Review: Street Fighter 30th Anniversary Collection PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 20:53

Street Fighter heeft een lange geschiedenis en zit al aan zijn vijfde deel. De game werd een soort standaard voor het vechtspelgenre en is ook vele malen gekopieerd door de concurrenten. Vaak met mindere resultaten op een paar uitzonderingen na. Voor veel gamers is Street Fighter het ultieme vechtspel uit de jaren negentig en daaropvolgende decennia. Ze hebben hier vast goede herinneringen aan en met Street Fighter Collection kun je die herinneringen weer ophalen en nieuwe creëren, want de game geeft toegang tot de arcade versies van twaalf verschillende Street Fighter games.

De mogelijkheden

De Street Fighter 30th Anniversary Collection bestaat zoals gezegd uit twaalf games, waarbij we vooral de eerste drie en diens spin-offs tegenkomen. deze games zijn te spelen in de Offline modus. Je kunt kiezen uit Arcade, Versus of Training modus waarvan de laatste twee geen nadere toelichting vereisen. In de Arcade modus kun je bij elke game de moeilijkheidsgraad aanpassen en bij sommige games kun je de timer en de snelheid van de game veranderen. Ook vind je een korte omschrijving van de geschiedenis van de game en de toegevoegde personages en moves bij een nieuwe versie, enkele weetjes en de tips & tricks. Daarnaast is het ook mogelijk om je vaardigheden te testen met de online modus. Voor deze modus is de keuze beperkt tot SF2:HF, SSF2 Turbo, SF Alpha 3 en SF3: 3rd Strike.

Eerst naar het museum

De collectie bestaat niet alleen uit de games, maar heeft ook een museum met: History, Characters, Music en de Making of SF. History biedt inzicht in het universum van Street Fighter met de tijdlijn van 1987 tot 2018. Zo worden verschillende belangrijke gebeurtenissen in het Street Fighter universum uitgelicht met begeleidende tekst en animaties van de personages. Characters toont alle personages uit de games en hun biografie. In Music kun je alle soundtracks beluisteren uit alle games en in de Making of SF zie de ontwikkeling van SF, SF2, SFA en SF3 met tekeningen van de ontwikkelaars en begeleidende teksten. Persoonlijk vond ik dit zeer interessant en vond ik nog een paar nieuwe details waarvan ik als fan geen weet van had.

Waar te beginnen

De keuze uit twaalf vechtspellen is overweldigend, maar de chronologie gebiedt mij om met Street Fighter te beginnen. Een van de eerste vechtspellen in de arcadehallen. Ik kende het eerste deel alleen uit de bladen en ik had er weinig verwachtingen van. Als je een ander deel uit de SF-serie hebt gespeeld, gaat Street Fighter je hoogstwaarschijnlijk teleurstellen. De game reageert slecht en moves komen er sporadisch uit bij de juiste input. Het grote succes voor Capcom kwam natuurlijk met Street Fighter II: World Warriors. Een wereld van verschil met het eerste deel met acht speelbare personages met hun eigen special moves die werkelijk reageren op je input. Aangezien ik jaren Street Fighter 2 op de SNES heb gespeeld, was ik zeer benieuwd naar de arcade versie van de game. Wat bleek, niet alle trucjes om de tegenstander te verslaan uit de consoleversie werken dus je moet nieuwe manieren bedenken om de World Warriors te verslaan. De arcade versies van alle games lijken trouwens wel moeilijker dan de console versies die ik heb gespeeld. Het leek dat de optie om de moeilijkheidsgraad aan te passen niet aanwezig was. Nadat ik iets beter gekeken had, zag ik dat het gelukkig wel tot de mogelijkheden behoort. Tot mijn schaamte stond hij op drie sterren, terwijl hij vroeger standaard op zeven sterren stond. Gelukkig geeft dit de mogelijkheid om jezelf te blijven uitdagen voor een lange periode. De andere Street Fighter 2 games hebben in elke nieuwe versie weer een paar nieuwe toevoegingen en zijn zeker leuk om te spelen. Een versie van
SF 2 minder en deze vervangen door een ander deel uit de serie had ik geen probleem gevonden, maar hier ga ik het later nog even over hebben.

Tijd voor een nieuwe (old school) generatie

De Alpha-serie kwam het eerst uit op de eerste PlayStation en was een verademing na alle Street Fighter 2 spin-offs. Chronologisch speelt de game zich af tussen Street Fighter en Street Fighter 2 en informeert je over de gebeurtenissen die leiden tot de volgende game. De Alpha-counter, de verbeterde specials uit de vorige delen en later de toevoeging van Custom Combos en de ISM’s maken dit één van mijn favoriete series. De herintroductie van oude personages uit de Street Fighter-serie en de Final Fight-serie maken deze games zeker de moeite waard, want de tegenstanders kunnen ondanks hun vreemde uiterlijk je verrassen met hun moves.

