Vendetta Forever review - Duchtig en wraakzuchtig

-

Heb jij het in je om een 'one man army' te zijn? Het is de vraag die gedurende menig Hollywood actiescène ter sprake komt. Want er is uiteraard no way in hell dat je in je uppie een hele tent vol gewapende tegenstanders lam legt. Of toch wel? Vendetta Forever laat je er op z'n minst even aan snuffelen, aan dat idee van een one man army. En wat blijkt? Daar komt nog best wat ad hoc puzzelwerk en on the spot improvisatie bij kijken.

Vendetta Forever1

Supernot

Vergis je overigens niet in Vendetta Forever wanneer je puur en alleen afgaat op de screenshots. Meatspace Interactives VR shooter is geen Superhot kloon en ook geen Pistol Whip duplicaat, al zou ik liegen wanneer ik zeg dat Vendetta Forever me wel lokte door diens overduidelijke gelijkenissen. Superhot had zo z'n eigen unieke gimmick - bewegingsafhankelijkheid - en Pistol Whip nam het concept van een rhythm shooter erbij. Vendetta Forever doet dan weer z'n eigen ding door hevig te leunen op teleportatie. De truc in Vendetta Forever is namelijk dat je jezelf door het level voortbeweegt door de plek in te nemen van een uitgeschakelde tegenstander, waarbij je ook meteen diens wapen overneemt. In tegenstelling tot Superhot gaat de actie om je heen wel gewoon door wanneer de stront de spreekwoordelijke ventilator raakt - welke jij erin yeet door je eerste target te elimineren - dus het vergt wel snel denkwerk en een hele hoop trial and error om heelhuids aan het einde van het level te geraken.

Van die levels zijn er in totaal zestig en elk level is in diens opzet niet bijzonder groot of ingewikkeld. Theoretisch gezien zou je elk level binnen een minuut moeten clearen, maar de praktijk wijst uit dat Vendetta Forever langer dan een uur van je vrije tijd gaat snoepen. Niet alleen door het gegeven feit dat jij het in je eentje tegen een volle ruimte moet opnemen, maar ook omdat het af en toe wat vallen en opstaan vergt om uit te vogelen welke volgorde van eliminatie het gunstigste uitpakt. In vroege levels ligt die volgorde aardig voor de hand en rijg je de een na de andere uitschakeling aaneen, maar wanneer de scenario's opdoemen waarin je mogelijk in spervuur terecht komt, vergt het met een beetje pech meerdere pogingen om te ondervinden wie je als eerste moet omleggen en wie daarna. Want die ene gast met een pistool ziet er zo op het eerste gezicht heel dreigend uit, maar de knakker met een potlood in z'n knuisten is misschien wel een stuk gevaarlijker, vooral omdat 'ie zo goed als pal naast je staat. Het loont dus om eerst eens goed om je heen te kijken en te inventariseren waarmee men je allemaal gaat belagen, voordat je als een dolle stier op die rode lap afgaat. Want zodra jij het startsein geeft, kan er van alles op je afkomen: kogels, messen, bijlen, werpsterren, potloden. De hele mikmak.

ACTIE!

Om dat allemaal in een herkenbaar format te gieten, maakt Meatspace Interactive gretig gebruik van een enorme databank aan scenario's en die database heet Hollywood. Wie een beetje op de hoogte is van het actiefilm genre, zal er dan ook geen moeite mee hebben om menig referentie in Vendetta Forever te ontdekken en de kans dat je in virtual reality het equivalent van de beruchte 'Leonardo DiCaprio in Once Upon A Time in Hollywood-meme' uitbeeldt, is dan ook een reële. Tijdens het doorlopen van de zestig levels die Vendetta Forever rijk is, zul je onder andere worden geconfronteerd met activiteiten als VIP target eliminatie, het ontmantelen van een gijzelingssituatie en het uitschakelen van tegenstanders terwijl je vecht voor je leven; welke in direct gevaar is door bijvoorbeeld een dodelijke laserstraal. En als dat nog niet Hollywood genoeg is, dan zal het je misschien ook verblijden om te horen dat er zelfs een skydive scène in Vendetta Forever is opgenomen. Aan over-the-top scenario's is dus absoluut geen gebrek.

