5 shooters waarbij je moet nadenken voor je schiet

Geplaatst: 2 augustus 2019 15:00
Aangepast: 4 september 2019 15:49

Het First Person Shooter-genre is ooit op de kaart gezet door ‘van dik hout zaagt men planken’-games als Doom, Wolfenstein en Unreal Tournament. Liefhebbers van realistischer virtueel oorlogsgeweld konden vervolgens terecht bij bijvoorbeeld Call of Duty en Battlefield. Maar soms wil je nog net wat meer uitdaging in een game en zoek je een meer strategische aanpak bij het omleggen van digitale slechteriken. We noemen 5 shooters waar meer bij komt kijken.

1) Deus Ex

Release eerste game: 2000
Release laatste game: 2016

De eerste Deus Ex is bijna 20 jaar oud, maar wordt door oudere generaties gamers nog altijd bejubeld als ‘genre-overschrijdende totaalgame’. De game speelt zich af in de duistere toekomst van het jaar 2052, in een wereld die gebukt gaat onder een virusuitbraak en terreuraanslagen.

In de rol van antiterreur-agent JC Denton is het in Deus Ex aan de speler om het kwaad te bestrijden en zichzelf daarbij overeind te houden. Daarbij moeten keuzes worden gemaakt die bepalend blijken voor het verloop van de uitgebreide en soms wat gecompliceerde verhaallijn.

Het resultaat van dit alles: een interactieve game die zeer intelligent in elkaar steekt en waarin shooter-, roleplaying- en adventure-actie vloeiend in elkaar overlopen. Na het succes van de oorspronkelijke Deus Ex zijn verschillende opvolgers uitgebracht, met wisselend succes. De cultstatus van de eerste game is daarbij echter nooit meer bereikt.

2) Tom Clancy’s Rainbow Six

Release eerste game: 1998
Release laatste game: 2015 (nieuwe game verwacht in 2020)

Tom Clancy’s Rainbow Six is met recht een langlopende serie: sinds de eerste release in 1998 zijn zo’n vijftien opvolgers en uitbreidingspakketten verschenen, en volgend jaar wordt de volgende telg verwacht. De basis is nog altijd gelijk: met een team getrainde Rainbow-agenten probeer je terroristische organisaties in de wielen te rijden en aanslagen te voorkomen.

Daarbij is goede voorbereiding het halve werk: welke ‘loadout’ neem je mee, welke specialist in je team krijgt welke rol, en hoe schakel je terroristengebroed efficiënt uit in een oud pand met een onoverzichtelijke plattegrond?

Samenwerking, goed nadenken, je acties timen en onderlinge communicatie zijn daarbij van cruciaal belang. In de loop van de jaren is het karakter van de serie wat verschoven. Zo moet je in de latere games soms locaties verdedigen tegen een tegenaanval, is de uit de eerste games kenmerkende planningfase voor missies losgelaten, en komt er steeds meer aandacht voor multiplayer.

3) ArmA

Release eerste game: 2011
Release laatste game: 2016 (mobile)
(voorloper Operation Flashpoint liep van 2001 tot 2011)

Met ArmA werd in 2011 een vervolg gegeven op Operation Flashpoint, een shooter-serie die roemrucht was vanwege de bizarre moeilijkheidsgraad. ArmA borduurt daar als ‘militaire sim’ op voort, met nadruk op realistische, grootschalige omgevingen, gedetailleerde maps en accuraat reagerend wapentuig.

ArmA is daarmee zeker niet geschikt voor de liefhebber van snel, intuïtief schietwerk; met die insteek zijn de games in de serie nagenoeg onspeelbaar. De nadruk op realisme kwam met name in de eerste game overigens wel met een prijs, in de vorm van matige graphics en technische onvolkomenheden.

Zowel ArmA als opvolger ArmA 2 kende een indrukwekkende reeks (standalone)-uitbreidingen, waarbij onder andere teambased-multiplayer en RTS-elementen in de serie werden geïntroduceerd. In 2013 verscheen met ArmA 3 het voorlopig laatste ‘echte’ deel in de serie, maar al enige tijd gaan er geruchten over de mogelijke komst van ArmA 4.

4) Tom Clancy’s Ghost Recon

Release eerste game: 2001
Release laatste game: 2017 (nieuwe game verwacht in oktober 2019)

In de Ghost Recon-serie heb je in een nabije toekomst de leiding over vier ‘Ghosts’. Deze elitesoldaten gaan met licht-futuristisch wapentuig op verschillende locaties de strijd aan met organisaties die de macht willen overnemen. Aan de hand van briefings werk je met je teammaten missies af. Denk daarbij aan opdrachten als ‘bevrijd een gijzelaar’, ‘val een vijandig kamp aan’ of ‘zet een hinderlaag op’.

Voor succes moet je bedachtzaam en veelal ‘stealthy’ te werk gaan, en tijdens de missies voortdurend slimme opdrachten aan je teammaten uitdelen. Ghost Recon is bij uitstek een tactische teambased shooter waarin de verschillende karakters binnen je team een belangrijke rol spelen.

In Ghost Recon Breakpoint, de nieuwe game die begin oktober uitkomt, lijkt de focus in de gameplay iets te verschuiven. In Breakpoint krijgen de Ghosts het op een eiland aan de stok met een getraind privéleger dat over drones beschikt. De Ghosts zullen hun trucs, gadgets en tactisch inzicht daarbij niet alleen aanvallend moeten inzetten, maar ook zelf worden opgejaagd.

5) Sniper Elite

Release eerste game: 2005
Release laatste game: 2017

Sniper Elite is een wat opvallende eend in de shooterbijt. In de zes games die de serie telt, kruipt de speler in de huid van Karl Fairburne, een Amerikaanse elitesoldaat tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het doel van Fairburne, een begenadigd scherpschutter, is om achter de Duitse linies op eigen houtje hooggeplaatste nazi’s af te knallen, ongezien en van grote afstand.

Het gaat er daarbij niet per se heel realistisch aan toe (zo is een spinoff uitgebracht waarin Hitler zombiesoldaten inzet), maar toch is rond de serie de nodige ophef ontstaan en mag in Duitsland alleen een gekuisde versie worden verkocht.

Behalve de beeltenis van nazi’s en Hitler was ook de roemruchte X-Ray-Killcam in de game daarvoor verantwoordelijk. Die Killcam toont bij een voltreffer een röntgenvideo van het slachtoffer, zodat je kunt zien welke ingewanden door jouw kogel zijn doorboord en hoe de botsplinters rondvliegen.

Sniper Elite is overduidelijk geen gameserie voor gevoelige geesten. Door te stellen dat de serie louter om sensatiezucht en lomp geweld draait, doe je hem echter tekort. Hij kent namelijk ook meer uitdagende elementen. Zo moet je de omgeving van je doelwit in kaart brengen om er ongezien bij in de buurt te komen, en bij het overhalen van je trekker onder andere rekening houden met zaken als de windrichting, afstand tot het doelwit, en ballistische baan van de kogel. Wie die insteek interessant vindt maar geen zin heeft in de gruwelijke beelden die na een voltreffer volgen, kan de gewraakte Killcam ook gewoon uitzetten.

Lees meer