Review: The Darkness PlayStation 3

Geplaatst: 6 november 2007 22:48
Aangepast: 12 januari 2020 00:46

'Hallo, ik ben Jackie Estecado en laat me 'n ding duidelijk maken: ik mag jou niet. Ik mag niemand die iets met mijn verrekte oom te maken heeft en doe je iets verkeerds, dan schiet ik persoonlijk je tenen eraf en lach ik, terwijl jij zit te kreupelen van de pijn. Precies, dit is The Darkness'

Sweet 21?

Ik hoop dat mijn imitatie van het hoofdpersonage van deze game, Jackie Estecado, je goed heeft in laten zien wat voor persoon het is. Op de avond van zijn 21ste verjaardag, wanneer hij ook een opdracht uitvoert voor zijn oom en baas Uncle Paulie, een rotzak van de bovenste plank, raakt hij bewusteloos en zijn maten moeten hem meesleuren in de auto. Wat zijn ze gestrest. Terwijl jij bij zinnen komt, word je achtervolgd door de politie. Dit is niet zomaar politie. Dit zijn Eddie Schrute's jongens. Deze gast is net zo erg als Paulie en werkt nauw samen met hem. De auto ontploft, maar jij leeft nog. Paulie heeft je flink pissig gemaakt en het is jouw taak om hem te doden met alle gevolgen van dien. De legende gaat in de familie van Jackie dat iedere gekozen man op zijn 21ste' The Darkness' erft. The Darkness is een duistere kracht die je vele malen sterker maakt. The Darkness is niet van jou, The Darkness is van zichzelf. En jij? Jij bent van hem. Jij bent zijn pop en hij zal er alles voor doen om ervoor te zorgen dat jij niet uit zijn macht komt. Je hebt ook een vriendin, Jenny heet ze. Jullie zijn samen opgegroeid in het weeshuis. Al sinds de eerste keer dat jullie elkaar zagen gaan jullie met elkaar, tot die ene dag"

The Darkness

Wat The Darkness verschillend maakt van andere first person shooters is The Darkness zelf. Je hebt een viertal krachten die ervoor zorgen dat je sterker wordt. Bijvoorbeeld 'Creeping Dark' waarmee je 'n van je Darkness gebruikt als slang om vijanden van veraf te doden. Ook is er het zwarte gat, waar al je vijanden direct in worden gezogen en allemaal sterven. Het enige nadeel van The Darkness is dat je duisternis moet hebben,aangezien de kracht anders niet werkt. Geen probleem, want er is overal duisternis, omdat het altijd nacht is in New York City (dat er overigens heel vet uitziet), maar je moet wel eerst de lichten kapot schieten. Dit moet overal en altijd. Na een tijdje wordt dit erg repetitief en vervelend.

Je sterft in deze game en dan bedoel ik niet dat je game over bent. Je gaat echt dood. Je komt dan in de wereld van The Darkness. Een kruising tussen de twee wereldoorlogen, inclusief de verstrooide Duitsers en Britten. Deze levels zijn bijzonder stijlvol en zijn een welkome verandering in het standaard NYC. Je kunt ook je Darkness-power versterken door harten te verslinden. Hiermee krijg je nieuwe krachten, kun je langer in het licht blijven en nieuwe Darklings krijgen. Darklings zijn goblinachtige wezens met een goed gevoel voor humor. Ze hebben scherpe oneliners waar je elke keer dubbel om ligt. Je hebt vier Darklings. Van die vier is de Beserker het leukst, omdat je overal kleding voor ze kunt vinden. Ze hebben namelijk een kledingfetisj en je kunt de kleding overal in de game vinden. Ieder kostuum heeft ook een wapen, zoals de bouwvakkersoutfit met zijn drilboor. Je hebt ook nog wapens om je arsenaal mee te versterken. Deze wapens zijn wel standaard, maar ondanks dat niet minder leuk om mee te vechten. Vooral de 'assault rifle' is zeer krachtig onder alle omstandigheden. De AI is over het algemeen redelijk tot goed, maar heeft ook zo zijn dieptepunten. Zo heb ik weleens meegemaakt dat ik voor een vijand stond en hij geen moer uitvoerde.

Mooi sfeertje

De graphics van The Darkness zijn geweldig. Het ziet er heel duister uit en dat zorgt voor een goede sfeer. Dit merk je vooral als je de game op een HDTV speelt. Op een SDTV merk je dit niet zo. Dit is wel een grote misser , want anders was het een gouden status geweest qua graphics op deze game. Er zijn wel erg veel framedrops en daardoor gaat het soms wat haperig.

Qua sound is deze game ook geweldig. Tijdens de gevechten hoor je een ruige heavy metal tune uit je boxen knallen en tijdens de emotionele scènes (waarvan er heel veel zijn) heb je de bijbehorende emotionele tune. Door de muziek ga je echt meeleven met het verhaal en de personages. Dat is echt wat deze game nodig heeft met dit heel goede verhaal.

Multiplayer

Je hebt ook nog een multiplayer modus. Ik kan je zeggen dat je deze modus liever niet eens wilt aanraken. Hij is zo belabberd en zit vol met lag. Houd het maar mij de singleplayer modus, die na de eerste keer uitspelen nog niet verveeld. Voor verzamelaars zit er in de PS3-versie ook nog een variant van de achievements. Dit zorgt voor nog meer speelplezier.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

The Darkness heeft alles wat je maar wensen kan. Een ijzersterk verhaal, ijzersterke gameplay, ijzersterke soundtrack en een ijzersterke replay waarde. Deze game is een goed tussendoortje voor de games die gaan komen deze herfst. Iedere gemiddelde PS3- of Xbox 360-bezitter moet deze game hebben. Je zult er namelijk zeker geen spijt van hebben.

• Darkness-powers
  • Geweldige soundtrack
  • Goede sfeer