Review: Warriors Orochi 4 Ultimate PlayStation 4

Aangepast: 21 februari 2020 17:27

Ik heb weleens een hack ’n slash game gespeeld, maar ik heb nog nooit echt de tijd in zo’n game gestoken. Het idee van het hack ’n slash principe is aanlokkelijk, maar ik vraag me altijd af of dit soort games niet snel beginnen te vervelen. Ik vermoed alleen dat het verhaal ondergeschikt zal zijn aan het hack ’n slash-gedeelte en vraag ik me af of er genoeg moves zijn om de game fris te houden. Als de personages boeiend of bekend zijn, kan dit je meer in het verhaal trekken zoals bij de Dragon Quest of Zelda spin-offs. Ik heb alleen nog nooit een Warriors Orochi, Samurai Warriors of Dynasty Warriors game gespeeld dus ik weet niet wat ik kan verwachten qua verhaal, missies, moves en specials. Hopelijk zorgt Warriors Orochi 4 Ultimate voor de ultieme instap naar het hack ’n slash genre.

Een lange geschiedenis met een geschiedenis

Warriors Orochi 4 is door Koei Tecmo en Omega Force ontwikkeld en in oktober 2018 uitgekomen. Het is alweer het vijfde deel in de Warriors crossover-serie die personages uit Dynasty Warriors en Samurai Warriors samenbrengen in een aparte game. De game bevat 170 speelbare personages waaronder alle speelbare personages uit Warriors Orochi 3 Ultimate. De velden van de game zijn gebaseerd op eerdere velden uit de Warriors Orochi, Dynasty Warriors en Samurai Warriors games. Een nieuw element is de mashup stages waar een deel van een veld uit Dynasty Warriors is genomen en gecombineerd wordt met een veld uit Samurai Warriors. Leuk voor de fans, maar voor de nieuwkomers voegt het niet veel toe.

Het verhaal van de game is moeilijk uit te leggen, zeker omdat het een lange voorgeschiedenis heeft. Toch ga ik een poging doen. Na de gebeurtenissen en gevechten uit het derde deel komen de helden van de Thee Kingdoms en de Sengoku-periode terug in hun eigen tijd. Zeus heeft andere plannen en brengt ze voor een of andere reden terug, maar Perseus heeft echter genoeg van het gemanipuleer van zijn vader. Hij steelt de acht Ouroboros bracelets om de plannen van zijn vader te dwarsbomen. De bracelets zijn gemaakt van Medusa’s haar en bevatten een goddelijke kracht. Perseus verliest deze tijdens zijn vlucht en ze worden verspreid in de nieuwe dimensie. Verschillende fracties krijgen deze bracelets in handen en deze ondingen zorgen voor veel gevechten, allianties, verraad en goddelijke krachten. De game combineert personages uit Dynasty Warriors en Samurai Warriors met personages uit de Griekse en Noorse mythologie. Persoonlijk vond ik het verhaal niet echt boeiend, want er zijn veel plottwists die er alleen in lijken te zitten om weer een nieuwe battle te beginnen. Past perfect in het genre, maar het is niet echt interessant. Mijn vermoeden dat het plot ondergeschikt is aan de gevechten, lijkt te kloppen.

If it ain’t broken

Net zoals in eerdere delen speel je de game in teams van drie. Je speelt met één personage, maar je kunt te allen tijde wisselen met je teamgenoten met R2. Daarnaast kun je na elke ronde de personages uit je team wisselen voor andere bondgenoten. Elk personage heeft zijn eigen specialiteit (Power, Speed, Technique) dat voor bepaalde vaardigheden zorgt. In elk veld moet je één of meer speciale vijanden verslaan om verder in het verhaal te geraken. Ook zijn er speciale doelstellingen om te behalen die extra’s geven en voor een hogere eindscore zorgen. Daarnaast zijn er ook side challenges waar je verschillende missies kunt uitvoeren om extra geld en experience te verdienen. Om in de hectische wereld van Warriors Orochi 4 te overleven maak je gebruik van verschillende aanvallen en technieken.

Met de square-button val je aan en met de triangle-button voer je een charge aanval uit. Je neemt het op tegen grote groepen vijanden dus je gaat zeker last van je duim krijgen. Ook is er een rage bar (denk aan God of War) die je kunt opladen door een specifieke vijand te verslaan. Deze wezens geven de andere vijanden een soort schild waardoor het lastiger wordt om je killstreak in stand te houden. Elk personage kan deze oppakken, maar slechts één kan de rage activeren. Helaas kun je de rage bar niet opladen door een x aantal vijanden te verslaan, maar anders zou het misschien teveel gebruikt worden. Mocht je haast hebben om je combo te vervolgen en je vijand is niet binnen bereik dan kun je met R1 (magic) en de X-button (jump) een paard (of andere wezens) tevoorschijn toveren. Zo kun je je sneller verplaatsen en ondertussen blijven aanvallen. Dat is een prettige toevoeging, want je zult aardige stukken moeten lopen om een specifieke baas of bondgenoot op tijd te bereiken. Het had alleen wel nog sneller gemogen, want zoveel sneller gaat het nou ook weer niet.

Een nieuw element aan de Warriors Orochi-serie is de toevoeging van magic. Met de R1-button activeer je magische krachten en gecombineerd met een normale, charge of musou aanval kun je nog meer schade aanrichten. Voor de laatste twee heb je wel een volle musou bar nodig die vanzelf vult als je vijanden verslaat. Enkele personages kunnen door de Ouroboros bracelets nog sterker worden door Deification. Hierdoor veranderen belangrijke personages uit het verhaal in een soort god met alle extra’s die daar bij horen. Als laatste is er de groepsaanval waarmee je met een krachtige aanval van je team en support iedereen van het veld blaast. Deze aanval lijkt niet te veranderen en dat is een gemiste kans met zoveel personages en special combo mogelijkheden. Met de verschillende aanvallen kun je veel hits genereren zonder veel skills, want er zijn genoeg vijanden. Het probleem dat ik na een tijd had, was dat de verveling op den duur toch opdoemt. De eerder genoemde moves lijken genoeg, maar beginnen toch redelijk snel vervelen. Warriors Orochi 4 zit vol met 170 personages, maar waarom halveren ze dat niet en geven ze de overgebleven gasten niet meer moves en combo’s die je aan elkaar kunt linken voor nog meer schade en voldoening.

Ultimate of Ultiniet?

In het eerste deel van de review gaat het over de main game en nog niet over de uitbreiding. De reden is dat de gameplay in de uitbreiding niet verschilt van de originele game en de extra's niet heel spectaculair zijn. Warriors Orochi 4 Ultimate is 14 februari uitgekomen en maakt de game compleet door onder andere nieuwe hoofdstukken toe te voegen, de Infinity Modus en zeven nieuwe personages (waaronder Joan of Arc uit Bladestorm: The Hundred Years War, Ryu Hayabusa uit Ninja Gaiden/Dead or Alive, Achilles uit Warriors: Legends of Troy). In de nieuwe modus kun je materialen verdienen die je kunt gebruiken om voor ieder personage een uniek wapen creëren. Ook zijn er twee nieuwe Trials toegevoegd in de Challenge modus waar je unieke attributen voor je wapens kunt verdienen. Om bij de Ultimate content te komen, moest ik de originele game eerst tot en met het vijfde hoofdstuk spelen. De Ultimate-versie voegt nog twee hoofdstukken toe, maar om eerlijk te zijn, had ik na deze opgave niet heel veel zin meer in de uitbreiding. Na een aantal dagen op dezelfde knoppen rammen, had ik het eigenlijk wel gehad.

De nieuwe hoofdstukken in de uitbreiding vervolgen het verhaal en gaat ongeveer op dezelfde voet verder. Het is vermakelijk, maar toch kan het niet echt boeien. Wel is het prettig dat je de unieke wapens van de personages nu kunt wisselen om je ultieme combo te maken en dus iets meer variatie biedt. De nieuwe modus, Infinity Mode, biedt een extra uitdaging waar het mogelijk is om materialen te vinden om je eigen ultieme wapen te creëren. Je moet binnen een bepaalde tijd een doel behalen, maar de gameplay blijft hier hetzelfde en is dus alleen een waardevolle toevoeging voor de echte fan. De zeven extra personages zijn leuk, maar als je er al 170 hebt, kan ik er niet heel warm van worden. Voor de multiplayer heb ik geen tijd gehad, want ik ben voorlopig wel even klaar met het hack ’n slash genre.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Het hack ’n slash gedeelte in Warriors Orochi 4 Ultimate is vermakelijk, maar begint op den duur te vervelen door een gebrek aan variatie in moves. Ook al biedt de uitbreiding de mogelijkheid om de speciale wapens te kunnen wisselen, brengt het niet genoeg afwisseling. Het verhaal dat alles aan elkaar bindt, is niet echt interessant, want de plottwists lijken alleen in het verhaal te zitten om weer een conflict te beginnen. Dit komt vooral, doordat vaak de overwonnen vijanden zich bij jou voegen om vervolgens weer van gedachten te veranderen. Ook slaat de verveling toe als je de speciale bazen of dezelfde monsters steeds blijft tegenkomen, terwijl je deze in de vorige rondes al verslagen hebt. De personages hebben niet heel veel moves al helpt de toegevoegde magic, maar toch begint het mij snel te vervelen. De game is perfect voor een paar uur als je zin hebt om te rossen. Ik denk dat de fans van de Warriors Orochi-serie en Musou-games best tevreden kunnen zijn met Warriors Orochi 4 Ultimate vanwege het hoge musou gehalte in de game, de toevoeging van magic en kleine rpg-elementen. Het verhaal gaat verder en je krijgt er nog zeven personages bij. Ook krijg je met de nieuwe modus de mogelijkheid om je eigen ultieme wapen bij elkaar te sparen. Dat is leuk, maar de gameplay is in deze modus niet heel anders dus alleen een toevoeging voor de toegewijde fan. Ik geloof dat het toch mijn genre niet is, desondanks begrijp ik wel de charme van het genre, maar het zou mij meer aanspreken als er meer variatie in zou zitten.

Aardig
  • Veel Musou geweld
  • Toevoeging van magic
  • Perfect voor fans van Musou-games
  • Begint snel te vervelen
  • Uitbreidng is meer van hetzelfd
  • Veel plottwists, weinig verhaal
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Warriors Orochi 4 Ultimate

Warriors Orochi

KOEI TECMO Europe