Review: Shenmue 3 PlayStation 4

Geplaatst: 25 november 2019 14:00

Na vele jaren wachten is Shenmue 3 eindelijk uitgekomen voor de PlayStation 4. De Shenmue-serie is gemaakt door Yu Suzuki en het eerste deel kwam in 1999 voor de SEGA Dreamcast uit. In 2001 werd het tweede deel uitgebracht en ondanks de positieve reviews van media en gamers, werden de games geen commercieel succes. Daarna is het jaren stil gebleven, maar door een crowdfunding actie bij de fans heeft ontwikkelaar Ys Net (Suzuki) het derde deel eindelijk gereed. Zelf heb ik de eerste twee delen (nog) niet gespeeld dus ik heb de hele voorgeschiedenis niet meegekregen. Ik heb een vriend deze games zien spelen en hij was destijds lyrisch. Hierdoor staan deze eerste twee delen op mijn verlanglijst. Het derde deel gaat, als het goed is, de trilogie eindigen en is een graadmeter om te bepalen of ik de eerste delen ga aanschaffen. Dus ik hoop dat Shenmue 3 de moeite waard is om deze aanschaf te rechtvaardigen.

Een lange, lange geschiedenis

Het eerste deel vertelt het verhaal van Ryo Hazuki die getuige is van de moord op zijn vader. De moordenaar, Lan Di, heeft zijn vader gedwongen om de locatie van de Dragon Mirror prijs te geven anders zou hij Ryo vermoorden. Ryo wil zijn vader wreken en gaat op onderzoek uit in het Japan en China van de tachtiger jaren. Dit leidt hem naar de haven van Yosuka waar hij erachter komt dat er nog een spiegel is. Hij vindt de Phoenix Mirror verborgen in zijn vaders dojo en gaat naar Hong Kong om Lan Di te vinden. Na verschillende omzwervingen word je geadviseerd om naar het dorp Bailu in Guilin te gaan, omdat Lan Di ook die kant opgaat. En zo eindig je dus in Bailu waar het derde deel begint. Gelukkig is er voor diegene die de eerste twee delen hebben gemist een recap video beschikbaar waar je een beknopte samenvatting te zien krijgt.

Je vervolgt het avontuur van Ryo in het dorp Bailu waar je met Ling Shenhua in de grot met de uitgehouwen draak en feniks het onderzoek voortzet. Dit zijn de grote versies van de twee spiegels die je in de eerdere delen tegen bent gekomen. De vader van Ling Shenhua is een beeldhouwer en zijn familie is verantwoordelijk voor de beelden. Helaas is hij spoorloos, nadat het dorp is overvallen door mannen van Lan Di die op zoek waren naar beeldhouwers. Samen met Ling Shenhua ga je op onderzoek uit om haar vader terug te vinden en meer informatie in te winnen over de uitgehouwen beelden, hun betekenis en uiteindelijk de locatie van Lan Di. Wat gelijk opvalt, is dat de soundtrack heel sferisch is en het voelt alsof je in een Japanse/Chinese film meespeelt. De graphics vind ik een heikel punt, want op sommige momenten zijn de gezichten van de verschillende NPC’s heel helder en scherp, maar de achtergronden wat onduidelijk. En als je de wereld verkent en om je heen kijkt, is het soms wat donker, maar af en toe is het ook weer prachtig. Dus afdoende, maar het had net allemaal wat scherper en helderder gekund.

Je moet geen haast hebben

Shenmue speelt zich af in een open 3D-wereld met quick time events en gevechten in de stijl van Virtua Fighter. Toentertijd was het bijzonder dat je in een game zoveel plaatsen kon verkennen en verschillende dingen kon doen. Zo ontdek je een zeer gedetailleerde wereld met weerseffecten, wisseling tussen dag en nacht en met NPC’s die een dagelijkse routine hebben. Vandaag de dag is het minder speciaal, maar Shenmue was een soort voorloper op Grand Theft Auto en de Yakuza-serie qua open wereld en interacties. In deze game komen de elementen uit RPG’s, life simulators en fighting games samen. Ook wordt de populariteit van de quick time events die je terugziet in God of War, Tomb Raider, enzovoort deels toegeschreven aan deze game.

In het dorp kan Ryo met iedereen praten om meer informatie te verkrijgen en aanwijzingen te vinden. Ryo praat nogal statisch en sommige personages hebben les gehad op de Goede Tijden, Slechte Tijden acteerschool, maar dat was in de eerdere delen ook zo en maakt het soms misschien onbedoeld grappig. Sommige mensen weten waar je het over hebt en kunnen meer informatie bieden, maar veel hebben eigenlijk niks nuttigs toe te voegen. Ook moet je verschillende plaatsen en voorwerpen bestuderen om je onderzoek de goede kant op te leiden. Het vinden van aanwijzingen gaat redelijk langzaam, want je moet soms mensen zoeken of een kleine opdracht doen om verder te komen. Zo moest ik om verder te komen een gokspel spelen en met een groepje kinderen verstoppertje spelen om de juiste info te krijgen. Wat ook redelijk vaak voorkomt, is dat iemand met je wil sparren of vechten, voordat ze je meer info willen geven. Ook zijn er veel leuke afleidingen zoals vending machines met leuke collectibles, arcades met minigames, kun je kruiden verzamelen, gokken en zijn er verschillende baantjes om je verslaving bij de arcade te bekostigen. En het is niet alleen leuk om te doen; het heeft in sommige gevallen ook nog een doel, want de verzamelde collectibles (capsule toys) zijn te verkopen voor geld of in te ruilen voor nieuwe vechttechnieken bij de pawnshop. Het nadeel: ik ben naar mijn gevoel nog niet heel ver, want door alle afleidingen en verschillende zijtakken gaat het allemaal niet heel snel. Dus als je snel door de game heen wilt rennen dan wordt lastig, maar als je rustig wilt genieten van wat de wereld te bieden heeft en tegelijkertijd het onderzoek wilt oplossen dan zit je hier goed.

