Trailer
Trailer: Beheer je eigen dinosauriërpark in Parkasaurus
29 juli 2020Parkasaurus, een nieuwe pretpark-simulatiegame waarbij je je eigen park moet beheren en groeien, wordt volgende maand officieel uitgebracht.
Wat krijg je als je Parkitect combineert met Jurassic World: Evolution? Het antwoord is Parkasaurus, een aandoenlijke managementgame waarbij je je dierentuin vol met kleurrijke dinosauriërs moet managen. Als klein kind was ik vroeger enorm, maar dan ook echt enorm, verslaafd aan de Dinosaur Digs-uitbreiding van de eerste Zoo Tycoon-game. Toen ik hoorde dat ik Parkasaurus mocht reviewen, werd ik dan ook direct dolenthousiast. Een chille managementgame is perfect voor tijdens de hete zomerdagen en toen ik de Steam-pagina van de game bekeek, zag ik een bijna perfecte score uit bijna duizend reviews. Wordt dit dan misschien de game van het jaar voor mij?
De dinosauriërs zijn op aarde al lang uitgestorven, maar op andere planeten blijkbaar niet. Wanneer je de Campaign-modus van Parkasaurus opstart, word je begroet door een aantal aandoenlijke pratende dino's. Deze dinosauriërs komen van een buitenaardse planeet af en zijn met hun raket op onze aardkloot gekletterd. De dino's vragen jou om hulp om een dino-dierentuin voor ze te bouwen en zo word je ineens dino-dierentuinmanager. Om heel eerlijk te zijn is het verhaal van Parkasaurus me een beetje ontgaan. Waarom vragen pratende buitenaardse dinosauriërs aan domme mensen om ze in een dierentuin te plaatsen? Klinkt niet heel erg logisch. Goed, gelukkig speel je een managementgame niet voor het meeslepende verhaal.
Waar je een managementgame dan wel voor speelt? De Sandbox-modus natuurlijk. Deze zit uiteraard in de game en wanneer je deze opstart, kun je kiezen uit verschillende instellingen zoals de hoeveelheid geld die je hebt en in wat voor soort gebied je terecht komt. Naast de Sandbox-modus kent Parkasaurus ook een Campaign-modus. De Campaign bestaat uit een tutorial en een stuk of tien verschillende parken. Deze parken zijn allemaal verschillend en bieden elk een andere uitdaging. Wanneer je de uitdagingen van een park voltooid hebt, verdien je Ship Parts die je kunt gebruiken voor verschillende upgrades die het managen van je park gemakkelijker maken. Elk park heeft zijn eigen verhaal, dat te maken heeft met de crash van de buitenaardse dino's, maar is niet noemenswaardig genoeg om echt verschil te maken.
Het beheren van je eigen dinosaurus-dierentuin is vrij eenvoudig. Je plaatst wat omheiningen om een stuk land, je pleurt er een dino in, zet er een hot dog-kraampje naast en je kijkt toe hoe het geld binnenstroomt. Goed, zo gemakkelijk is het misschien niet, maar in een notendop is dit wel waar de gameplay van Parkasaurus om draait. De dino's in je park zijn natuurlijk de grote geldmakers, dus daar begin je mee. Wanneer je je park net geopend hebt, heb je slechts de keuze uit één soort dinosaurus. Deze dinosaurus heeft bepaalde voorkeuren wat betreft zijn dieet en leefomgeving. Een paar hekjes om een stuk land plaatsen, is dus niet genoeg om je dinosaurus gelukkig te maken. Je moet namelijk middels een grondsoort, bomen, bosjes, rotsen en water zo goed mogelijk de originele habitat van de dinosaurus proberen na te bootsen. De combinatie van de grondsoort, plus de hoeveelheid water en het hoogteverschil in land, bepaalt wat voor bioom je habitat krijgt. Dit kan nog best lastig voor elkaar te krijgen zijn, zeker wanneer je niet alleen de perfecte bioom probeert te maken, maar ook je habitat er een beetje leuk uit wilt laten zien.
Naast de juiste habitat is het ook belangrijk dat je dinosaurussen op het juiste dieet worden gezet. Een vleesetende dinosaurus maak je namelijk niet blij met een dieet van struiken. Voor het eten van je prehistorische beesten moet je de stad in. In het speciale Town-gedeelte kun je onder andere eten voor je dino's kopen, maar ook nieuwe eieren en zelfs hoeden. Ja, je kunt je dinosauriërs uitdossen met hoeden en zonnebrillen, want waarom zou je dat niet willen? Naast een tripje naar de stad voor je dagelijkse benodigdheden, moet je park natuurlijk ook nog gerund worden. Hiervoor kun je verschillende soorten personeel inhuren. Van schoonmakers die de toiletten voor je bezoekers schoonhouden, tot aan dinosaurusverzorgers die kilo's veelhoekige uitwerpselen wegscheppen. Hey, iemand moet het doen.
Parkasaurus speelt dus eigenlijk zoals elke andere dierentuinmanagementgame en dat doet het best prima. Ware het niet dat de game in dat opzicht niet erg veel diepgang biedt. Ja, je kunt heel veel dingen zelf tweaken, tot aan het aantal schepjes ijs dat er per dollar verkocht mag worden in je ijskraam aan toe, maar het schijnt allemaal geen drol uit te maken. Gedurende mijn playthrough van de Campaign-modus heb ik nooit in geldnood gezeten en wist ik eigenlijk alle doelstellingen wel te behalen binnen twee in-game weken of minder. De potentie om de diepte in te gaan wat betreft het micromanagen van al je middelen is er wel, maar wordt in mijn ogen te weinig benut. Zo speelde ik de eerste vijf parken van de Campaign-modus uit zonder de ervaringspunten van mijn personeelsleden te spenderen om hun skills op te hogen. Nooit heb ik de behoefte gehad om mijn personeel sneller of efficiënter te laten werken, het park draaide toch wel.
Wat parkasaurus dan wel een stukje beter doet, is de progressie van je park. Ja, het is natuurlijk de bedoeling dat je een zo groot, mooi en leuk mogelijk park maakt en er ook nog eens bakken met geld mee verdient, maar denk je ook even aan die arme dino's? In Parkasaurus word je namelijk aan het einde van elke dag beloond met hartjes. Wanneer je dinosaurussen gelukkig zijn, verdien je hartjes en deze kun je vervolgens weer spenderen om nieuwe voorwerpen voor je dino's vrij te spelen om ze nog gelukkiger te maken. Daarnaast kun je, wanneer je een wetenschapper inhuurt, ook Science-punten verdienen. Ook deze kun je inruilen tegen nieuwe voorwerpen om je park mee op te leuken. Hartjes en Science-punten zijn ook van cruciaal belang om nieuwe dino's vrij te spelen. Wanneer je genoeg hartjes en Science-punten hebt verzameld, kun je namelijk je team van personeelsleden terug de tijd in sturen om te graven naar fossielen en sporen van dino's. Dat graven naar sporen en fossielen gebeurt in een soort van puzzel minigame, waardoor je wel een beetje het gevoel hebt alsof je er nog echt moeite voor hebt moeten doen. Heb je genoeg sporen en fossielen van een bepaalde soort gevonden, dan kun je er een ei van laten maken die je vervolgens weer in je park kunt laten uitkomen.
Parkasaurus is dus een vrij luchtige managementgame die vooral erg speels is. Dit is ook heel goed te zien aan de grafische stijl van de game. De game is erg kleurrijk en alles bestaat uit felgekleurde low-poly modellen die er een beetje derpy uitzien. De dialogen met de buitenaardse pratende dino's zijn grappig en het verhaal wordt verteld door middel van een soort kindertekeningen. Paar dit met vrolijke muziek en je hebt een perfecte combinatie voor een luchtige game. Doordat de graphics van de game zo laagdrempelig zijn, is deze game ideaal om te spelen op een minder krachtige pc. Enige kanttekening die ik daarbij heb, is dat de game slechts een maximale resolutie van 2560x1440 ondersteunt. Ben je dus een ultrawide-persoon zoals ik, dan moet je tegen zwarte randen aan de zijkant van je scherm aankijken. Niet dat dat heel erg is, maar van een nieuwe game verwacht ik wel dat deze een inmiddels toch veelvoorkomende beeldverhouding ondersteunt.
Naast je standaard isometrische weergave, kun je in Parkasaurus ook in first-person door je park rondlopen. Je kunt dan de habitat van je dinosaurus binnenlopen en je prehistorische vrienden van dichtbij bekijken. Je krijgt ook een soort kalmeringspistool mee, waarmee je op je dino's, maar ook op je bezoekers kunt schieten. Een leuke toevoeging, maar het voegt mijns inziens helemaal niets toe aan je gameplay-ervaring. Geef mij dan maar ultrawide ondersteuning en meer hoeden.
Parkasaurus is een luchtige, vrolijke en ietwat derpy managementgame met buitenaardse dinosauriërs in de hoofdrol. De game kent een verhaal, maar dat is verder eigenlijk niet boeiend of logisch. De game is gemakkelijk op te pakken en biedt genoeg mogelijkheden voor meer diepgang. Dit wordt, vooral in de Campaign-modus helaas te weinig benut, waardoor je niet afgestraft wordt als je niet alles loopt te micromanagen. Dit zorgt er dan wel weer voor dat de game te allen tijde luchtig blijft. Het graven naar fossielen middels de puzzel minigame is een leuke toevoeging die voor wat afwisseling zorgt, maar de first-person-modus hadden ze wat mij betreft wel mogen inruilen voor ultrawide ondersteuning. Al met al zorgt de game vooral voor liters aan luchtig vermaak en dat is natuurlijk het allerbelangrijkste. Oh, en iets met hoeden.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Washbear Studio
Uitgever:
Washbear Studio
Release:
13 augustus 2020
Reviewscore:
Platforms: