Review: Planescape: Torment Pc

Geplaatst: 9 maart 2010 10:00

Je wordt wakker alsof je uit een droom komt... Of een nachtmerrie? Vage herinneringen komen en gaan, je hebt moeite om je te concentreren op je omgeving. Je voel om je heen. Je ligt op een koude stenen ondergrond. Je opent je ogen, maar je kunt niet scherpstellen op je omgeving. Langzaam begint de omgeving zich duidelijker te onderscheiden van de vage herinneringen. De ruimte om je heen is kil, en de geur van de dood dringt tot je door. Je ligt op een operatietafel in het mortuarium. Je staat op, nog wat onzeker op je benen. Je handen zitten onder de littekens. Je probeert je te herinneren wie je bent. Je weet het niet. Je hoort een stem. Je kijkt naar de oorsprong van de stem. Je ziet een schedel zweven. De schedel stelt zich voor als Morte. Maar wie ben jij zelf?

R.P.G.

Planescape: Torment is een fantasy roleplaying game in de klassieke zin van het woord. Het spel speelt in de Planescape wereld, waar vele oneindig grote lagen van het bestaan te vinden zijn. Deze zogenaamde 'Planes' zijn gelinkt met portalen waarlangs je van laag naar laag kunt reizen. Deze zijn echter zeer wispelturig van aard, en meestal totaal onbetrouwbaar. Alle 'Planes' zijn ook gelinkt aan de stad Sigil, die aan de binnenkant van een grote ring boven de wereld zweeft. Je speelt de Nameless One, een onsterfelijke die elke keer als hij sterft zijn vorige leven vergeet. Je kunt geen klasse kiezen bij karakter creatie, alleen waar je je vaardigeheden wilt ophogen. In tegenstelling tot andere grote RPG iconen als de Baldur's Gate, Icewind Dale en Fallout series speelt het gevecht wel een rol, maar veel meer op de achtergrond. Planescape: Torment speelt eerder als een interactief boek, met een verhaal dat je meteen de game inslurpt.

Weer eens wat anders

Je bent in deze game voor de verandering niet de wereld aan het redden, maar je eigen ziel. Je queeste is om uit te vogelen wie of wat je bent. Hierbij kun je worden bijgestaan door een scala aan verschillende teamgenoten, welke elk een eigen verhaal hebben, wat ook terugkomt in de gameplay.
Je morele geaardheid is van tevoren niet vastgesteld. Je acties beslissen of je meer richting het goede of het slechte neigt. Een uniek aspect is het feit dat de dood niet het einde is. Als je tijdens een gevecht sneuvelt, word je weer wakker op een andere lokatie, met of zonder geheugenverlies. Dit maakt de game er niet makkelijker op, daar je soms een lang stuk opnieuw moet afleggen. Sommige puzzels zijn zeer pittig en vergen meerdere pogingen om ze op te lossen. De meeste situaties waarin je terechtkomt zijn volslagen uniek, en vereisen telkens een andere aanpak. Deze game geeft geen gelegenheid tot standaard trucjes: Je moet er je best voor doen!

See the world(s) they said...

De vele achtergronden zijn op spectaculaire wijze tot leven gebracht en ademen sfeer uit. Je voelt je dankzij de geweldige muziek en perfect uitgevoerde geluidseffecten echt alsof je er rondloopt. De muziek en ambiente geluiden ademen een weemoedige sfeer uit, welke overeenkomt met de ogenschijnlijk onmogelijke opdracht waarmee je het spel speelt. De karakters en figuren die je ziet zijn van hoge kwaliteit en detail, waarbij de effecten van spreuken en gevechten verdere toegevoegde waarde hebben.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Planescape: Torment is een unieke RPG in elke zin van het woord. Van de opbouw van het verhaal en de keuzes die je moet maken tot de massieve wereld waarin het verhaal speelt; het ademt een sfeer uit die ik nog nooit eerder heb gezien en nog nooit terug heb gezien in de tien jaar dat dit spel uit is. Soms is het moeilijk en vergen puzzels originele oplossingen, maar dit drukt de pret geenszins. Ja, de game is in 2D. Ja, de game is oud. Ja, de game is niet online te spelen. Maar maakt dit uit? In het geval van Planescape: Torment niet. Het spel geeft tijdens het spelen hetzelfde gevoel als wanneer je een goed boek lezen of een spannende film aan het kijken bent. Ik sta niet alleen met deze mening. Bij menig verkiezing op grote gaming websites staat Planescape: Torment nog steeds in de top 10 van beste RPG aller tijden, al dan niet naast de Fallout serie. Laat de leeftijd van deze game je niet beduvelen: Planescape: Torment is tijdloos.

Packshot Planescape: Torment

-

Interplay Entertainment