Rogue Waters review - Echte piratengame met interessante combat
Het is waarschijnlijk het laatste wat je van mij verwacht, maar ik ben onlangs aan de slag gegaan met een tactische RPG. Ja, dat was zeker even een uitdaging in het begin, maar uiteindelijk heb ik er wel van genoten. Soms is het goed om een beetje uit je comfort zone te stappen, toch? Nu ging het niet zomaar om een tactische RPG, want ik ging aan de slag met Rogue Waters, waarin je de rol aanneemt van een piratencrew. In deze review van Rogue Waters lees je alles over mijn piraten avonturen!
Tijd voor wraak
In Rogue Waters volg je het verhaal van een piratencrew die verraden is door hun voormalige kapitein. Is het dan ook muiterij te noemen? Nu is het tijd om je eigen crew samen te stellen en wraak te nemen op de kapitein. Ik weet zeker dat er wel meer mensen zijn die wraak willen nemen op een voormalige werkgever, dus dit is je kans om het op een niet-strafbare manier te doen. Ondanks de ‘rogue’ in de naam, is Rogue Waters geen traditionele roguelike game. Als je dood gaat, is je beurt wel voorbij, maar je houdt het geld en andere dingen die je verzameld hebt, zodat je de volgende keer sterker terug kunt komen. Dit maakte het voor mij wel wat toegankelijker, zeker omdat ik niet vaak tactische RPG’s speel, laat staan roguelites.
Ben je net als ik niet iemand die regelmatig dit soort games speelt, maar heeft Rogue Waters toch je aandacht getrokken, dan kun je de game zeker een kans geven. Ik benoemde net al dat de game voor een roguelike wel enigszins vergevingsgezind is, maar daarnaast heb je veel mogelijkheden voor het instellen van de moeilijkheidsgraad van de game. De beloningen die je kunt verdienen zijn afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je instelt, dus je hebt op den duur ook een goede motivatie om toch te proberen het avontuur voor jezelf iets lastiger te maken. In tegenstelling tot de tactische RPG die ik een tijd geleden speelde, Arco, geeft Rogue Waters je in het begin een duidelijke, uitgebreide tutorial om de mechanics van de game onder de knie te krijgen. Dat is toch wel zo prettig.
We’re gonna need a bigger boat
Of je nu levend een gevecht uitkomt of niet. De loot die je verzamelt tijdens je avonturen mag je houden. Het gaat niet alleen om goud, maar ook om allerlei materialen die je bijvoorbeeld kunt gebruiken om je schip en je crew te upgraden. Dit kan op veel manieren. Je begint altijd met een bepaalde uitrusting op je schip, maar als je bijvoorbeeld geld verzamelt, kun je hiermee upgrades kopen, zoals extra kanonsloten. Dit geeft je vervolgens weer een voordeel in de gevechten. Daarnaast kun je de vaardigheden van je crew verbeteren, waardoor ze bijvoorbeeld meer HP krijgen of meer mogen bewegen tijdens het tactische gedeelte van de gevechten. Je kapitein en crew krijgen na ieder gevecht ook XP om te levelen en ze kunnen vaardigheidspunten verdienen. Hiermee kun jij jouw crew nieuwe vaardigheden aanleren.
De combat in Rogue Waters is erg vergelijkbaar met die in Arco. Je aanvallen kunnen in principe niet mislukken of missen, maar je moet wel meerdere beurten vooruit denken om te kunnen winnen. Zeker als je op een hogere moeilijkheidsgraad speelt, kunnen gevechten aanvoelen als een potje schaak. Het is daarnaast duidelijk dat de ontwikkelaar wilde dat de gevechten aan zouden voelen als gevechten uit de piratenfilms. Dit uit zich bijvoorbeeld in het feit dat je slim gebruik kunt maken van je omgeving tijdens gevechten. Je kunt aan touwen zwieren, vijanden tegen tonnen aan gooien (of zelfs de zee in) en je kunt hulp inzetten van monsterlijke vrienden, zoals de Kraken. Als je vijanden op een dramatische manier om zeep helpt, vul je de angst-meter. Is deze volledig gevuld, dan geeft de vijandelijke crew zich over. Zie ieder gevecht als een soort puzzel, die steeds ingewikkelder wordt naarmate je verder in de game komt.
Echte piraten komen met creatieve beledigingen
Op visueel vlak is Rogue Waters een typische tactische RPG, maar dan wel met meer details dan je gewend bent. Zeker gevechten zitten vol met details die je alleen opmerkt als je goed oplet. Niet dat je daar veel keuze in hebt, want als je niet goed oplet ga je vast en zeker dood. Over het algemeen zijn de visuals redelijk simpel, maar zoals je wel mag verwachten van een piratengame zijn de nautische thema’s wel goed uitgelicht. Zo kom je een hoop kleurrijke eilanden tegen en zijn de effecten van het water ook goed gedaan. De stemacteurs hadden wellicht wat beter gekund, maar het stoort niet echt. De piratenaccenten en creatieve beledigingen zijn zeker aanwezig, dat is wat telt.
De game bestaat voornamelijk uit het navigeren over een kaart en het kiezen tegen welke schepen je wilt vechten. Ieder schip heeft zijn eigen stats en de één is moeilijker dan de ander, waar ook de beloningen van het gevecht naar aangepast zijn. Je kunt dus wel zelf keuzes maken over waar je naartoe wilt op de kaart, maar uiteindelijk zal iedere keuze eindigen in een gevecht met een vijandelijk schip. Het doel is om zoveel mogelijk gevechten achter elkaar succesvol te volbrengen. Verlies je, dan moet je weer van voor af aan beginnen. Hoe beter je schip uitgerust is en hoe sterker je bemanning is, hoe verder je komt. En daar horen natuurlijk ook betere beloningen bij.
Het eindoordeel van Eilish Janssen
Rogue Waters is een vermakelijke game die het piratenthema erg serieus neemt en die toegankelijk is voor minder doorgewinterde roguelike-spelers. Mocht je tactiek een keer falen, dan begin je wel opnieuw, maar mag je al je verzamelde loot houden. Daarnaast heb je uitgebreide mogelijkheden op het gebied van moeilijkheidsgraad, waardoor de game lang leuk blijft om te spelen en je voorzichtig hogere moeilijkheidsgraden kunt verkennen als je de mechanics een beetje onder de knie hebt. Daarnaast zijn de gevechten heel leuk en interessant door de vele opties die je hebt om je vijanden te verslaan (en de stuipen op het lijf te jagen).
- Goed
- Interessante en leuke gevechten
- Toegankelijk voor een roguelike
- Veel opties op het gebied van moeilijkheidsgraad
- Voice acting kan beter
- Je kunt keuzes maken, maar dit lijken soms schijnkeuzes
Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Ice Code Games
Uitgever:
Tripwire Interactive
Release:
30 september 2024
Reviewscore:
Platforms: