Trailer
Trailer: Bigben geeft kijkje achter de schermen bij WRC 8
29 augustus 2019Met nog maar een week te gaan tot de release van WRC 8 hebben de uitgever Bigben en ontwikkelaar KT Racing besloten een kijkje achter de schermen te...
Autosport vind ik een enorm fascinerende sport. De samensmelting van mens en techniek is één van de mooiste dingen die er is. Het is dan ook gek, aangezien ik al een voorliefde heb voor auto’s in het algemeen, dat ik eigenlijk alleen de Formule 1 trouw volg en de rest maar bar weinig. Rallysport is daar één van, hoewel het kneitervet is. Zoek maar eens een willekeurig filmpje op YouTube van de WRC en verbaas je over de achterlijke snelheden op de meest claustrofobische en praktisch onherbergzame banen voor leken zoals wij. Gelukkig houd ik ook van gamen en zo belandde WRC 8 in mijn inbox om te reviewen. En mensen, ik werd blij van dit mailtje want al in tijden had ik geen goed rallyspel meer gespeeld. WRC 8 is het zoveelste deel (achtste duh) in de officiële gelicenseerde reeks die al jaren loopt. De games worden over het algemeen prima ontvangen en ook dit jaar had het er alle schijn van dat er een puike game werd afgeleverd. Bigben Interactive en Kylotonn Racing Games hebben veel werk verricht, omdat de game alle platformen aan doet, zelfs de Switch. Ik ben achter het stuur gekropen van de Xbox One-versie om te bepalen of het WRC-waardig is of de game keihard in de greppel beland.
Voor de mensen die het niet weten: WRC is de officieel gelicenseerde rallygame met de volledige naam World Rally Championship. In dit kampioenschap race je hoofdzakelijk van punt A naar B, binnen de snelst mogelijke tijd. Je wagen is een reguliere personenwagen dusdanig aangepast en opgefokt dat je er de normale weg niet meer mee op mag. In de game heb je hoofdzakelijk drie klassen: Junior, WRC 2 en uiteraard de top, WRC. Dit staat ook synoniem voor de opbouw van de moeilijkheidsgraad. Want jongens, dit is een game met een prachtig steile leercurve, mits je het doorzettingsvermogen hebt wat ik zo wel verder toelicht. WRC 8 heeft als hoofdgame de Careermode met een redelijk uitgebreid teammanagement-systeem alsmede een racekalender die je enigszins vrij in kunt delen, op de vastgelegde (wereldberoemde) stages. In deze modus begin je in principe onderaan de ladder in de Junior-klasse om je in de kijker te rijden bij de betere teams. Je leert de basisprincipes van het rallyrijden alsmede hoe de game in elkaar steekt. Je verdient geld, reputatie en vijzelt het teammoraal op met jouw overwinningen en juiste beslissingen.
Want naast het racen als coureur, mag jij je gedragen als een teameigenaar. Je beslist welke invulling tussen de races door gaat plaatsvinden. Kies je voor een training om je fabrikant tevreden te stellen, een Klassiekerrally, een Challenge of geef je het team vrij voor welverdiende rust? Het is namelijk tussen de races door dat je invloed kunt uitoefenen op je verdiensten en reputatie. Dit werkt tof, maar is overweldigend als nieuwkomer. Je hebt niet goed door hoe het meteen werkt, want je komt hoofdzakelijk om te racen. Na enig (rustig) uitzoekwerk wordt het wel duidelijk en dat maakt het wel uitdagend naast de baan. Je kunt namelijk met verkeerde beslissingen sneller aan de kant geschoven worden dan Pierre Gasly bij Red Bull. Dit is mij overigens overkomen in mijn eerste seizoen, ahum. Want je krijgt niet alleen geld door te winnen. Het rijden van trainingen, challenges en Legends kost je je zuurverdiende geld. Laat staan dat het rijden van rally’s in bijna alle gevallen resulteert in een rekening waar de Kwik Fit blij van zal worden, snap je dat je een goed gevulde prijzenpot moet hebben om je team te bekostigen. Oh ja, je team. Dit kost ook geld.
Je team in WRC 8 bestaat uit een Mechanic, Engineer, Agent, Financial Director, Meteoloog (je eigen Piet Paulusma!) en een fysiotherapeut. Zij zorgen ervoor dat bepaalde vaardigheden in jouw team beter werken. Bijvoorbeeld hoe snel je wagen gerepareerd is, hoeveel geld je verdient et cetera. Maar je team kan moe worden, dus moet je nieuwe mensen werven en inzetten terwijl de anderen rusten. Deze komen in de vorm van Cards en uiteraard heb je standaard kaarten tot aan zeer unieke kaarten en dus betere statistieken en voordelen. Tot slot heb je ook nog Perks die je in kunt zetten voor je team, zodat je daar nog eens unieke voordelen van merkt voor je auto tijdens de rally’s. Afijn, een vrij uitgebreid systeem, maar oh zo belangrijk voor jouw weg naar de top in de WRC. Want dit is de route die jij aflegt. Dit wordt ook nog eens ondersteund door een skilltree waarin je met je verdiende experience points extra skills kunt activeren. Dit heb je keihard nodig om sterker door het spel te komen. Want de leercurve is steil en iedere hulp is welkom.
Dat rallysport niet eenvoudig is, mag wel bekend zijn. De game is dan ook een simulatie. Althans, verwacht geen Assetto Corsa, maar de game gaat wel ver. Want om te denken dat je iets krijgt als Forza Horizon voor rallywagens heb je het ook goed mis. WRC 8 kent de juiste balans tussen sim en plezierig rijden, mits je maar het doorzettingsvermogen hebt. Want de game is meestal verdraaid moeilijk. Het is moeilijk om de juiste lijn te houden, je stuur op tijd de juiste richting op te draaien en om te gaan met de wisselende omstandigheden zoals de grond waar je op rijdt alsmede het weer. Als je nieuw bent, raad ik je echt aan om in de junior-klasse in te stappen. De game is langzamer (oké, de auto), je hebt meer grip en de game gooit je niet meteen in het diepe als het om de weersomstandigheden gaat. Asfalt is ook niet per se makkelijker dan sneeuw kan ik je vertellen. Tot slot kan je ook nog kiezen voor Permacrash. Ja mensen, jullie lezen het goed. Dit is permadeath maar dan in een rally. Even briljant als bikkelhard. Ik koos voor vier retries per rally want ik was er nog niet aan toe.
Afijn, het racen gaat rechttoe-rechtaan. Je verdient wat geld, maar als je niet hoog genoeg eindigt, zijn je verdiensten minimaal terwijl je kosten oplopen. Het team minder blij, je kunt minder races doen die geld kosten (oftewel nog minder verdiensten en reputatie) en voor je het weet mag je opnieuw beginnen aan je carrière omdat de fabrikant je gedumpt heeft. Maar de voldoening als dit allemaal bij elkaar komt, is zo heerlijk verslavend. Vaak is het namelijk een kwestie van de stages goed leren kennen. Je kunt namelijk anticiperen op de route om zo op de best en snelst mogelijke manier de stage te voltooien. Plus, het is ook rekenen. Het gaat namelijk om de uiteindelijk snelste tijd over de gehele rally. Dus soms moet je je kansen spreiden. Neem je verlies de ene stage, om de ander te plussen. Het is dit totale plaatje wat behoorlijk in goed evenwicht hangt. Vooral als je dan slingerend op de smalle landweggetjes scheurt, op alle prima vormgegeven stages, krijg je een kick. Kylotonn Racing Games heeft de game behoorlijk geperfectioneerd op een aantal frustrerende puntjes na.
De game oogt fantastisch. De besneeuwde stages in Zweden, de zonsondergang in Italië of modderpoelen in Engeland zijn allemaal even mooi. De lichteffecten zijn bizar goed. Een nachtrace in de regen is net zo waanzinnig mooi als daardoor moeilijk. Je hebt niets anders dan een trechter van licht, vertroebeld door de regen. De zonsondergang geeft mooie effecten, vooral als je enigszins verblind wordt en de route niet meer goed ziet. Oftewel, anticiperen en luisteren naar je navigator is echt belangrijk. Het luisteren in deze game is overigens echt de moeite waard. Er zit geen muziek in, maar de ronkende turbomotor, je schrapende remmen of het klapperende bodywork is werkelijk fantastisch. In tijden heb ik niet zo'n geslaagde soundtrack gehoord, die tegelijkertijd zo ‘kaal’ was. De framerate is stabiel in 99 procent van de gevallen. We kunnen de game verder vergeven dat de omgevingen van redelijk lage resolutie zijn, wat overigens goed gemaskeerd wordt door motion blur. Opvallend is dat de game veel screentearing had. Makkelijk gezegd, je beelden worden niet altijd even gelijktijdig ververst, waardoor je (als je goed oplet) dus een onderbroken dan wel gescheiden frame ziet. Vooral in de drukke omgevingen gebeurt dit. Het is vaak een gevolg als compensatie voor een hoge framerate. Grafisch is dit het enige minimale mankement.
Wat als enige beduidend minder goed is, is dat de game qua physics op sommige momenten de plank misslaat. Want laat ik vooropstellen dat de besturing behoorlijk goed is. Een voorbeeld is dat ik na een mislukte handrembocht, vrij traag tegen een paaltje botste. Je zou verwachten dat je simpelweg tot stilstand komt. Maar nee hoor, ik lag plots op mijn kop. Want het paaltje kwam in mijn linkerflank, maar ik draaide rechtsom mijn horizontale as. De game is ook op sommige momenten te donker waardoor je sommige elementen gewoonweg niet op de baan ziet. Je komt vervolgens vast te zitten op plekken waardoor de game je terugzet, met straftijd van dien. Tevens leek het challenges niet goed te registreren. Ik had een challenge om binnen een rally niet meer dan 8000 dollar te spenderen aan reparatie. Ik had een rekening van net geen 6000 totaal. Toch haalde ik de challenge niet. Hoe dan? En vaker dan niet gooide een kleine greppel mij echt de verkeerde kant op, wat volgens Newton ook echt niet kan. Dit moeten punten zijn die met een patch echt wel aan te pakken zijn, want het lijkt echt op verkeerd geprogrammeerde collision detection. Dit werkt tijdens het racen wel frustrerend. Mijn vrouw zat naast me op de bank mij gewoon uit te lachen, terwijl ik weer de meest bizarre combinaties van vloekwoorden uitte. Maar, uiteraard kwam het allemaal goed en kwamen die overwinningen echt wel.
WRC 8 is echt een dikke game geworden, maar bevat wel wat puntjes van aandacht. Het zit tot de nok toe vol met gameplayopties. Voor de rallyfan een must-have, voor de race-liefhebber in het algemeen eigenlijk ook, mits je doorzetter bent en geen arcade racer verwacht. De besturing is goed, echt wel. Maar door de kleine foutjes kan het snel irritant worden omdat de afstraffing in deze game zo hard is. Echter, neem je de tijd om de besturing onder de knie te krijgen, dan is het een genot. WRC 8 kent genoeg uitdaging, met name in de WRC-klasse dankzij de snelheid die de game biedt. De game is echt bloedsnel, bovendien omdat je reactievermogen goed op de proef wordt gesteld. Het management gedeelte werkt prima en is uiteindelijk eenvoudig genoeg om de game niet te complex te maken. Beginners vinden dit waarschijnlijk overweldigend. De andere gameplay-opties zoals split screen, online multiplayer, season mode, test area, training, challenges en competition online uitdagingen maken de game echt compleet. Helaas werkte tijdens het reviewen het online component niet (geen lobbies actief en geen spelers), maar je kunt je ervan verzekeren dat ik deze modus grijs ga spelen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Kylotonn Games
Uitgever:
Bigben Interactive
Release:
5 september 2019
Reviewscore:
Platforms: