Review: The Orange Box Pc

Wat te kiezen, wat te doen. Weer eens in de huid kruipen van een losgeslagen wetenschapper die liever een geweer gebruikt dan een reageerbuis, in een leger stappen vol cartooneske soldaten met vlammenwerpers en machinegeweren of een laboratoriumrat zijn die een duur speeltje mag testen dat tart met de wetten van ruimte en tijd? Keuzes, keuzes"

Uit Den Oranje Doos

The Orange Box, een onwaarschijnlijke titel voor een onwaarschijnlijke gamedeal. Maar liefst vijf games biedt dit presentje, waarvan er drie gloedjenieuw zijn: Half-Life: Episode 2, Team Fortress 2 en Portal. De resterende twee games zijn oudere titels: Half-Life 2 en Half-Life 2: Episode 1. 'Waarom vijf games bij elkaar?' vraag je jezelf af. 'Zijn de meeste games slecht dan?' Nee, de games zijn niet slecht. En waarom ze allemaal bij elkaar zitten voor de prijs van 'n titel, tja"

Team Building

Laten we beginnen met Team Fortress 2, een multiplayer shooter die werkt met een klassensysteem. In twee teams strijd je tegen elkaar, waarbij meerdere spelopties mogelijk zijn, zoals 'Capture The Flag. Weinig bijzonders dus. Wat het spel uniek maakt zijn de klassen waaruit je kunt kiezen, elk met eigen voor- en nadelen. Zo heb je dus de 'Heavy Weapons Guy, die met een ridicuul grote chaingun mag omgaan, maar daarnaast wel erg traag is. De 'Scout' is daarentegen weer erg snel, kan dubbele sprongen maken, maar is vrij zwak. Zo heb je ook nog de 'Engineer', 'Demo Man', 'Medic', 'Soldier', 'Sniper' en de 'Spy'. Al die verschillende klassen maken het een verslavende en originele multiplayer titel. Telkens andere combinaties maken en andere types spelen zorgt ervoor dat het niet snel verveelt. Het gehele uiterlijk van Team Fortress 2 is niet het hippe ultrarealistische van tegenwoordig, maar juist heel cartoonesk, wat een enorm toffe sfeer geeft. Ieder type heeft hierdoor een veel uniekere (en grappigere) uitstraling, wat het spel alleen maar ten goede komt.

Be Freeman

De Half-Life-games zal iedereen zo zoetjes aan wel kennen. Alle delen behoren tot de top van First-Person Shooters, zitten vol afwisseling, spanning, originaliteit en een unieke, pakkende sfeer. Na Half-Life 1 zat iedereen vol spanning te wachten op deel twee. Zou die ook wel zo goed worden? Nou, dat was zo. Half-Life 2 overtrof deel 'n zelfs op vele vlakken. De verslavingsdrang die de games in veel mensen doet opkomen, zorgt ervoor dat men er snel doorheen gaat, ondanks dat het geen kleine spellen zijn. Om weer aan je 'fix' te komen als Half-Lifer brachten de makers een tijdje terug Half-Life 2: Episode 1 uit, dat zich direct na HL2 afspeelt. Episode 1 is wel een stuk korter dan Half-Life 2 zelf. Het is ongeveer een kwart tot de helft zo lang en helaas ook wat minder pakkend.

Wetenschappertje, leef je nog?

Nu is er dan Half-Life: Episode 2, dat ook weer met het verhaal verder gaat, direct na de gebeurtenissen van HL2: Episode 1. Als Freeman kom je met Alyx weer heel wat nieuwe problemen tegen, die je weer in een heel nieuwe richting brengen met de verhaallijn. Hierdoor zijn er wat meer puzzels dan voorheen en heb je een nieuw voertuig, waarmee Freeman weer eens een flink stukje mag scheuren. Heb je Half-Life 2 en Episode 1 nog niet gespeeld of heb je ze nog niet origineel? Bij de Orange Box zitten ze er gelukkig bij gestopt. Ook al zijn die games inmiddels al weer een paar jaar oud, ze zijn nog steeds ontzettend goed. HL2:Episode 2 is een erg mooie aanvulling op de Half-Life-reeks, beter dan Episode 1, en duurt ook wat langer.

Warp-rat

Dan als laatste Portal. Men zou zeggen dat HL2: Episode 2 de beste aanwinst is in deze Orange Box, maar zodra je Portal hebt gespeeld weet je dat dit niet het geval is. Het spelconcept van Portal is moeilijk uit te leggen. Bij Portal ben jij een mens, dat als laboratoriumrat door verschillende tests heen moet, daarbij begeleid door een vreemde robotstem die je overal in de gaten houdt. Je krijgt al snel een geweer, waarmee je een portaal kunt schieten. Dit is een gat dat je overal op de vloer, muur en plafonds kunt schieten. Je kunt later twee portalen schieten, een blauwe en een oranje. Als er een plek is waar je niet kunt komen, zelfs niet met een portaal in een muur, dan kun richting die plek een portaal schieten en vervolgens je andere portaal onder je schieten. Als je dan door dit laatstgenoemde portaal springt, kom je uit bij het eerste portaal. Er zijn zo zeer veel mogelijkheden: je kunt laserstralen en kubussen verplaatsen door de portalen en als je met hoge snelheid een portaal ingaat, kom je er ook met hoge snelheid uit. Deze dingen heb je in de puzzels nodig. Het is ook pas goed te begrijpen hoe het allemaal werkt, wanneer je het daadwerkelijk zelf speelt. De sfeer en het verhaal zijn ook erg tof, wat je wederom echt zelf moet ervaren. Hoe verder je komt, hoe leuker de dialogen van de robot worden en hoe vreemder alles wordt. Het unieke puzzelen met de portalen werkt ontzettend verslavend. Ook al is het spel zelf vrij klein, er blijven altijd nog erg lastige 'challenges' over en de replay-value is enorm.

The Orange Box is geweldig. Wellicht zit er niet voor iedereen iets van zijn of haar gading in, maar zodra je houdt van First Person, multiplayer, unieke concepten of puzzelgames is dit een absolute 'must have'. De prijs is ook een lachertje voor vijf van zulke toptitels. Alleen Portal en HL2: Episode 2 zijn het geld al waard, ook al zijn het niet echt grote spellen. Dan zit er ook nog een te gekke multiplayer game als Team Fortress 2 bij en mag je de oude avonturen van Rambo-wetenschapper Freeman in Half-Life 2 en HL2: Episode 1 ook nog (her)beleven.

• Geen geld voor vijf goede games
  • Portal: uniek, verslavend en geniaal
  • Je wordt teveel verwend