Vechten, zoeken en andersom

Als zoon van een martial arts master en beoefenaar van deze technieken is vechten iets wat je regelmatig doet. Ik weet niet of de makers verwachten dat je de eerste twee delen hebt gespeeld, maar ik had best even een korte tutorial willen hebben. Ryo is een martial arts master op weg en je wilt dat toch een beetje terugzien in de gevechten. Het vechten doet een beetje denken aan Virtua Fighter en het is even wennen om dit onder de knie te krijgen. Gelukkig kun je in de dojo bepaalde technieken oefenen (d.m.v. quick time events) zoals de one-inch punch en de paardenstand om je endurance en Kung Fu skills te verhogen. Dit verhoogt ook je hp waardoor je langer kunt vechten en meer klappen kan incasseren. Je merkt wel een verschil tussen een ongetrainde Ryo en een getrainde; zeker wanneer je een tegenstander na een tijdje trainen opnieuw probeert te verslaan. Ook kun je in de dojo sparren met een tegenstander van jouw niveau of vechten om je niveau te verhogen. Als je nieuwe vechttechnieken gebruikt tijdens het vechten en sparren vergroot dit je attack en Kung Fu skills. Natuurlijk zijn er ook martial arts meesters te vinden die je ook nieuwe technieken kunnen leren. Je hp is ook je stamina en als die op is, ben je niet meer effectief. Mocht je dan een goede klap krijgen dan word je knock out geslagen. Je kunt je stamina herstellen door te slapen (maar alleen in de avond) of door voedsel te eten dat je kunt kopen bij kleine stalletjes (maar niet tijdens de gevechten).

Enerzijds is het soms vervelend dat je weinig uitleg krijgt, maar anderzijds geeft het wel een old school gevoel waar je veel dingen gewoon zelf moet ontdekken. Je moet gewoon de tijd nemen en niet te snel willen, want dan raak je gefrustreerd. Soms moet je van hot naar her lopen om uiteindelijk de juiste persoon te vinden. Ook ben je in sommige gevallen nog niet sterk genoeg en moet je gaan trainen, want het heeft geen nut om het te blijven proberen. Je wilt natuurlijk de moordenaar van je vader vinden, maar forceren heeft geen nut en die arcadehal blijft verleidelijk. Dus dan eerst maar werken om te kunnen gamen en dan weer verder op onderzoek uit. Gelukkig kun je met het driehoekje (help) bij elke activiteit wat informatie krijgen over wat of hoe je iets moet doen. Dit kun je zien als een tutorial, maar dan wel eentje waar je grotendeels zelf alles moet uitvinden. De game heeft ook geen guide points die je vertellen waar je naar toe moet. Dat was even wennen, maar geeft ook een gevoel van vrijheid om de wereld te ervaren en verkennen. Met vierkantje open je je notebook (eentje van papier) en hier worden al je vorderingen bijgehouden. Je kunt dus altijd de gewonnen informatie, locatie of personen terugvinden. Er is ook een soort quick travel beschikbaar, maar die kun je alleen op aangewezen momenten activeren. Misschien is dat ook wel een bewuste keuze van de ontwikkelaar geweest. Je blijft meer in de wereld van Shenmue als je niet steeds van het ene naar het andere springt en meer met de personen en omgevingen interacteert. En ondanks het nodige geweld is het een fijne wereld om in te vertoeven.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Shenmue 3 is een vermakelijke game om te spelen. Soms voelt het wat oubollig aan, maar meestal is het gewoon old school gaming zonder alle extra's van de huidige games. Er zit veel liefde in de game, want ondanks de kleine minpunten bleef ik terugkomen om weer nieuwe aanwijzingen te vinden en nieuwe dingen te verzamelen of minigame te spelen. De game is een beetje als een goed, dik boek (als je deze vorm nog herkent), waar je veel tijd in moet stoppen om uit te lezen. Het is teveel voor één keer, maar je kunt altijd dit boek oppakken om het verhaal te vervolgen. Dit geldt ook voor Shenmue 3, het is een epische wraak/zoektocht in de traditie van de Japanse en Chinese cinema. Dit betekent dat de game zeker niet voor iedereen is, maar voor personen die van een interessant verhaal, goede old school gameplay of SEGA games houden, zeker de moeite waard is. Ik ben nog lang niet ver genoeg, maar ik hoop stiekem dat dit niet het einde van Ryo's avontuur is. Dat zou goed nieuws zijn, alleen zou de ontwikkelaar misschien iets meer aandacht kunnen besteden aan de graphics, zodat het er in elke situatie goed uitziet. Ik ga in ieder geval de eerste twee delen aanschaffen, want ik wil de hele voorgeschiedenis ook spelen. Alleen vraag ik me af of ik daar wel genoeg tijd voor heb. Gelukkig kun je de Shenmue-serie altijd tussendoor spelen.

• Old school gaming
  • Zelf dingen uitvinden
  • Soms prachtige graphics
  • Arcade games
  • Interessant verhaal
  • Steeds meer waardering na het spelen
  • Misschien te old school
  • Geen duidelijke tutorial
  • Graphics kunnen beter
  • Veel afleidingen
  • Zeker niet voor iedereen
  • Geduld nodig voor progressie verhaal
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Shenmue 3

-

Deep Silver