat dit Overwatch 2 zou worden, want de game bleef in principe hetzelfde. Maar de hoeveelheid content die is toegevoegd in combinatie met de updates aan de game zelf, maakt dat deze game echt wel een vervolg is en geen grote update.

Naast het feit dat er grote veranderingen zijn, is er ook nog de switch naar Free To Play. Hierdoor is het goed dat het een nieuwe game is. Als ze het origineel gratis hadden gemaakt, was het erg oneerlijk geweest voor de mensen die de game wel hebben gekocht. Het klinkt natuurlijk veel beter om te zeggen: ‘Hey, we hebben een nieuwe game die gratis is voor iedereen en als je de voorganger had, krijg je wat leuke extra’s.’ Dat maakt toch een betere indruk en is ook zeker de betere aanpak. Ik merkte tijdens het spelen wel dat de wachttijden al snel weer oplopen. Het lijkt dat veel mensen in eerste instantie op de release zijn gesprongen, maar daarna weer zijn weggelopen vanwege de problemen die de game in het begin had. Laten we hopen dat dit snel is opgelost en dat mensen de game blijven spelen.

OW2  Image 3

Het eindoordeel van Evelien de Geus

Overwatch 2 heeft al het oude, vertrouwde dat je gewend bent van Overwatch, maar met genoeg extra's om het een nieuwe game te maken. De toevoegingen en veranderingen zijn uniek en interessant, maar zijn wel typisch Overwatch in de zin dat het volledig past bij wat de game moet zijn. Ik heb me uitstekend vermaakt tijdens mijn sessies. Er is genoeg variatie in de game om geïnteresseerd te blijven en de matches duren precies lang genoeg om leuk te blijven. Een waardige opvolger met nog veel mogelijkheden voor de toekomst als je het mij vraagt.

• Nieuwe heroes
  • Nieuwe maps
  • Grafische facelift