Review
Review: Ridge Racer PlayStation Portable
22 februari 2005Sony heeft de nogal eigenaardige traditie om bij de lancering van een nieuwe console met Ridge Racer als launchtitel te komen. Toen al snel bleek dat...
Vele reviews over het interweb gaven al aan dat deze game gewoon slecht was. Het racen zou niet zo goed gaan, de graphics waren leuk, maar geen toegevoegde waarde en ga zo maar door. Nu heb ik de game zelf binnengekregen van Namco Bandai en wil ik toch zelf even bepalen wat er nou goed of slecht is aan de game. E'n ding was al duidelijk: de intrapdrempel van deze game ligt ontzettend laag.
Beginnende met het kiezen van je sponsors en je wagen, kom je al snel in de eerste race. Geen verhalen, geen toevoegingen. Je kan racen en in de garage je auto tunen, maar daar houdt het ook snel bij op. Hoeft ook helemaal niet, want echt iets toevoegen doet het niet. Buiten dat, kun je dus racen op een track. Die track is of in de stad, of in het bos, of ergens aan het strand. Drie vaste settings en daar kun jij helemaal niks aan doen. Het was geinig geweest om wat variatie in de banen te zien, maar waarschijnlijk deden ze dit om geheugen te besparen.
De bijtitel geeft al aan dat het nu om het kopje 'gameplay' gaat, en dat is ook wat ik ga doen. Ik zal hem er maar meteen inkoppen: de besturing is op z'n minst gezegd vaag. Het is alles behalve realistisch hoe je auto reageert en de achterwielen lijken wel van spek in plaats van rubber. Ik zal het uitleggen: je neemt een bocht, remt op tijd en nóg weten je banden het te presteren om te slippen. En dan slip je niet bescheiden, maar je maakt een hele donut en gaat vrolijk verder. Ga mij niet vertellen dat het op dit niveau van de game, met dat soort auto's, gaat slippen voor een klein knikje in de weg. Verder reageert je vierwieler vrij laat op je commando's met de pookjes; je moet zowat de pijltjesknoppen gebruiken. Jammer, want dan heb je een heel erg zwart/wit-besturing, gezien het feit dat het dan of 100% is, of niet. Er is geen verschil in een beetje links of helemaal links, met die pijltjes. Zonde.
Zoals ik al in de inleiding zei: grafisch is het allemaal strak en ook echt leuk om naar te kijken. Soms zie je wat vogels vliegen of een helikopter een halve kamikaze op de weg uitvoeren. Gaaf, want je hebt dan echt het gevoel dat je erin zit, in de race zelf. Verder zien de auto's er supermooi uit, de kleuren knallen uit je scherm en de banen zien er ook uit als banen. Lekker realistisch met een arcadesaus eroverheen.
Het menu is ook soepel, overzichtelijk en vooral snel. Echter heb ik 'n vraag aan de studio en/of uitgever: waarom ligt er een schaars geklede dame op de achtergrond? Waarom de fok ligt zij daar? Dit is een racegame, oversekste Japannertjes, dit is geen pr0n! Het slaat helemaal nergens op, want ze ligt er zo laagwaardig en zo afleidend dat het absoluut geen toevoeging is. Noem me een mierenneuker, maar dat verpest de hele moderne sfeer om de game. De kopjes en de randen zien er lekker space-achtig uit, lekker vlot, en dan komt er een geen eigenwaardehebbende sloer langs. Welke randebiel heeft die keuze gemaakt?
Weer een matige launchtitel die nog niet die ene overtuigingsboost geeft die je zoekt. Nog niet d' reden om een Vita te halen. Dat je er een moet halen, mag zeker zijn, maar niet hiervoor. Het racen gaat alsof je in een 30-km-wagentje zit en het slippen is gewoon niet gezond overdreven. Buiten dat een mooie vormgeving, lekker snel op te starten en racet over het algemeen goed weg. Zonde van die hoer op de achtergrond, want die verpest heel de sci-fi-sfeer om de game.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Namco Bandai
Uitgever:
Bandai Namco
Release:
1 september 2005
Reviewscore:
Platforms: