Review: Tomb Raider: Legend PlayStation 2
Al sinds de eerste game van Tomb Raider in 1996 is deze game een jarenlange hype gebleven. Een heus mediacircus kwam tot stand, rondom de Britse archeologe.
Inmiddels zijn we comics, films, boeken en acht Tomb Raider titels rijker. Helaas daalde de kwaliteit van deze serie enorm, en behaalde zijn hoogte punt bij Angel of Darkness. Waar de originele Tomb Raider nog dikke negens kreeg, kwam de score van Angel of Darkness niet hoger dan een vijf.
De verkoopcijfers waren ook zo slecht dat Eidos besloot Core Design de deur uit te doen en maakte plaats voor Crystal Dynamics, een ontwikkelaar van o.a. Legacy of Kain: Soul Reaver en Project: Snowblind. Met Toby Card aan roer, het geestelijk brein achter Tomb Raider, hebben ze besloten om terug te gaan naar de kern van de eerste paar games.
Het verhaal
Lara reist in Tomb Raider Legend de hele wereld over waaronder Bolivia, Peru, Japan Kazachstan en Nepal. Het verhaal begint in het verleden waar kleine Lara samen met haar ouders in het vliegtuig in een flinke storm terecht komen. Het vliegtuig stort neer en de vader van Lara overleeft de ramp niet. Lara en haar moeder overleven het ongeluk wel en komen ergens in de bergen van Bolivia terecht. Hoe het verhaal verder verloopt zal ik je besparen. Je gaat met Lara soms terug in het verleden om onvoltooide puzzels op te lossen. Ook draait het verhaal om de legendarische koning Arthur en de ronde tafel. Het is niet de bedoeling dat je op paarden gaat zitten om met ridders te vechten, maar we houden het gelukkig gewoon bij klimmen, slingeren en klauterwerk!
Overwin je angst
Deze platformactie doet je automatisch denken aan Prince of Persia, een topper op dat gebied, en Tomb Raider is van dat zelfde kwaliteit. Moeiteloos beklim je de hoogste bergtoppen en slinger je boven diepe ravijnen als een volleerde aap. Niet bang zijn dat je in diepe ravijnen valt, want Lara zal altijd een richel vastpakken. Het is echter wel oppassen dat je er niet alsnog aflazert, want Lara kan wel een richel vast pakken, maar of ze echt wel stabiel hangt is het tweede.
Vijanden
Gedurende de game zul je vijanden tegen komen, zoals vervelende mannetjes die heel wat wapens met kogels bij hen dragen. Lara is dit keer beperkt in haar draagmogelijkheden. Ze kan naast haar vaste wapens maar 'n wapen meedragen. Het vernietigen van je vijanden gaat je te gemakkelijk af door een paar keer op de schietknop te drukken en je door het veld te verplaatsen.
Het eindoordeel van Alex Zweers
Na 9 uurtjes door het spel heen te zijn gevlogen en diverse puzzels te hebben voltooid was het ineens voorbij. Met de nadruk op ineens, want ik was echt aan het wachten dat er weer een nieuw level zou komen, maar dat bleek er dus niet zijn! Dat was dus een beetje jammer, maar verder heb ik geen kritiek op deze game. Het speelt een beetje makkelijk, zelfs al doe je de moeilijke versie, maar het blijft nog een makkie om door de levels te komen.
- Goed
- Speelt makkelijk
- Goeie comeback
- Snel voorbij
Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Crystal Dynamics
Uitgever:
Eidos Interactive
Release:
21 juni 2006
Reviewscore:
Platforms: