Trailer
Trailer: Ga met het schip ten onder in Ship of Fools
18 augustus 2022De kapitein verlaat altijd als laatste het schip. Behaal nog even snel je zwemdiploma's, want zinken hoort erbij in de roguelike Ship of Fools.
Na een aantal avonturen overleefd te hebben in de ruimte door passagiers van de ene planeet naar de andere te brengen in Spacelines from The Far Out, is het nu tijd om de zeeën te verkennen. Dit klinkt een stuk veiliger, maar de zeeën in Ship of Fools worden bevolkt door verschillende zeemonsters die maar al te graag een hap uit je schip willen nemen. Die monsters moet je bestrijden als je niet wilt zinken. Aangezien Ship of Fools een roguelike is, is het onmogelijk om hier aan te ontkomen. Dus kom aan boord en laten we samen het schip door de gevaarlijke zeeën loodsen.
Jaren geleden werd er op zee een speciaal licht gevonden dat naar een grote vuurtoren werd gebracht. Vanaf deze plek scheen het licht over de zee, waardoor de mist en alle zeemonsters werden teruggedrongen. De onbevreesde matrozen en kapiteins behoren tot het verleden en de vuurtoren is ondertussen vervallen. Hierdoor komen de zeemonsters elke keer een stukje dichterbij. Er breekt dan ook paniek uit bij Clarity, want een krab is onderweg naar de vuurtoren. Om de krab te veranderen in soep, ga je met Clarity de zee op. Na het verslaan van de krab kom je Halga tegen die rustig op een rotsblok soep zit te bereiden. Doordat je haar mee terug neemt naar het eiland, word je rijkelijk beloond met allerlei upgrades. De soep van Halga zorgt er namelijk voor dat het schip meer schade kan verdragen, je extra harpoenen mee kunt nemen en direct al begint met vijfentwintig munten. Gratis is dit niet, want Halga wil in ruil daarvoor de speciale Tendrils. Deze zijn op je avonturen te vinden en heb je nodig om te handelen met de andere personages die je redt.
Ik verklapte in de inleiding al dat Ship of Fools een roguelike is en daardoor moet je elke keer de juiste route zien te vinden. Op het moment dat je Fool het schip betreedt, krijg je een map te zien. Je kunt telkens maar één vakje opschuiven en het gevaarlijke zeemonster doet na drie zetten precies hetzelfde. Deze ontmoeting kun je dus niet voorkomen, waardoor je moet kiezen of je gaat voor de lange termijn of korte termijn. De map laat namelijk ook zien wat er allemaal te verzamelen is. Je behoudt de harpoenen en Tendrils na het falen, maar de muntstukken zinken met je schip mee naar de bodem. Die muntstukken zijn wel degelijk handig, want je kunt een handelaar vinden om relieken te kopen of een eiland tegenkomen met daarop meerdere kisten. Voor honderd muntstukken mag je vervolgens lekker gokken en ontdekken wat een kist te bieden heeft. Wanneer je tot zinken wordt gebracht, verlies je al deze relieken, maar ze kunnen je wel helpen om het grote zeemonster aan het eind te verslaan. Ze geven namelijk allerlei handige bonussen.
Het schip dat je tot je beschikking hebt, is amper zeewaardig. Wanneer je in je eentje speelt, krijg je een kanon dat automatisch vuurt en eentje die je zelf moet besturen. Het schip heeft aan iedere zijde plek voor twee kanonnen, maar je zult het met deze twee moeten doen. Dit betekent dat je tijdens de gevechten het kanon onder de arm moet nemen en aan de andere kant moet neerzetten. In de praktijk zorgt dit nog wel eens voor chaos, omdat je de kanonnen ook nog met schelpen moet vullen. Ondertussen springen er verschillende explosieve slakken op je schip die graag een gedeelte willen opblazen. Deze moet je met een roeispaan neermeppen. De projectielen die de zeemonsters op je afvoeren kunnen hiermee ook gecounterd worden. Het personage dat je bestuurt, mag dan wel behoren tot de Fools, maar multitasken kan hij in ieder geval wel. Daarbij heeft elke Fool zijn eigen vaardigheden. Weet je de eindbaas te verslaan dan kom je op een eiland terecht met twee fonteinen. Vervolgens kun je een reliek of voorwerp opofferen om een reliek of zelfs een nieuwe Fool vrij te spelen. Dit is vooral leuk als je samen met een vriend speelt, want dan heb je veel meer keuze. In het begin heb je namelijk toegang tot maar twee Fools.
Naast de twee kanonnen, die je ook kunt upgraden, kent het schip drie cargoplaatsen. In totaal kun je er vijf krijgen, maar in het begin zul je het met drie moeten doen. Eentje daarvan is permanent in gebruik, want de ammunitiepilaar moet er staan. Gedurende je gevaarlijke avontuur kun je nieuwe pilaren vinden. Zo zijn er schelpen die de zeemonsters bevriezen of juist in brand zetten. Om het schip te repareren heb je houten planken nodig. Deze zijn te vinden op specifieke locaties en soms krijg je ze van de monsters zelf. Om ervoor te zorgen dat de planken niet van boord kieperen, moet je ze vastzetten op de cargoplaatsen. Wanneer je een fantastische route hebt gekozen en ook nog eens toegang krijgt tot totempalen. Dan moet je keuzes maken en soms wat laten vallen. Omdat het schip nogal vervallen is en weinig schade kan hebben, zijn er ook schilden te vinden. Het verkrijgen van deze schilden, totems en relieken behoren dan ook tot de kortetermijnoplossing. Deze wil je graag hebben, zodat je de eindbaas van een zee kunt verslaan. Het verkrijgen van zoveel mogelijk Tendrils op een route is dan weer bedoeld voor de lange termijn, omdat je hiermee het succes van de volgende routes bepaalt.
Ship Of Fools is geen lange Roguelike. In totaal zijn er vier verschillende zeeën en daardoor zijn er vier eindbazen. Uiteraard is het niet mogelijk om direct naar de laatste eindbaas te varen, want je zult eerst upgrades moeten kopen. Toch kwam ik binnen vijf uurtjes al voor de laatste eindbaas te staan en had ik hem bijna te pakken. De drie tripjes over de zeeën gingen daarna niet zo lekker meer. Je bent dus wel wat langer kwijt, vooral als je de Fools wilt verzamelen en de game nogmaals alleen of in co-op wilt uitspelen. Elke zee heeft zijn eigen uiterlijk en kent daardoor verschillende zeemonsters. De eerste zee, genaamd The Forgotten Waters, lijkt eerder op een moeras en kent krabben, slakken en gigantische muggen. The High Seas is dan weer prachtig blauw. Hier leven de kwallen en explosieve kogelvissen. Vooral deze laatste zijn ontzettend vervelend, want ze komen met zijn twintigen op je schip af. Je komt er snel genoeg achter wat goed werkt bij een monster, maar in de meeste gevallen probeer je gewoon zo snel mogelijk een zeemonster neer te knallen. Doordat je de eerste zee meerdere keren moet bevaren, wordt de game op dit gebied snel repetitief. Dit heeft ook te maken met het eiland waar je telkens naar terugkeert. Naast het kopen van upgrades is hier niets te doen. Er zijn geen nieuwe dialogen of geheimen te ontdekken. Je kunt daarnaast ook niet het eiland uitbreiden of bepaalde missies uitvoeren voor de personages. Een gefaalde reis wordt daardoor niet goed beloond en dat is jammer. De game voelt daardoor ook traag aan, al is dit wel een beetje tegenstrijdig. In je eentje kunnen de gevechten best chaotisch aanvoelen en is het vooral lastig om de beloningen uit het water te vissen met de harpoenen. De gameplay is in dat opzicht dus helemaal niet traag. Het is meer dat het geen "nog één keertje dan" effect heeft. En laat dat nu net hetgeen zijn wat ik belangrijk vind bij een roguelike.
De gehele artstijl van de game is dan weer fantastisch en oogt al komisch. Vooral de zeemonsters zien er leuk en gedetailleerd uit. Hierdoor is het mogelijk om de game met een kind te spelen, terwijl je lekker op de bank zit. Er komt geen bloed aan de pas en de zeemonsters lijken zo uit een tekenfilm gekropen zijn. De gameplay is ook lekker simpel, zodat je geen volwaardige gamer hoeft te zijn om hiervan te kunnen genieten. Ik denk dan ook dat de game het beste tot zijn recht komt als je samen de zee op gaat. Het maakt de game direct wat sneller. Al zal het vast wel wat geschreeuw en gevloek opleveren. Qua performance is er helemaal niets aan de hand. De game draait lekker soepel en kent geen bugs. Ik ben ze in ieder geval niet tegengekomen.
Ship of Fools is een roguelike waarin je vier gevaarlijke zeeën moet bevaren en de eindbazen moet verslaan. Dit doe je met behulp van relieken, totems en het vinden van Tendrils om je schip te verbeteren. Doordat je telkens zelf je route moet bepalen kun je kiezen om te gaan voor de kortetermijn- of langetermijnoplossing. De gameplay zit goed in elkaar, maar het verhaal valt tegen en er is weinig te doen op het eiland. Je kunt hier alleen de upgrades kopen en de vrijgespeelde Fools verwisselen. De zeemonsters zien er verschillend uit en de artstijl in het geheel is kleurrijk en komisch. Hierdoor is de game ook te spelen samen met een kind. Je kunt namelijk met zijn tweeën het schip besturen en Ship Of Fools komt dan ook beter tot zijn recht. Het is geen al te lange roguelike, maar de gameplay wordt op een gegeven moment wel repetitief. Je zult dus niet uren achterelkaar spelen.
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Fika Productions
Uitgever:
Team17
Release:
22 november 2022
Reviewscore:
Platforms: