Review: SADAME Nintendo 3DS

SADAME, wat letterlijk vertaald 'gevestigd' betekent, is een game die rechtstreeks uit Japan (inclusief typische Japanse styling en gameplay) overgevlogen is. Of deze game echter tot de gevestigde orde kan horen is nog maar de vraag. Uiteindelijk ben ik de game gaan testen en kwam ik simpelweg tot de conclusie dat de game zo slecht nog niet was. Een ongepolijste diamant wil ik het niet noemen, maar blinken doet hij wel. Op welke vlakken dat is, lees je hieronder.

SADAME

In SADAME volg je het verhaal van de monnik, samoerai, ninja of rogue die het land moet redden van een invasie door de traditionele Yõkai. Door de gehele game door te komen met het nodige hack 'n slash-werk en dankzij de nodige spells zie je de invasie langzaamaan slinken en kruip je richting de overwinning. Kruipen is in dit geval het juiste woord, want verwacht vooral vlagen van tien à  twintig vijanden in 'n keer. De zogenaamde waves zijn pittig genoeg en bieden best wat tegenstand, zelfs voor de ietwat doorgewinterde gamer. Gelukkig maar, want het houdt de game wel in leven.

Pracht en praal

Vaak start ik teleurgesteld een game op, waarmee mijn 3DS grafisch niet echt zijn mannetje kan staan. Regelmatig zijn het dan de 2D-games die de aandacht weten te trekken en dus ook een streepje voor hebben op de grotere 3D-games. Zo is het in dit geval ook. SADAME moet handgetekende figuren bevatten in een Japanse stijl. Van een lekker sfeertje is in de game echt wel te spreken en gelukkig zie je deze sfeer niet alleen op grafisch vlak terug. De soundtrack is heerlijk aangepast aan de omgevingen en zelfs de hak-, prak- en snijgeluiden klinken zowel ouderwets als vertrouwd in de oren. Op dit gebied totaal geen klachten.

En dan maar nog een keer

Waar de klachten wel beginnen, is bij de enorme repetitieve gameplay. Het is echt heel jammer, maar meer is er niet van te zeggen. Bij het, voor de tiende keer, openen van een nieuw level, een wave aan vijanden aanpakken, nog een wave aanpakken, naar het volgende level gaan en opnieuw beginnen, gaat de platenspeler zeker weer dezelfde plaat spelen. Kortom, verwacht geen verrassende, vernieuwende of verfrissende gameplay, maar wees er zeker van dat de gehele game hetzelfde aanvoelt.

Upgraden dan maar

Om deze eentonigheid een beetje te doorbreken, hebben de makers ervoor gekozen om wat extra dingen toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van spells, aanpassen van de uitrusting of het toevoegen van edelstenen. Spells en uitrusting lijken me best voor zich spreken, maar de edelstenen kunnen wel wat uitleg gebruiken. In ieder stukje armor of wapen kan een edelsteen gestoken worden. Elke edelsteen heeft speciale eigenschappen die, met het juiste gebruik, de stats verhogen van jouw personage. Stel dit alleen wel in voordat je gaat beginnen met een level, want gedurende het level kan dit niet gedaan worden. Je verzamelt wel het nodige aan loot, maar deze kan je pas weer na het level gebruiken.

Yõkai zijn bovennatuurlijke wezens uit Japanse mythologie en folklore.

Het eindoordeel van Boy Apfel

En zo is deze korte game (en dus ook de review) aan zijn einde gekomen. SADAME is al met al best een leuke game die niet al te ingewikkeld is. Een game die vrij basic aanvoelt met heerlijk simpele gameplay, zoals ouderwetse hack 'n slash en natuurlijk het gebruik van spells. SADAME is niet zo spannend en voelt al snel repetitief aan. Gelukkig staan daar weer wat extra's tegenover zoals het exact uitrusten van jouw personage of de briljante styling van de game. Het is niet dat deze game helemaal top is, maar SADAME is zeker ook niet slecht.

• Oogt en klinkt goed
  • Simpele gameplay
  • Lekker ouderwets