De Rondvraag: Favoriete controller aller tijden, en waarom

Geplaatst:
Aangepast: 25 september 2019 20:44

Elke nieuwe console wordt uitgebracht met nieuwe controllers. Zo zijn er dus in de loop der jaren een groot aantal de revue gepasseerd en heeft iedereen natuurlijk zijn eigen voorkeur voor de beste controller. Houd je van de old school controllers van de eerste consoles, of ben je meer van de motion controls of boeit het je allemaal niet zo en wil je gewoon gamen en maakt het niet uit wat je daar voor gebruikt. Natuurlijk heeft onze redactie ook hun eigen ideeën over de beste controllers en delen ze hun mening graag met ons.

Delano gaat voor de Xbox-One controller

Toen ik deze vraag zag, wist ik het antwoord eigenlijk gelijk al: de Xbox One-controller. Naar mijn ervaring is dit de fijnste controller ooit gemaakt. Het ligt lekker in de hand, het indrukken van de knoppen voelt fijn en ik hoef m’n hand niet in onnatuurlijke posities te wringen om iets van actie op het grote beeldscherm te toveren. Ik kan er makkelijk urenlang mee spelen, zonder ook maar iets van kramp in m’n vingers te voelen. Als je me de deze vraag vijf jaar geleden had gevraagd, dan had hier wellicht een ander antwoord gestaan. De Xbox One staat pas vier jaar in mijn huis en voor die tijd was ik eigenlijk nooit zo’n fan van de console, of überhaupt het merk ‘Xbox’. Dat is nu wel anders. Ik merk dat, wanneer de situatie het even toestaat, ik al snel naar de Xbox One-controller grijp. Zo gebruik ik de controller voor een heleboel pc games. Mijn bekendste voorbeeld: Rocket League op. Hoewel de Xbox absoluut niet de winnaar was van de afgelopen generatie, is het dat wel als het gaat om het maken van een controller.

Claudia gaat voor de THRUSTMASTER FIRESTORM DUAL POWER 3

Ok Claudia, what the hell moet jij in godsnaam met een controller die bijna twintig jaar oud is?! Nou kijk, deze veel te grote gamepad was mijn allereerste controller en daar heb ik heel wat fijne herinneringen aan. Ik weet nog goed hoe ik als klein kind mijn kleine handjes om deze veel te grote en veel te zware gamepad wikkelde en voor het eerst ervaarde hoe het was om pc-games te spelen met een controller. De controller had twee analoge sticks en een D-Pad waar je tussen kon wisselen met een druk op een speciale knop op de controller. Ook had de controller een trilfunctie en programmeerbare knoppen. Vroeger was dat natuurlijk ontzettend revolutionair, dus reken er maar op dat ik elke keer mijn ogen uitkeek wanneer ik de controller-instellingen in een game kon aanpassen. Helaas heeft deze fijne controller na meer dan vijftien jaar trouwe dienst toch echt de geest gegeven. Inmiddels is hij dan ook vervangen door een Xbox 360-controller waar ik op een hete zomerdag ooit wodka in heb geknoeid en de schouderknoppen nu dus al een paar jaar van vastgeplakt zitten.

Philip gaat voor de SNES-controller

Na lang wikken en wegen moest ik kiezen tussen de SNES-controller en de PS2-controller (De Xbox 360 controller was mijn derde keuze, maar Microsoft is al genoeg vertegenwoordigd). Naar mijn mening is de controller voor de SNES de basiscontroller waar bijna alle andere, nieuwe generatie controllers op gebaseerd zijn. Het is volgens mij de eerste controller met de L1 en R1-buttons die je bijna in elke volgende generatie controller tegenkomt. Natuurlijk was de toevoeging van de analoge-buttons ook een grote stap vandaar mijn twijfel om toch voor de PS2-controller te gaan, maar ook deze toevoeging wordt gedaan op de nieuwe basisvorm van de SNES. Daar komt nog bij dat deze controllers aardig sterk waren en tegen een stootje konden (niet zo goed als de NES controller). Zo kon je je frustratie nog weleens afreageren op je controller. Tegenwoordig doe ik dat niet meer, niet omdat ik zo goed ben geworden, maar omdat de controllers tegenwoordig belachelijk duur zijn.

Timo gaat ook voor de Xbox One controller

De keuze is eigenlijk nog best simpel, maar kan jullie verbazen. Ik heb de Nintendo 64-controller en GameCube-controller overwogen. Want beiden zijn goed tot behoorlijk goed. Het is tegelijkertijd de achilleshiel van deze controllers, omdat ze specifiek voor deze platformen zijn ontwikkeld. De N64-controller is revolutionair geweest vanwege de analoge stick, maar sleet enorm snel. Knoppenindeling was niet ideaal en ditzelfde probleem gold ook voor de GameCube-controller. Deze lag enorm prettig in de hand, omdat deze wat dikker was met goede doch beperkte layout van de knoppen en betere analoge sticks. Maar twee generaties verder naar de Xbox One leverde deze console de beste controllers op. De Xbox One-controller is qua dikte, layout van de knoppen, goede analoge stick en de onevenredige positie ervan ongeëvenaard. Het is niet voor niets dat de Steam-controller en Pro Controller van Nintendo het concept kopiëren. De controller leent zich voor ieder genre en bovendien is de controller te koppelen met de pc. Gebruikers-eenvoud en ergonomie is duidelijk aanwezig. Voor iemand met grote handen, zijn de dikke grepen prettig. Dit is iets dat ik van Sony nooit heb begrepen. Het design is herkenbaar en wellicht iconisch inmiddels, maar zeker niet de beste controller.

Hebben we de juiste controllers gekozen of hebben we er nog eentje gemist? Laat het ons weten en vertel ons wat jouw favoriete controller aller tijden is.

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord