Review: The Ball Pc

De grote bal druipt nog van de rotzooi die tot recentelijk nog een aantal zombie Inca's was. De bal heb je op het platform geplaatst om zelf op een andere te gaan staan om de poort te openen. Een onheilspellend gekrijs komt van de andere kant van de poort en een kille twijfel beklemt je. Zal ik die deur wel openen? De vleug van angst weet je weg te drukken en je neemt plaats op het platform dat langzaam inzakt. De poort begint krakend open te gaan, waarbij het gekrijs toeneemt. Nieuwsgierigheid is niet altijd goed voor de gezondheid...

The Ball

In deze puzzelgame, ontwikkeld door Tripwire Interactive en Teotl Studios en uitgegeven door Iceberg Interactive, word je in de schoenen geplaatst van een archeoloog in hartje Mexico. Bij een opgraving kom je vast te zitten in een ondergronds tunnelcomplex, waar al eeuwen geen mens meer heeft gelopen. Hier vind je al gauw een raar uitziende 'gun' waarmee je dingen kunt wegduwen, of 'iets' naar je toe kunt trekken. Dit iets wordt al snel duidelijk: een grote metalen bal van ondoorgrondelijke afkomst!

The Creepy Ball

De setting waarin The Ball speelt is op zijn lichtst griezelig te noemen. Overal om je heen zijn vervallen gangen en alom klinken de krijsen van ondenkbare, gruwelijke beesten. Toen ik deze beesten eindelijk tegenkwam sprong ik een stukje uit mijn stoel van schrik, daar deze zombie Inca-apen met hoge snelheid op mij afkwamen. Nadat ik deze met mijn grote ronde vriend de grond in had gewalst realiseerde ik mij iets. Zombies? Jawel, zombies! Mijn dag kon niet meer stuk.

Gameplay en Graphics

The Ball is ronduit mooi vormgegeven en de omgevingen ademen sfeer uit. Een griezelige sfeer die ook terugkomt in de geluiden en achtergrond kakofonie die constant aanwezig is. Hierdoor word je het spel ingesleurd en word je meer dan eens overvallen door een schrikreactie door de creepy sfeer die de game doordrenkt. De gameplay zelf is uitmuntend te noemen. De grote bal is je sleutel tot het oplossen van de vele puzzels die de game tot een leuke uitdaging maken. De puzzels kunnen meerdere objecten bestrijken. Zo moet je de bal op een platform leggen, een ander blok met de hamer functie van je gun op een andere plaats leggen om vervolgens zelf de laatste schakelaar om te halen om verder te kunnen. Deze puzzels zijn van een leuk niveau. Dat wil zeggen niet te moeilijk, maar ook niet te makkelijk. Naast het feit dat de bal de sleutel is in de puzzels is het ook je enige wapen. De grote stalen sfeer walst met veel plezier over de vele vijanden die je in de game tegenkomt. De geluiden en effecten bij deze gebeurtenis zijn als uiterst plezant te bestempelen.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Met The Ball heeft Iceberg Interactive een echte winnaar in huis. De innovatieve puzzels die je met de bal, jezelf en de omgeving moet oplossen zijn leuke hersenkrakers. Ook is de sfeer in de game het vermelden waard, mede door de grafische stijl en de griezelige geluidseffecten, welke soms zelfs ondergetekende uit de stoel deed opstaan. De setting is geloofwaardig en innemend, waardoor je zonder dat je het door hebt uren achter deze game zult zitten. De gevechten zijn ook puzzels op zich, doordat je om de vijanden met zoveel mogelijk tegelijk plat te walsen, telkens de goede hoek en kracht van je bal moet inschatten. Wat mij betreft kan deze game zo in hetzelfde rijtje waarin Valve's Portal al een plaats heeft verworven. Het feit dat er ook zombies in zitten is hierbij het kersje op de rijkelijk bestrooide taart.

• Heerlijke puzzels
  • Griezelige sfeer
  • Origineel concept