Review: The World Ends With You: Final Remix Nintendo Switch
The World Ends With You, de actie-RPG van RPG-grootmeester Square Enix is inmiddels al zo'n elf jaar oud. De originele game op de Nintendo DS kreeg destijds veel lovende kritiek, dus een port naar de Nintendo Switch was een logische stap. Hoog tijd om de replay-knop opnieuw in te drukken en wederom Shibuya, Tokyo in te duiken.
Machtig mooie manga
The World Ends With You volgt het verhaal van Neku, een antisociale jongeman die niets met andere mensen te maken wil hebben. Op een dag wordt hij nietsvermoedend als speler in The Game gedropt. The Game is een bizar en oneerlijk spel, waarbij de verliezers 'uitgewist' worden. The Game speelt zich af in een vreemde alternatieve variant van Shibuya, Tokyo waar alleen andere deelnemers van The Game elkaar kunnen zien. Om het wrede spel te winnen, moet Neku samenwerken met andere spelers om zeven dagen lang elke dag een missie te voltooien. Dit is voor hem als antisociale edgy teenager natuurlijk een moeilijke klus. Zijn eerste partner, Shiki, laat hem echter met pijn en moeite inzien dat het niet altijd zo slecht is om anderen te vertrouwen.
Het verhaal van Neku en zijn speelmaatjes wordt gedurende de game overgebracht in de vorm van korte dialogen. Sommige van deze dialogen hebben een voice-over, maar de meeste worden weergeven als tekstballonnetjes. Hoewel de game ontzettend veel van deze dialogen bevat, lezen ze door de korte tekstballonnetjes lekker weg als een manga. Ook de tekenstijl van de game draagt bij aan het manga-gevoel. De Switch versie van de game heeft sterk verbeterde HD-graphics waarmee de urban meets manga tekenstijl zeer goed tot zijn recht komt. Naast vernieuwde graphics, valt ook op dat de muziek geremixt is. De klassiekers zijn echter ook nog steeds beschikbaar om naar te luisteren als je die toffer vindt.
Vettige chipsvingers vs klunzige controls
Omdat de originele game op de Nintendo DS is uitgekomen, ziet de gameplay er op de Switch er natuurlijk iets anders uit. Waar het origineel slim gebruikmaakte van de beide schermen, moet de Switch het doen met één touchscreen in handheld mode en één TV-scherm in docked mode. In handheld mode is er dus niet bijzonder veel anders. Je neemt controle over Neku door met je vinger over het touchscreen te bewegen. Door dingen aan te tikken, kun je ze verder onderzoeken. Zo kun je bijvoorbeeld Noise-symbolen aantikken om een gevecht te starten. De Noise zijn de vijanden in de Game die Neku en zijn partner moeten verslaan om het spel te winnen. Dit doet Neku door gebruik te maken van coole buttons die hij kan gebruiken om speciale psionische krachten op te roepen. Deze buttons activeer je door de bijbehorende bewegingen te maken op je touchscreen. Zo moet je voor sommige buttons bijvoorbeeld een cirkeltje tekenen op het scherm. Naast deze buttons is de partner van Neku er natuurlijk ook nog. Deze partner bestuur je niet als afzonderlijk personage, maar je kunt zijn of haar krachten oproepen door de bijbehorende beweging op het touchscreen te maken. Het doel is dan ook om de krachten van Neku en zijn partner te bundelen om zo krachtige combo's op de vijand los te laten.
Oké, maar hoe zit het dan met docked mode? Wanneer je vanuit je bed of de bus naar de bank verhuist, kun je door het innovatieve design van de Switch gewoon op je tv verder spelen. Je kunt echter wanneer je Switch knus in het dockingsstation zit, geen gebruik meer maken van het touchscreen. Nee, wanneer je de game op je tv speelt, maak je gebruik van motion controls. Hoewel je dit een hoop vettige schermvegen op je Switch zal schelen, heeft deze manier van spelen persoonlijk niet mijn voorkeur. Goed, ik geef toe dat ik zelf niet zo'n held ben met motion controls, maar het in rap tempo combo's uitpompen gaat middels motion controls simpelweg niet zo vlekkeloos als op het touchscreen. Je mist gewoon de precisie en snelheid die je op het touchscreen met je vingers of een stylus wel hebt. Daar komt ook nog eens bij dat soms je cursor gewoon van het scherm af vliegt als je iets te enthousiast hebt lopen zwaaien. Dit is erg jammer, daar de game docked wel de optie biedt om multiplayer te spelen. Je favoriete speelmaatje kan een tweede Joy-Con in de hand nemen en de rol aannemen van Neku's partner. De game leent zich dan ook uitstekend voor een multiplayer-ervaring, wat in handheld dan weer niet mogelijk is.
Japanse jeugdcultuur
Naast snelle actie komt er in deze game ook een stukje strategie kijken. Shibuya is namelijk niet zomaar een wijk in Tokyo. Shibuya is een van dé mode-hotspots van Japan. Mode en trends zijn dan ook een belangrijk aspect in The World Ends With You. Alle kleren die je in de game kunt kopen en alle buttons die je kunt verzamelen, zijn namelijk gekoppeld aan een bepaald merk. Sommige merken zijn in bepaalde delen van Shibuya zeer populair en andere merken weer niet. Het is aan jou de taak om, als modebewuste trendy tiener, de laatste trends in de gaten te houden en niets meer te dragen dat totaal uit de mode is. Wanneer je de populairste merken draagt, krijg je een bonus op je aanvallen. Wanneer je iets draagt dat totaal niet cool is, wordt je kracht verminderd. Goede reden dus om een echte mode-snob te worden.
Wanneer je alle coole modetrends onder de knie hebt en alle combo's uit je hoofd kent, kan combat ietwat repetitief aanvoelen. Je vernietigt zonder moeite de Noise die door de stad dwalen en ook de eindbazen zijn voor jou geen partij meer. Je kunt er dan voor kiezen, zoals in de meeste games, om je moeilijkheidsgraad omhoog te krikken. Naast een easy en een hard mode voor de game heb je hier echter ook de mogelijkheid om je level te verlagen. Naarmate je verder komt in de game en meer Noise verslaat, krijgt Neku een steeds hoger level. Dit betekent dat hij meer verschillende buttons kan gebruiken en dat hij meer hit points heeft. Wanneer je het gevoel hebt dat de game te makkelijk is, of wanneer je de game al eens uitgespeeld hebt en gewoon op zoek bent naar een nieuwe uitdaging, kun je Neku's level dus terugschakelen. De Noise worden dan een stuk moeilijker om te verslaan, maar daar staat wel tegenover dat je meer kans hebt dat ze zeldzame buttons droppen.
Nummer 1-hit
The World Ends With You is een game waar je gemakkelijk enkele tientallen uren in kunt steken, al is het maar om de fijne soundtrack te beluisteren. Wanneer je de game dan volledig uitgespeeld hebt, is het nog wel mogelijk om de hoofdstukken die je al gehad hebt over te doen. Zo kun je dingen net iets anders aanpakken of geheimen ontdekken die je mogelijk gemist hebt. The World Ends With You: Final Remix heeft, als aanvulling op het origineel, aan het einde nog een extra hoofdstuk waarmee je wat dieper in het verhaal en de personages kunt duiken. Omdat je aan het einde van de game terug kunt gaan naar de hoofdstukken die je al gespeeld hebt en er genoeg te ontdekken en te verzamelen valt, is het dus de moeite waard om de game ook na het einde van het verhaal door te blijven spelen. Wanneer je even genoeg hebt van al dat winkelen en het vechten met Noise, is er ook nog de Tin Pin Slammer minigame om je mee te vermaken. Ik ga dus nog even door met spelen. In handheld mode uiteraard, want motion controls en ik vormen samen gewoon geen mooie harmonie.
Het eindoordeel van Claudia Tjia
The World Ends With You: Final Remix is een port van een ijzersterke actie-RPG. De geremixte muziek en de nieuwe HD-graphics geven de game een frisse nieuwe look, die elf jaar na het verschijnen van het origineel zeer welkom is. Het nieuw toegevoegde hoofdstuk en de mogelijkheid tot multiplayer maken Final Remix meer dan alleen een letterlijke port van het origineel op de DS. Het is dus voor spelers die het origineel van voor tot achter hebben uitgespeeld om die reden wellicht nog interessant om deze versie van de game te spelen. De game is perfect om samen met een vriend te spelen, maar de motion controls maken dit nagenoeg niet de moeite waard. The World Ends With You: Final Remix is om die reden een zeer goede remix van het origineel, maar had nog iets beter gemastered kunnen worden.
- Prima
- Handheld-ervaring hetzelfde als origineel
- Multiplayer mogelijkheid
- Toffe nieuwe soundtrack
- Motion controls werken niet zo goed
- Te weinig nieuwe content voor doorgewinterde spelers
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
-
Uitgever:
Nintendo
Release:
12 oktober 2018
Reviewscore:
Platforms: