Review: Tiny Tina's Wonderlands - Dungeons & Borderlands Xbox Series

Tiny Tina's Wonderlands is een spin-off van de Borderlands-serie. Hierbij wordt de sci-fi setting ingeruild voor fantasy. De Borderlands-games hebben het allemaal erg goed gedaan en hebben elk dan ook hoge reviewscores gekregen. Weet Tiny Tina's Wonderlands de originele games te evenaren, of kunnen we beter wachten op de volgende Borderlands-game?

Rollen en Dollen

Zoals je misschien al had verwacht, is Tiny Tina een hoofdrolspeler in Tiny Tina's Wonderlands. Tiny Tina is namelijk een behoorlijke nerd en ze vindt het dan ook leuk om samen met haar vrienden Bunkers & Badasses te spelen. Bunkers & Badasses is het Pandoraanse, of hoe je het ook noemt als iets van de planeet Pandora afkomt, equivalent van Dungeons & Dragons. Dungeon Master, uhh, Bunker Master Tiny Tina heeft voor haar vrienden een campaign bedacht waarin de spelers Wonderland moeten redden van de gemene Dragon Lord. Jij als nieuwe speler krijgt de rol van Fatemaker, de grote held van het verhaal. Ook word je bijgestaan door een eenhoorn die Queen Butt Stallion heet. Ja, dit is zo'n game.

De game begint zoals elke Dungeons & Dragons campaign begint: met het aanmaken van je personage. Dit gebeurt op nagenoeg dezelfde wijze als in D&D. Je vult namelijk een Character Sheet in, waarin je aangeeft wat voor Class je gaat spelen, wat de verdeling van je Stat Points is, welke achtergrond jouw personage heeft en welk uiterlijk je wilt hebben. De game kent zes verschillende speelbare classes die elk gebaseerd zijn op fantasy RPG-classes, zoals de Warlock, Mage en Paladin. Tiny Tina's Wonderlands heeft ook een vrij uitgebreide Character Creator waarmee je flink wat aanpassingen aan het uiterlijk van je personage kunt doen en zelfs zijn of haar stem aan kunt passen. Als fervent Dungeons & Dragons-speler vond ik dit een erg leuke en passende manier van het aanmaken van een personage.

Roll for initiative!

Wanneer je je personage hebt aangemaakt, is het tijd om te spelen. De game kent enerzijds een overworld waarin je van het ene level naar het andere level loopt. Dit ziet eruit als een kleurrijke wereld die je van bovenaf bekijkt. Je kunt er goed zien wanneer je naar een nieuw gebied gaat, maar ook dungeons en sidequests zijn op de kaart aanwezig. Ook kun je door het gras rondlopen en een random encounter starten. Roll for initiative! Wanneer je door de overworld rondloopt, kun je goed zien dat alles eigenlijk een TTRPG is die Tiny Tina speelt. In de wereld vind je bijvoorbeeld bruggen in de vorm van flessendoppen, maar ook rivieren van blikjes drinken en verdwaalde Cheetos die op de kaart beland zijn. In de overworld kun je ook schatkisten en collectibles in de vorm van een D20 verzamelen.

De echte actie vindt echter plaats in de levels en dungeons. Wanneer je naar het volgende gebied loopt of een dungeon binnen gaat, start je een encounter, net zoals in D&D. Elke encounter heeft een of meerdere doelen die je moet behalen. Dit is meestal het overleven van een assault, het uitroeien van alle vijanden of het bereiken van een bepaald punt op de map. Qua gameplay kun je hier dan ook echt goed merken dat je een Borderlands-game aan het spelen bent. Tiny Tina's Wonderlands is namelijk ook gewoon weer een first-person looter shooter. Het is de bedoeling dat je vijanden verslaat, betere wapens verzamelt om nog grotere vijanden te kunnen verslaan, rinse and repeat. Je hebt twee vuurwapens die je bij je kunt dragen en een melee-wapen waarmee je je vijanden neer kunt slaan en staggeren. Ook kun je nu gebruikmaken van magie, want dat kan natuurlijk niet ontbreken in een fantasy-setting. Je magie is eigenlijk de Grenade Mod die je had in Borderlands. Afhankelijk van de Class die je kiest, heeft elk personage ook een unieke Class Feat en unieke Skills.

Rustig rollenspel

Tiny Tina's wonderlands speelt dus eigenlijk voor het grootste gedeelte zoals een Borderlands-game, maar dan met een fantasy-sausje er overheen. Dit fantasy-sausje is goed te zien aan de verschillende vijanden die je tegenkomt. Dit zijn wel je typische fantasy-vijanden, zoals skeletten, zombies en natuurlijk draken. Ik hoopte eigenlijk wel iets meer variatie en iets meer fantasie in de vijanden terug te zien, maar misschien had Tiny Tina simpelweg niet de rulebooks waar andere monsters in staan.

Gelukkig is Tiny Tina wel een enorm enthousiaste Bunker Master en weet ze het verhaal op zo'n manier te vertellen dat je in ieder geval door wilt blijven spelen om te zien hoe de Fatemaker de gemene Dragon Lord een halt toe gaat roepen. Dit enthousiasme van Tiny Tina, gecombineerd met de typische Borderlands-humor zijn ook wel nodig, want de game verliest soms wel gauw wat momentum. Het rondlopen op de kaart in de overworld en de vele cutscenes en dialogen zijn vrij traag en op momenten ben je meer aan het wachten totdat de personages uitgepraat zijn dan wat anders. Ik wil gewoon actie zien en monsters neerknallen. Is dat teveel gevraagd?

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Tiny Tina's Wonderlands is Borderlands ondergedompeld in een fantasy-sausje. Het volgt dezelfde formule wat betreft combat en loot en die werkt. Tiny Tina is een uitstekende Bunker Master die op enthousiaste wijze een verhaal vertelt van een held die de wereld gaat redden. Ook in de storytelling is goed terug te zien dat je een Borderlands-game aan het spelen, met de bekende Borderlands-humor die overal tussendoor gestrooid wordt. Je avontuur is een D&D campaign die door Tiny Tina bedacht is en dat is een erg leuke setting. Het zorgt er echter wel voor dat de game op momenten haar momentum verliest, waardoor je soms simpelweg aan het wachten bent tot personages uitgepraat zijn. Dit is erg jammer, maar het enthousiasme van Tiny Tina maakt veel goed.

• Fantasy setting
  • Geïnspireerd op Dungeons & Dragons
  • Borderlands-gameplay
  • Borderlands-humor
  • Queen Butt Stallion!
  • Soms erg traag
  • Fantasieloze vijanden
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Tiny Tina's Wonderlands

Borderlands

2K Games