Nu kan het wel zo zijn dat de actie allemaal iets te overweldigend wordt en dat je door de hectiek soms niet meer weet hoe je in godsvredesnaam een level moet clearen. Geloof me, ik weet hoe dat voelt. Wanneer je het gevoel krijgt dat Vendetta Forever oneerlijk taai wordt - wat gegarandeerd een keer gaat gebeuren - dan bestaat er gelukkig nog een optie om power-ups te activeren, waaronder zelfs een soort God Mode welke je letterlijk onsterfelijk maakt. En ja, dat is wel een easy way out en schuurt een beetje tegen het valsspelen aan - want waar blijft de uitdaging wanneer je letterlijk zonder omkijken een ruimte vol gewapend tuig in kunt banjeren zonder enige vorm van repercussie te ervaren - maar soms helpt het je wel verder in een situatie die ronduit onoverkoombaar lijkt. En nogmaals, die situaties komen helaas enkele malen voor. Maar door die cheat aan te bieden hoopt Meatspace Interactive stiekem dat je later hetzelfde level nog eens doorloopt zonder die cheat, of als je de ballen ervoor hebt gekweekt, met een power-down die het allemaal net even wat pittiger maakt. In ruil daarvoor zet Vendetta Forever de penalty op je score dan om in een multiplier; en dat staat dan weer lekkerder op het scorebord.

Vendetta Forever 1
Vendetta Forever 2
Vendetta Forever 3
Vendetta Forever 4

Scherpe randjes

Waar de power-ups helaas weinig verandering in kunnen brengen, zijn de scherpe randjes welke Vendetta Forever hier en daar heeft. Velen van die scherpe randjes zijn inherent verbonden aan de hectiek in het level. Wanneer je bijvoorbeeld in een eerdergenoemde spervuur belandt en de kogels/messen/shurikens/potloden/whatever je letterlijk om de virtuele oren vliegen, kan het soms wel eens lastig zijn om je aandacht erbij te houden en te differentiëren wat nou wat is. En dat is lastig wanneer je moet uitstippelen welk wapen het beste is om te 'lenen' van het eerste de beste slachtoffer in je keten des doods. Tijdens zulke clusterfucks is de kans dus zeer aannemelijk dat blinde paniek de overhand neemt, wat in een game als Vendetta Forever nooit gunstig uitpakt.

Want dan bestaat dus ook de kans dat je door alle chaos je wapen laat vallen of - nog erger - dat je het volgende doelwit er niet mee weet uit te schakelen. En dan sta je letterlijk voor schut. Dat Vendetta Forever een rewind functie heeft die je laat terug teleporteren naar de vorige positie, verandert daar helaas ook weinig aan. Met lege handen op een andere plek gaan staan lost in veel gevallen namelijk niet zo heel veel op. Maar goed, dat is de prijs die je betaalt voor het falen in koelbloedigheid. Dan maar een kogel/mes/bijl/werpster/ander scherp ding door je virtuele lijf en het opnieuw proberen. Tom Cruise schakelt ook niet iedereen in één take uit, al doet Hollywood er alles aan om ons te laten geloven dat dit wel zo is. Maar geloof me, alles in één keer feilloos clearen is een Mission Impossible.

Vendetta Forever2

Het eindoordeel van Patrick Meurs

Dus, om terug te komen op de vraag waar het allemaal mee begon: is het mogelijk om een one man army te zijn? Volgens Meatspace Interactive wel en men nodigt je dan ook van harte uit om het eigenhandig te bewijzen in Vendetta Forever. In ruil voor je heldhaftigheid mikt men je met liefde in zestig duchtig ontworpen levels vol taaie tegenstanders, die bereid zijn hun wapen te overhandigen zodra je het letterlijk uit hun dooie handen grist. Of je het ook in je hebt om een feilloos one man army te zijn, dat is vraag twee. Vendetta Forever heeft genoeg scherpe randjes die je ervan weerhouden om er zonder kleerscheuren vanaf te komen, of je dat nu leuk vindt of niet. Maar goed, gelukkig vallen enkele van die randjes weg te vijlen met ingebakken cheats, al halen deze niet alle scherpe kantjes eraf. Daarvoor zul je soms ongewild de 'bullet' moeten 'biten'.

  • Goed
  • Levels zijn simpel van opzet, doch uitdagend
  • Enorm aanbod aan wapens
  • Vergt flink wat doorzettingsvermogen en ad hoc denkwerk
  • De Lo-Kill mechaniek is behoorlijk bevredigend
  • Chaos kan flink tegenwerken
Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Vendetta Forever

Ontwikkelaar:

Meatspace Interactive

Uitgever:

nDreams

Release:

24 oktober 2024

Reviewscore:

Platforms:

VR
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord