The House of Tesla review - Wees voor even een uitvinder
Point-and-click puzzelgames waren al populair in de jaren negentig, maar bij veel puzzelfanaten gaan er vast belletjes rinkelen als ik de puzzelserie The Room benoem. Die games hebben de toon gezet en direct de lat hoog gelegd voor puzzelgames die dezelfde 3D-stijl hanteren. Blue Brain Games was in 2017 niet bang om met The House of Da Vinci te komen en maakte er uiteindelijk een trilogie van. Hoewel Da Vinci zeker één van mijn favoriete uitvinders is, is hij natuurlijk niet de enige. De lijst aan uitvinders is lang en daardoor kan Blue Brain Games nog tientallen puzzelgames maken. Ditmaal hebben ze ervoor gekozen om de focus te leggen op uitvinder Nikola Tesla. Hij werd in 1856 geboren en heeft uiteindelijk de wisselstroomgenerator en de wisselstroomelektromotor uitgevonden. Zijn obsessie lag bij energie en het stroomnetwerk, waardoor hij veel heeft bijgedragen aan ons huidige elektriciteitsnet. In de schoenen van die uitvinder stappen we dan ook, maar is The House of Tesla een goede puzzelgame?

Ontmoet een belangrijke uitvinder
De uitvinder Nikola Tesla heeft een klein ongelukje gehad. Zijn briljante brein kan zich de afgelopen uren niet meer herinneren en zelfs zijn oude herinneringen zijn wat vaag. Op de een of andere manier ben je door iemand, of misschien jezelf, opgesloten in je oude kantoor. Het is gelegen op de bovenste verdieping van je warenhuis, waar allerlei machines staan. Het plan is om uit het kantoor te ontsnappen en daarmee word je enigszins geholpen. De game vertelt je kort waar je allemaal op moet letten en hoe de speciale Unfinished Prototype werkt. Hiermee kun je stroomkabels zien en de stroom verbinden met andere objecten. Nikola Tesla staat bekend om zijn uitvindingen rondom stroom en energie, waardoor dit puzzelaspect goed past bij de setting.
Hoewel de uitvinder zijn herinneringen kwijt is, kun je dankzij de vele brieven een groot gedeelte van zijn leven in elkaar zetten. Hierdoor leer je tegelijkertijd meer over Tesla en zijn Wardenclyffe project. Briljante uitvinders hebben altijd een zwaktepunt en bij Tesla lag dat vooral bij zijn financiën. Hij had er nogal moeite mee om sponsoren te vinden en vroeg ook niet veel geld voor zijn patenten. Door de eerste fabriek te doorlopen en uiteindelijk naar het laboratorium te vertrekken, word je automatisch getrakteerd op cutscenes. Het is op dat moment dat je de uitvinder daadwerkelijk te zien krijgt, want tijdens de gameplay zie je alleen de omgevingen en je muiscursor. Je zou denken dat het tonen van de herinneringen via cutscenes een mooie toevoeging is, maar de kwaliteit is een stuk lager dan de rest van de game. Dit valt vooral op door het design van de personages, waarbij het lijkt alsof ze uit Madame Tussauds zijn ontsnapt. Ze bewegen niet, waardoor dat gevoel alleen wordt versterkt. De voice acting paste ook niet helemaal bij Nikola Tesla. Door de brieven en de aantekeningen in het boek had ik in ieder geval een compleet ander beeld van hem.

Puzzelen in een sfeervolle setting
Doordat The House of Tesla een point-and-click puzzelgame is, beweeg je door de verschillende onderdelen van de fabriekshal met de muis. Om de puzzels op te lossen moet je inzoomen op het object dat je wilt onderzoeken. Deze wisselingen van het perspectief verlopen zonder haperingen, waardoor alles vloeiend aanvoelt. De locaties die je bezoekt zien er gedetailleerd en sfeervol uit, en dat zorgt direct voor een nadeel. In het begin is het namelijk even uitvogelen waar je wel of niet op kunt klikken. Je eerste ervaring bepaalt hoe je hier verder mee omgaat. Ik dacht op een gegeven moment dat een aantal kratten simpelweg behoorde tot de achtergronddecoraties en daardoor geen onderdeel waren van een puzzel. Je moet hier in het eerste hoofdstuk even doorheen, want later raak je eraan gewend om alles goed te onderzoeken. De game geeft je wel een leidraad, want de muis verandert op interessante locaties in een vergrootglas. Dit is namelijk de eerste stap voor het oplossen van alle puzzels in een kamer. Zo moet je aan hendels draaien om deuren of kasten open te maken en kan een schilderij een hint geven voor een puzzel. In sommige gevallen krijg je een object dat je eerst moet repareren of goed in elkaar moet zetten, voordat deze bruikbaar is. Daardoor moet je niet de fout maken om op de zaken vooruit te lopen, maar moet je gewoon rustig alle stappen doorlopen.
Ik kan de puzzels natuurlijk niet verklappen, maar ik vond ze goed passen bij de setting. Daarnaast zijn de meeste puzzels duidelijk vorm gegeven, waardoor ik al snel wist hoe ik de puzzels moet oplossen. De daadwerkelijke oplossing was niet altijd even simpel te bereiken, maar daarmee zet je wel lekker je hersenen aan het werk. Doordat de game in hoofdstukken is opgedeeld en je daardoor telkens op een nieuwe verdieping of locatie terechtkomt, is er ook de nodige afwisseling. Na de fabriek moet je via puzzels alle onderdelen van een ouderwetse trein activeren, zodat je met de trein naar het laboratorium kunt afreizen. Dit is heel wat anders, dan dat je met een machine een code op papier moet zetten, zodat je de beveiligde kamers kunt betreden. Of dat je een koffer krijgt met allerlei schuifjes en een treintoestel op het deksel. Het is ook helemaal niet erg als je eventjes vast komt te zitten, want de game heeft een ontzettend fijn hintsysteem. Het ligt aan de puzzel, maar gemiddeld kun je drie hints per puzzel verwachten.
Wat het systeem zo fijn maakt, is dat je niet direct het antwoord krijgt. De eerste hint stuurt je namelijk alleen de juiste richting op. Hierbij kan het zijn dat je eraan wordt herinnerd dat er kisten in de hal staan of dat er aan de zijkant van een tafel een hendel zit. Vanaf daar kun je vervolgens lekker verder met de puzzel, zonder dat alles is voorgekauwd. Uiteraard kun je daarna alsnog hint twee of drie openen, waarbij de puzzel volledig wordt uitgelegd. In sommige gevallen geeft hint vier zelfs het volledige antwoord. Bij heel veel puzzels kom je dus niet volledig vast te zitten. Al ligt het natuurlijk wel aan je eigen puzzel kwaliteiten. Doordat een puzzel vaak bestaat uit allerlei handelingen, zoals het verplaatsen van plaatjes of hendels, kun je via het hintsysteem de puzzel resetten. Het is een simpele toevoeging, maar tegelijkertijd eentje die erg fijn is. Door alles weer terug in de originele staat te zetten kun je nieuwe oplossingen uitproberen zonder dat je een level helemaal opnieuw moet doen. Wat ik regelmatig vergat, is dat Nikola Tesla actief met je meedenkt. Wanneer je op een nieuwe locatie bent en hij een machine of puzzel ziet, hoor je opeens het geluid van een potlood op papier. In het boek, dat je in het begin van de game krijgt, reageert Nikola op de brieven, puzzels en herinneringen. De tekeningen die hij hierbij maakt zijn mooi vormgegeven, maar het belangrijkste is dat hij op dit gebied niet vergeetachtig is. En daardoor leer je soms meer over een specifieke puzzel.
Het eindoordeel van Anita van Beugen
Blue Brain Games levert met The House of Tesla weer een interessante en leuke puzzelgame af. Door het verhaal leer je meer over de uitvinder Nikola Tesla en ben je tegelijkertijd een mysterie aan het oplossen. Het is daarbij jammer dat de cutscenes van lager niveau zijn. Het verhaal is bepalend voor de locaties en puzzels, en wordt daardoor in duidelijke hoofdstukken opgedeeld. Op deze manier bezoek je verschillende locaties die telkens afwisselende puzzels aanbieden. De meeste hiervan zijn leuk vormgeven, al moest ik even wennen aan het onderzoeken van de kamers. In het begin is het namelijk niet altijd duidelijk wat onderdeel is van een puzzel en wat een decoratiestuk is. Later leer je de signalen kennen, waardoor het geen probleem meer is. Mocht je wel vast komen te zitten dan biedt het hintsysteem uitkomst. De antwoorden worden nooit direct voorgekauwd, waardoor je met de eerste hint alleen de juiste kant wordt opgestuurd. Doordat je puzzels kunt resetten, is het eenvoudig om andere oplossingen uit te proberen of via trial-and-error het antwoord te vinden. Hoewel het moeilijk is om The Room-franchise te evenaren komt Blue Brain Games er met The House of Tesla wel in de buurt.
- Goed
- Verhaal geeft informatie over uitvinder Nikola Tesla
- Hints die niet direct het antwoord geven
- Duidelijk opgedeeld in hoofdstukken
- De afwisselende puzzels passen bij het onderwerp
- Veel puzzels zijn leuk en duidelijk vormgegeven
- Sfeer wordt goed overgebracht
- Kunt puzzels resetten
- Verschil decoratie en puzzelstuk soms lastig te zien
- Cutscenes zijn van lager niveau
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Blue Brain Games
Uitgever:
Blue Brain Games
Release:
23 september 2025
Reviewscore:
Platforms:




