Review: Sniper Ghost Warrior 3: The Sabotage PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 21:14

Afgelopen april verscheen Sniper Ghost Warrior 3. De open wereld en vermakelijke gameplay tilde de serie naar een hoger niveau, maar helaas werd de game wel geteisterd door lange laadtijden, en de nodige bugs en glitches. Nu zijn we vijf maanden en diverse updates verder, en is de sluipschuttergame toe aan zijn eerste grote singleplayer-DLC, genaamd: The Sabotage.

Exit Jonathan, welkom Robert

Waar je in de verhaallijn van Sniper Ghost Warrior 3 speelt als Jonathan North, kruip je nu in de huid van zijn broer Robert North. The Sabotage speelt zich af na de introductiemissie van de hoofdgame en kan gezien worden als een prequel. Robert North is naar Georgië vertrokken om de separatisten te helpen met hun strijd en om de oorlog in gang te zetten. Alhoewel het verhaal, net zoals dat van de hoofdgame, geen Oscar gaat winnen, is het interessant om te zien wat Robert's motivaties zijn, en wat er uiteindelijk met hem gebeurt is.

Een abrupt einde

The Sabotage speelt zich af in een nieuwe regio, die helaas een stuk kleiner is dan de andere gebieden van de game. Hierdoor spelen de missies zich regelmatig af op dezelfde locaties, wat een beetje goedkoop aanvoelt. In totaal bevat de nieuwe regio vijf hoofdmissies, twee zijmissies, drie Most Wanted doelwitten en de gebruikelijke Points of Interest. Dit is samen goed voor zoén vier uur aan gameplay. Er zitten een paar leuke missies bij en zoals gebruikelijk kun je zelf bepalen of je stealthy te werk gaat of meer voor een directe aanval kiest. Het is alleen jammer dat de DLC een beetje abrupt eindigt. De laatste missie is namelijk vrij standaard en niet echt een waardig slotstuk van het verhaal. Hierdoor blijf je een beetje het gevoel houden dat er meer in had gezeten.

Geen Skillpoints, maar pillen

Waar je met Jonathan North skillpoints krijgt om nieuwe vaardigheden vrij te spelen, is dat bij Robert niet het geval. Vanwege zijn psychische-problemen is hij gedwongen om zo nu en dan een pil in te nemen tegen extreme hoofdpijn. Iedere keer dat dit voorkomt, krijgt hij er een nieuwe vaardigheid bij. Het voelt aan de ene kant wat gemakkelijk aan, maar bij een verhaallijn van vier uur is het begrijpelijk dat de makers wat anders hebben proberen te doen. De vaardigheden van Robert verschillen niet echt met die van Jonathan, maar het wordt een stuk interessanter wanneer hij transformeert in Armazi en zijn S23 Suit aantrekt. Vanaf dit moment kan hij veel meer schade incasseren, is hij beter in stealth, en krijg je extra informatie via het HUD-display van zijn helm. Naast zijn S23 Suit krijgt je de beschikking over een zeer bruut sluipschuttersgeweer, wat met én schot elke vijand omlegt.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Net als in de hoofdgame is er op de gameplay van The Sabotage weinig aan te merken en zijn de missies vermakelijk. Het is interessant om wat meer over Robert North te weten te komen, en met zijn S23 Suit en bijbehorende sluipschuttersgeweer aan de slag te gaan. De nieuwe regio zorgt voor zoén vier uur aan nieuwe gameplay, maar door de beperkte grote zijn de missie-locaties wat repetitief. Ook is het jammer dat de DLC wat abrupt eindigt. Ondanks deze minpunten is The Sabotage een degelijke toevoeging aan Sniper Ghost Warrior 3, maar er had absoluut meer ingezeten. De screenshots in deze review zijn captures van onze speelsessie op de PlayStation 4

• Verhaal
  • Leuke missies
  • S23 Suit