Review: The Ascent - De enige weg is naar boven Pc

Ik wil deze review inleiden met een verontschuldiging aan Bram, die ontzettend graag deze review zelf had willen doen. Helaas was hij zelf zo dom om in deze periode met vakantie te gaan, waardoor ik lekker met The Ascent aan de slag mocht. Ik kan je in ieder geval alvast verklappen dat ik dat absoluut niet erg vond. The Ascent werd mij namelijk gepresenteerd als een cocktail van Cyberpunk 2077, Diablo en Zelda, gegarneerd met een vleugje twin-stick shooter. Dat kon ik natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan. Dus Bram, thanks voor de review!

Slaaf van het systeem

The Ascent is een top-down action-shooter RPG. Wauw, dat was een hele mond vol. De game speelt zich af in een Cyberpunk-wereld die Veles heet. Jij neemt de rol aan van een loonslaaf van The Ascent Group die helemaal onderaan de voedselketen en onderin een enorm arcologisch gebouw zijn brood probeert te verdienen. Op een dag kom je erachter dat de almachtige Ascent Group uit elkaar is gevallen en niet langer de touwtjes in handen heeft. Uiteraard zorgt dit voor de nodige chaos en om te overleven, besluit jij als loonslaafje om het recht in eigen handen te nemen.

In The Ascent volg je het verhaal van je eigen zelfgemaakte personage. Jij moet je een weg door een enorme megacorporatie heen banen om uit te zoeken wat er nou precies mis is gegaan en hoe de orde weer hersteld kan worden. Dit verhaal is verrassend uitgebreid en erg RPG-achtig. Je hebt de main quest die je het verhaal achter The Ascent Group laat zien en je hebt talloze verschillende sidequests die je meer leren over verschillende personen, groepen, afdelingen en gebeurtenissen. Als je alleen de main quest uit wilt spelen, ben je zo'n vijftien tot twintig uur bezig. Wil je echter de sidequests ook nog doen, dan kun je gemakkelijk het dubbele aantal uren in de game steken. Er is dus genoeg te doen in The Ascent.

Run and gun, of duck and cover?

Zoals ik eerder al had aangegeven, is The Ascent dus een action-shooter RPG. Dat gedeelte action-shooter doet erg denken aan de Diablo-games, maar dan met vuurwapens. Het speelt een beetje als een twin-stick shooter, waarbij je met je ene joystick kunt lopen en met je andere joystick kunt richten. Als je, zoals ik, op pc speelt, is het dus wel aan te raden om met een controller te spelen, in plaats van met je toetsenbord en muis. Ik had nooit gedacht dat ik dat ooit over een shooter zou zeggen, maar neem dit advies nou maar gewoon van mij aan. De combat voelt erg vloeiend aan, met verschillende soorten vuurwapens die ook elk hun eigen stats en damage type hebben. In The Ascent kun je twee vuurwapens tegelijkertijd bij je hebben. Voor mijn eigen speelstijl koos ik voor een SMG-achtig wapen, samen met een shotgun. Daarnaast kun je ook nog een tactisch wapen bij je hebben, zoals een handgranaat. Deze kun je pas gooien wanneer het daarvoor bestemde metertje vol is, wat je voor elkaar krijgt door een bepaald aantal vijanden te verslaan. Ook kun je speciale aanvallen doen met Augmentations, zoals een melee-aanval die je vijanden veel schade toedoet en ook nog eens een stuk van je af slaan.

De combat in The Ascent lijkt op het eerste gezicht niet zo complex, maar het kan af en toe verraderlijk lastig zijn. Omdat je feitelijk onbeperkte munitie hebt, je hoeft enkel te herladen wanneer je clip leeg is en dat kun je al lopend doen, krijg je al snel de neiging om de run-and-gun-strategie toe te passen. Dit werkt echter niet altijd even vlekkeloos, gezien vijanden je vaak van alle kanten bestormen en veel vijanden zelf ook vuurwapens bij zich dragen. Je kunt wel dodgen door weg te rollen, maar daar zit een redelijk lange cooldown op en je kunt niet sprinten in deze game. In sommige gevallen is het dan ook beter om je te verschuilen achter een muurtje en over het muurtje heen te schieten. Het enige probleem is wel dat je langzamer loopt als je op je hurken zit en vijanden je soms al beschieten nog voordat je ze kunt zien. De combat in The Ascent is dus een combinatie tussen schieten, strafen, kiten en coveren. Daarnaast bevat de game ook RPG-elementen. Elke keer wanneer je vijanden verslaat, krijg je namelijk EXP-punten. Heb je genoeg EXP-punten behaald, dan ga je een level omhoog en word je sterker. Je krijgt ook bij elk level drie Skill Points die je kunt spenderen om je personage sterker, sneller of juist meer tanky te maken. Ook kun je je wapens en uitrusting verbeteren en customiseren bij speciale NPC's. Als je je even bedenkt dat The Ascent gemaakt is door een team van slechts twaalf man, is de game best uitgebreid.

Samen genieten van het uitzicht

Het isometrische perspectief in The Ascent maakt dat de game er bijzonder uitziet. De wereld om je heen bevat verrassend veel detail en diepte, ondanks dat je de game vanuit een top-down perspectief speelt. Er lopen continu robots en andere wezens rond in de wereld en de achtergrondgeluiden zorgen ervoor dat de wereld alles behalve leeg aanvoelt. Daarnaast bevat de game geanimeerde cutscenes met een vrij prima Engelstalige voice-over. De verschillende omgevingen hebben een grauwe Cyberpunk-atmosfeer en zitten vol met verborgen gangetjes en hoekjes. Daarnaast lopen de verschillende gebieden en levels naadloos in elkaar over, waardoor je dus niet met van die vervelende laadschermen tussen gebieden zit. Dit komt de immersie dan ook zeer ten goede.

Wat The Ascent nog leuker maakt, is het feit dat je de game samen met vrienden kunt spelen. Dit kan zowel online via een online lobby, als couch co-op met meerdere mensen op hetzelfde systeem. Ik heb dit helaas zelf nog niet kunnen uitproberen, daar de game op moment van schrijven nog niet uit is. Ik heb wel ontzettend veel zin om samen met een vriend in de game te duiken en er lekker op los te schieten. Misschien nodig ik Bram wel uit, daar hij deze game ook ontzettend graag wilde spelen...

Het eindoordeel van Claudia Tjia

The Ascent is een game die verrassend goed uit de verf is gekomen. Je merkt aan alle kanten dat er een klein team achter zit dat erg veel liefde in dit project heeft gestoken. De game ziet er prachtig en levendig uit en speelt lekker weg. De combat voelt soepel aan en heeft verrassend veel diepgang. Gevechten kunnen op momenten wel erg pittig zijn, maar het is nooit frustrerend om dood te gaan en een sectie opnieuw te doen. Af en toe word je wel beschoten door iets wat je nog niet kunt zien en het feit dat je niet kunt sprinten, is af en toe erg irritant, maar verder doet The Ascent eigenlijk van alles vooral heel erg goed. Ik zie veel goeds in de toekomst van The Ascent en ontwikkelaar Neon Giant. The only way is up!

• Toffe setting
  • RPG-elementen
  • Vloeiende combat