Shift 87 review - Hetzelfde, maar dan anders

-

Hoe is het gesteld met jouw cognitieve vaardigheden? Dat is een vraag waar steeds meer game ontwikkelaars achter proberen te komen. Want waar asymmetrische survival horror games ooit helemaal hot en happening waren, lijken deze recentelijk terrein in te moeten leveren voor het zogeheten 'observation horror' genre. Het Duitse Pixelsplit doet ook graag een Germaanse euro in het zakje met Shift 87, een derivaat van het onlangs verschenen REVEIL, waarin de speler niets meer hoeft te doen dan rondlopen en aanwijzen of er wat aparts te beleven valt.

Shift 87 review1

The Exit 87?

Klinkt dat bekend? Bij de liefhebbers van het kakelverse genre wel. Sinds Kotake Create ons vorig jaar verraste met het eigenzinnige The Exit 8 en recentelijk met diens opvolger - Platform 8 - lopen we massaal rondjes door een repetitieve omgeving, op zoek naar anomalies. Voor een euro of vier laat de Japanse ontwikkelaar je los in een simpele, doch visueel imponerende Unreal Engine 5 tech demo, waarin je grofweg een uur lang wordt geconfronteerd met subtiele en soms ronduit absurde en verontrustende afwijkingen in de omgeving.

Shift 87 volgt dit recept grotendeels op, al doet het wel moeite om het niet op een regelrechte kopie te laten lijken. In plaats van één enkele omgeving, schotelt Pixelsplit je drie omgevingen voor waarin alles bij elkaar zesenzestig anomalies moeten worden gevonden en gerapporteerd. Al slenterend door een kantoorpand van Youngstown News, een verlaten fabriekspand en een desolaat pompstation, is het aan de observant - jij dus - om de omgeving goed in je op te nemen, elk detail in je grijze massa op te slaan en bij elke volgende ronde te melden of er iets aan schort. Doe je dat goed, dan loop je na zes rondes de volgende omgeving tegemoet. Mis je een anomalie of meld je er één terwijl alles koek en ei was, dan wordt de teller weer op nul gezet.

Ik loop de hele avond rondjes. Elk rondje is anders.

Wat Shift 87 dus al anders doet is het concept van anomalies melden. Waar The Exit 8 je liet omdraaien zodra je een afwijking spotte, gebiedt de narrator van Shift 87 dat je een snazzy thingamadoodle uit je broekzak whipt om het te rapporteren. Maakt dat heel veel verschil in de ervaring? Persoonlijk vind in het weinig uitmaken. Wel is het prettig dat Shift 87 dus meerdere scenario's voorschotelt, als houdt dat de repetitiviteit niet per se tegen. Om zesenzestig anomalies te rapporteren moet je nog steeds meerdere runs door die drie omgevingen maken, gezien een perfecte run ruimte biedt voor een maximum aan vijftien anomalies per keer (hooguit vijf per omgeving).

En dat zou op zich niet zo'n enorme ramp zijn wanneer de anomalies de boel lekker spannend houden. Volgens Pixelsplit bestaat de helft van alle anomalies uit vrij voor de hand liggende gevallen en de helft uit zeer subtiele, waarbij het de creepy factor steeds verder opschroeft. Ervaring heeft mij geleerd dat het allemaal wel meevalt. De voor de hand liggende anomalies zijn soms zo obvious dat zelfs Ray Charles ze nog zou spotten en qua creepiness wordt Shift 87 alleen eng wanneer je bevattelijk bent voor kindergelach, een donkere schim met rode ogen en strak gekapte mannen in pak die je in de gaten houden. Net als in REVEIL behoedt Pixelsplit ons met Shift 87 ook voor onnodig veel jump scares en doet het meer een beroep op psychologische horror, maar in REVEIL kwam deze aanpak eerlijk gezegd beter tot zijn recht.

Betekent het dat Shift 87 absoluut niet de moeite waard is? Zo ver wil ik nu ook weer niet gaan. In de basis is het namelijk een zeer vermakelijke observation game, maar om het nou een observation horror game te noemen, dat dan weer niet. Wel is het een heel goede manier om te testen hoeveel oog je nou werkelijk voor detail hebt. Want ondanks het feit dat veel van de anomalies er echt duimendik op liggen weet Shift 87 ook genoeg anomalies zodanig te verstoppen dat je er een paar keer aan voorbij moet lopen om ze op te merken. Mocht je cognitief dus niet zo lekker in elkaar zitten, dan bestaat de kans dat je lichtelijk 'geshift' raakt van elke reset die op je pad geslingerd wordt.

Shift 87 review 1
Shift 87 review 2
Shift 87 review 3
Shift 87 review 4

Het eindoordeel van Patrick Meurs

Shift 87 is een prima observation game in de trend van The Exit 8, die dingen gelukkig net even wat anders aanpakt om het geen regelrechte kopie van de eigenaardige Japanse metro walking sim te maken. Door meerdere omgevingen in te zetten tracht Shift 87 het onvermijdelijke repetitieve karakter van diens overduidelijke inspiratiebron te breken, al slaagt het daar niet honderd procent in. Desalniettemin is Shift 87 een uitstekende game voor mensen die graag hun cognitieve vaardigheden op de proef stellen, al ben ik wel van mening dat het niet bijzonder veel van de grijze massa vergt om de anomalies te spotten, enkele uitzonderingen daargelaten. Uiteindelijk zal ook de prijs mede bepalen of je een additionele twee uur van je tijd in Pixelsplits REVEIL-universum wilt spenderen, iets waar men vooralsnog niets over heeft losgelaten. Laten we hopen dat het prijskaartje tegen de launch geen anomalieën bevat.

    Prima
  • Draait als een tierelier
  • Ziet er prima uit
  • Sommige anomalies zijn echt instinkers
  • Meer dan één omgeving voor de afwisseling
  • Niet echt heel spoopy
  • Gros van de anomalies zijn erg obvious
  • Hooguit 2 tot 2,5 uur aan gameplay
Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Shift 87

Ontwikkelaar:

Pixelsplit

Uitgever:

Daedalic Entertainment

Release:

23 juli 2024

Reviewscore:

Platforms:

PC
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord