Review: X-Men Destiny PlayStation 3

Superhelden. We kennen ze in verschillende soorten en maten. We konden vroeger alleen hun avonturen lezen in stripboeken en later hun avonturen zien op het witte doek. Tegenwoordig kunnen we deze avonturen ook zelf beleven in de wereld van videogames. Er zijn al veel verschillende videogames met superhelden uitgekomen. Daar komt nu een nieuwe titel bij, X-men Destiny, een game met de zeer bekende mutanten die we allemaal vast en zeker kennen. Door Silicon Knights gemaakt en uitgegeven door Activision.

X-mannen en vrouwen

De X-men zijn een groepje mutanten, mensen die geboren zijn met speciale gave, in een wereld waar de normale mens niet van mutanten houdt. En dan heb je nog de aartsrivalen van de X-men, de Brotherhood, die het dan weer niet zo op de normale mens heeft. En dat terwijl de X-men juist voor een wereld zijn waarin de normale mens en de mutanten samen kunnen leven. Daar draait het verhaal in X-men Destiny zo'n beetje om. Dit proces verloopt uiteraard niet zo gemakkelijk, vooral omdat X-men icoon Professor Charles Xavier dood is en de X-men zo'n beetje uit elkaar zijn. Tijdens een herdenkingsceremonie voor Xavier, gaat het weer goed mis en breekt de hel los, waarbij er met de vinger gewezen wordt richting aartsrivaal Magneto en zijn Brotherhood. Tussen al deze chaos staan drie nieuwe mutanten met ieder hun eigen verhaal op het punt om hun nieuwe kracht te ontdekken. Waarna hun avontuur begint en zij keuzes moeten maken of ze uiteindelijk naast X-men leider Cyclops gaan staan of toch Magneto gaan volgen.

X-genen

Nadat je hebt gekozen of je met het Japanse wees Aimi, footballspeler Grant of anti-mutant groepslid Adrian wilt spelen, krijg je de keuze welke superkracht je wilt gebruiken. Energy Projection voor de long-range aanvallen, Density Control waarbij je handen van steen worden en iedereen hard kan meppen of Shadow Matter voor snelle actie met zwaarden die bestaan uit schaduw. Je kunt deze krachten versterken met X-genes die gevonden worden tijdens de game. Deze X-genes zijn gebaseerd op de krachten van verschillende X-men en Brotherhood personages. Die weer verdeeld zijn in drie groepen. Offensieve voor extra schade. Denk bijvoorbeeld aan Iceman's X-gene die ijskrachten meegeeft. Defensive voor extra verdediging. Hieronder valt bijvoorbeeld de helende krachten van Wolverine. En als laatste de Utility, meestal voor beweging, zoals Quicksilvers krachten om sneller te lopen. Mix en combineer de krachten naar eigen smaak, of verzamel alle drie de krachten plus een bij passend kostuum voor X-mode om tijdelijk even sterker te zijn.

Het eindoordeel van Ron Jans

En zo begin je aan het avontuur tussen de X-men en Brotherhood en nog een paar andere partijen. Ondertussen worden er keuzes gemaakt tussen de twee fracties, maar daar zitten niet zo veel consequenties aan als menig andere RPG. Er zijn dan andere challenges beschikbaar waarbij je kans maakt op X-genes. Op de laagste moeilijkheidsgraad ben je gemiddeld zes uur bezig met het verhaal waarin je maar een handvol bekende X-men personages tegenkomt, terwijl de comics waarop alles gebaseerd is zo'n honderden personages kent. Wel zit een van de comic schrijvers achter het verhaal, en dat is een goed punt. Al is het grafisch niet zo'n hoogstandje, technisch gezien zou je deze game 6 keer moeten uitspelen, aangezien ieder personage twee kanten op kan qua keuzes, maar dat is alleen maar voor een alternatief einde en voor de echte die-hards.

• Verhaal is X-men waardig
  • De X-genen mixen
  • Verhaal kort