Street Fighter 3 had ik amper gespeeld, maar dit is zeker een waardige opvolger. Met alleen Ken en Ryu uit de vorige delen worden acht nieuwe personages geïntroduceerd waarbij ieder natuurlijk met hun eigen specialiteiten komt. 2nd Strike krijgt Akuma plus drie nieuwe personages en 3rd Strike krijgt Chun-Li en nog vier anderen. Het is uitdagend om met de vertrouwde Ken, Ryu, Akuma en Chun-Li het op te nemen tegen de nieuwe opponenten en natuurlijk de nieuwe eindbaas, Gill. Ook geven de nieuwe personages weer genoeg redenen om de game op te pakken. Het parry-systeem in dit deel is nieuw en door net op tijd naar voren te drukken als de vijand aanvalt, ontwijk je deze aanval en staat je tegenstander open voor een gruwelijke counter. Dit is weer iets heel anders dan de Alpha-counter, maar geeft de serie weer een nieuwe ontwijkmanoeuvre en dus een nieuwe uitdaging. Het is even wennen, zeker omdat je in alle vorige delen het tegenovergestelde doet. De mogelijkheid om maar met één special move te spelen (je hebt de keuze uit drie verschillende) is even schrikken na de hoeveelheid special moves uit de Alpha-series.

Een prettige les

In de Tips en Tricks sectie vind je bij elke game een paar hints om je plezier te vergroten en je hoeft niets op te zoeken op het internet. Het staat gewoon beschreven in de begeleidende teksten. Zo krijg je bij veel Street Fighter-games een extraatje als je deze uitspeelt zonder een continue te gebruiken en dit verschilt per game. Ook kun je verschillende kleuren kiezen voor je personage en extra personages kiezen zoals Akuma, M.Bison, Evil Ryu, enzovoorts. Daarnaast worden de voorwaarden gegeven voor een gevecht tegen een mid-boss en de verborgen eindbazeb zoals Akuma en Shin Akuma. Ook is het mogelijk om de Dramatic modus te spelen waarbij je met twee personen vecht tegen één vijand in SFA en SFA3. Daarbij hebben sommige games nog meer ‘verborgen’ modi.

En toch mis ik iets

Een klein puntje van kritiek is dat Capcom best Street Fighter 2: Champion Edition uit de collectie had kunnen laten, want de toevoeging om met de bazen Balrog, Vega, Sagat en M. Bison te spelen en een extra move voor de World Warriors zitten ook in Street Fighter 2: Turbo Hyper Fighting en dan kun je tevens de snelheid aanpassen van langzaam tot overdreven snel. Ik vind het jammer dat Capcom er niet voor heeft gekozen om Street Fighter EX bij de collectie te voegen, want die game had iets speciaals. Misschien is dit begrijpelijk, omdat de game samen met Arika is gemaakt en dat eventuele licensing problemen de toevoeging bij de collectie tegenhoudt. Gelukkig komt er een EX-game naar de PlayStation 4 alleen zonder de Street Fighter personages. Dit mag de pret echter niet drukken, misschien is dit nog een mogelijkheid in de toekomst met een update.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Street Fighter 30th Anniversary Collection biedt genoeg games om uit te kiezen en daarvan is slechts één niet de moeite waard. Street Fighter is prut, maar leuk om te zien en even te spelen. Street Fighter 2 biedt echt old school plezier zeker als je de game in de arcade of thuis op je SNES of Megadrive hebt gespeeld. Dit geldt zeker ook voor alle vervolgen op de game. De Alpha-serie en de drie verschillende Street Fighter 3-delen zijn geweldig om te spelen en lijken toegankelijker voor de nieuwe generatie, omdat de gevechten vloeiender zijn, de personages meer moves hebben, de games grafisch een betere kwaliteit hebben en op een sneller framerate draaien. De collectie bestaat uit een goede verzameling van vechtspellen en geeft tegelijkertijd een blik in de geschiedenis van de serie. De online modus is een goede toevoeging; zeker voor vrienden die niet meer bij elkaar in de buurt wonen en minder tijd hebben om samen te gamen. Ook biedt het de mogelijkheid om je vaardigheden te testen tegen spelers uit de hele wereld. De game is zeker voor iedereen die van vechtspellen houdt en voor diegene die vroeger in de arcadehal stond om de nieuwe Street Fighter te spelen en die ene gozer (die maar bleef winnen), uit te dagen met je hard verdiende zakgeld. Maar ook voor de gamers die vroeger thuis de game met hun vrienden speelden, met waarschijnlijk met dezelfde ongeschreven regel als in de arcadehal: de winnaar blijft staan. Dus redenen genoeg om je vaardigheden te vergroten en de glimlach van je vrienden te doen verbleken met een perfect getimede Shin-Shoryu-Ken.

• Veel games om uit te kiezen,
  • Prettig om de nostalgische gevechten te herbeleven
  • Uitdaging om de arcadeversies te masteren
  • Musea is een leuke toevoeging
  • Street Fighter voegt niet veel toe
  • Misschien een teveel aan Street Fighter 2-games
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Street Fighter 30th Anniversary Collection

Capcom

PlayStation 4, Nintendo Switch