Review: Pro Evolution Soccer 2010 Pc

Ieder jaar is het weer een heftige strijd tussen Pro Evolution Soccer en FIFA. Beide games moeten zich elk jaar weer opnieuw weten te bewijzen. Afgelopen jaar hebben veel gamers PES van zich afgezet en zijn ze maar overgestapt op FIFA, dat ze blijkbaar beter vonden. Met PES 2010 moet Konami de overgestapte fans dus weer terug zien te winnen. Of FIFA het dit jaar tegen Pro Evolution Soccer zal moeten afleggen lees je in deze review van PES 2010 voor de pc.

Mooie koppies

Het is wel duidelijk dat Konami dit jaar ontzettend veel tijd in de graphics van de spelers heeft gestopt. De spelers zien er namelijk geweldig mooi en realistisch uit. Op grafisch gebied wint PES het dit jaar toch echt van FIFA. De gezichten van de spelers zijn tot in elk detail uitgewerkt.
In tegenstelling tot dit ziet het publiek er juist helemaal niet mooi uit. De fans op de tribune zien er erg pixelig uit en ze zitten maar de hele tijd levenloos op hun stoel.

Gedateerd

Het aller belangrijkste van een voetbalgame is natuurlijk toch de gameplay. Omdat ik sowieso nooit zo'n fan van het spelen van voetbalgames met een toetsenboord ben geweest, heb ik al snel mijn gamepad weer uit de kast gehaald, aangezien dit toch een stuk lekkerder speelt. Toch laat PES 2010 op dit gebied behoorlijk wat steken vallen. Zo verplaatsen spelers zich met een ontzettend oud, houterig loopje over het veld. Ook gebeurt het regelmatig dat in de herhaling te zien is dat twee spelers in elkaars lichaam komen te zitten. Het publiek roept vaak bijna de hele wedstrijd dezelfde kreet en ze lijken meestal nauwelijks blij te zijn als hun club scoort.
De intelligentie van keepers en tegenstanders is kortweg nog steeds beroerd. Tegenstanders reageren al wel een stuk beter dan in PES 2009, maar nog steeds voetballen de computergestuurde spelers niet echt goed. Keepers laten soms zomaar een ontzettend makkelijke bal het doel in gaan, zonder dat ze ook maar 'n stap verzetten en tegenstanders koppen bij een voorzet regelmatig de bal in hun eigen doel. Ook de scheidsrechter maakt het spel er niet fijner op. Hij legt ontzettend vaak het spel stil. Bij een buitenspelsituatie fluit hij je vrijwel direct af, ook al heb je de bal geeneens aangeraakt en is deze alweer in handen van de tegenstander. De scheids deelt ook regelmatig kaarten uit bij tackles die misschien net een gewone overtreding waard zijn.

Aan de andere kant zitten er ook best wat pluspunten aan de gameplay van PES 2010. Zo lopen je medespelers goed mee naar voren bij een aanval en zijn steekpasses nog steeds erg fijn om te gebruiken. Ook kun je op tactisch gebied erg veel dingen nauwkeurig instellen.

Het is altijd al een groot nadeel van PES geweest dat veel licenties helemaal niet aanwezig zijn. Zo ontbreekt de hele Duitse competitie. Ook een aantal grote Engelse clubs, zoals Arsenal en Chelsea, spelen door het ontbreken van de rechten niet onder hun echte naam en niet in hun officiële shirts. Naast het ontbreken van vele licenties heeft Konami het niet voor elkaar te krijgen de transfers te verwerken. Zo speelt voetballer de Zeeuw in PES bijvoorbeeld nog steeds bij AZ, terwijl deze allang naar Ajax is vertrokken. Konami heeft wel weer goede banden met de UEFA, waardoor de Champions League als aparte modus in de game zit.

Strijdplan

Iets wat juist wel weer erg uitgebreid kan in PES 2010 is het opzetten van een tactisch strijdplan. Je kunt precies aangeven waar de spelers zich op het veld moeten bevinden en je kunt kiezen tussen bijvoorbeeld een offensieve en defensieve manier van spelen. Het leuke hiervan is dat je dit ook echt terugziet in de wedstrijd zelf. In de vorige PES games moest je de manier van spelen erg onhandig instellen met pijltjes. In PES 2010 doe je dit door middel van simpele sliders, waardoor het instellen van de tactiek een stuk makkelijker en ook toegankelijker is geworden.
Een nieuwe feature in PES 2010 is het kaartensysteem. Hiermee kan je een speler individuele tactiek meegeven, al zie je hier in de praktijk niet zoveel van terug. Het toekennen van deze kaarten aan een bepaalde speler is wel erg prijzig; een enkele kaart kan je al meer dan een miljoen kosten.

Carrière

In PES 2010 kan je op twee manieren een carrière beginnen, namelijk als manager in de zogenaamde Master League of als individuele speler. In de Master League heb je een scout in dienst die een groot deel van het onderhandelen op zich neemt. De scout houdt bijvoorbeeld dossiers bij van spelers die jij op de scoutlijst hebt gezet.
Als individuele speler hoef je je om al deze dingen helemaal niet druk te maken. Het enige wat jij hoeft te doen is namelijk het spelen van de wedstrijden. In deze modus begin je bij een kleine club in het reserveteam met het spelen van trainingswedstrijdjes. Wanneer de coach je goed genoeg vindt krijg je een plaats in het eerste elftal. Later kan je ervoor kiezen de club waar je voor speelt te verlaten en je geluk elders bij een grotere club te gaan zoeken.

Online

Vorig jaar was er veel kritiek op de online modus van PES. Daarom heeft Konami deze maar eens flink onder handen genomen. Ten eerste is het natuurlijk mogelijk om losse wedstrijden te spelen tegen of met anderen. De wedstrijden verlopen meestal soepel zonder al te veel lag. Verder heb je ook de mogelijkheid om met een zelfgecreëerde speler in een online wedstrijd samen te werken met anderen. Ook is er een mogelijkheid om aan toernooien en competities die Konami organiseert deel te nemen. Online is PES 2010 dus in ieder geval een topper.

Het eindoordeel van Thom Badings

Vergeleken met de PES van vorig jaar heeft dit deel van de serie al veel verbeteringen ondergaan, maar nog steeds laat PES behoorlijk wat steken vallen in onder andere de gameplay. Op grafisch gebied zit het dit jaar juist wel erg goed. Spelers zien er erg mooi en realistisch uit. Verder is ook de online modus veel uitgebreider geworden. Konami heeft het helaas nog steeds niet voor elkaar gekregen alle licenties te bemachtigen, waardoor er veel competities ontbreken. Ook is het ze niet gelukt de nieuwe transfers helemaal te verwerken. PES 2010 is dus een prima game die best wat verbeteringen heeft ondergaan ten opzichte van het vorige deel, al laat vooral de gameplay nog heel wat te wensen over.

• Mooie graphics
  • Uitgebreide Master League
  • Online veel beter dan zijn voorganger