Nieuws
The Triple-i Initiative is dé indiegame showcase
vandaagEen nieuwe showcase staat op het programma gevuld met indiegames. Check hier wanneer je The Triple-i Initiative kan bekijken!
De meeste mensen die een beetje into Japanse RPG's zijn hebben vast allemaal weleens Final Fantasy Tactics gespeeld. Uitgespeeld hebben is een tweede, want er komt vrijwel geen eind aan. De geestelijk vader van deze game is Yasumi Natsumo, een naam die weinig mensen waarschijnlijk iets zegt. Deze beste man heeft echter naar mijn bescheiden mening naast Final Fantasy Tactics nog een aantal juweeltjes op zijn naam staan, die een stuk minder bekend zijn.
Eén van de laatste games die verscheen op de PS1 voordat deze console definitief de fakkel overdroeg aan de PS2, en het is één van mijn favoriete games allertijden. Het beste kun je deze game omschrijven als een tactische action-RPG die qua verhaal en sfeer overkomt als een Metal Gear Solid-game in een middeleeuwse fantasy-setting. De game valt talloze keren rond te spelen en is er ook op gericht dat je met New Game Plus-modus pas alles kunt verkennen. Makkelijk is de game allesbehalve, maar nergens is de game onredelijk. Hetgene wat mij vooral pakte bij deze game was de pakkende sfeer en het sterk uitgewerkte verhaal. Vooral de muziek is iets wat er kwalitatief uitspringt, maar ik kan alvast verklappen dat dit bij alle games van Yasumi Natsumo is, omdat hij volgens mij dezelfde componist naar elk project sleept.
Na het succes van de Final Fantasy Tactics-game mocht Natsumo zijn hardwerkende kont parkeren in de director's chair van Final Fantasy XII. Het is een deel in de enorm populaire Final Fantasy-reeks waarvan ik merk dat veel mensen deze aan hun neus voorbij hebben laten gaan. Zelfs de erbarmelijk matige opvolger FFXIII hebben helaas meer mensen gespeeld lijkt het. Final Fantasy XII speelt zich af in Ivalice, de wereld waarin zowel Final Fantasy Tactics alsook Vagrant Story zich afspelen. Het is ook wat moeilijker in het verhaal komen bij deze game dan andere FF-games, en het is daarnaast ook nog eens een vrij moeilijk verhaal met veel politieke tinten eraan. Toch kan ik iedereen niet hard genoeg aanraden deze game nog eens een kans te geven, want het is een (ietwat ruwe) diamant. Prachtige sfeer en veel dynamischere gameplay dan Final Fantasy voorheen had.
Deze game zou geheel aan mijn game-neus voorbij gegaan zijn als ik hem niet door de hoofdredactie van Gameliner kreeg voorgeschoteld om te reviewen. Crimson Shroud heeft een Dungeons & Dragons boardgame-benadering doordat alles met echt dobbelen werkt en alle characters en monsters als stilstaande beeldjes op sokkeltjes staan. Hierdoor leek de game mij compleet shit, want het zag ernaar uit dat het was gemaakt door een stelletje luilakken. Niets bleek minder waar te zijn. Na vijf minuten spelen was gelijk al een interessant plot opgesteld, mijn oren werden gestreeld door prachtige muziek, en alles ademde sfeer en stijl uit. Mijn neusje begon iets te vermoeden: zou hier meneer Natsumo achter zitten? En ja hoor, zijn stijl was gelijk te herkennen. Crimson Shroud behoort absoluut tot mijn top 5 beste 3DS-games, met een pakkend verhaal, zeer goed uitgewerkte tactische turn-based-gevechten en algeheel sterke sfeer en stijl. Ja, dat moest ik nog een keer benadrukken.
Het is allemaal natuurlijk afhankelijk van smaak, maar dit is met deze meneer Natsumo typisch zo'n geval net als bij sommige regisseurs van films: vind je één van hun creaties tof, dan stelt de rest ook niet teleur. Wat mij vooral aanspreekt is de, net als bij Metal Gear Solid, tot in de details uitgewerkte eigen wereld waarin de games zich afspelen. Meer mensen buiten Japan zouden eens deze bovenstaande games moeten uitproberen. Durf het maar eens.
Nieuws
Een nieuwe showcase staat op het programma gevuld met indiegames. Check hier wanneer je The Triple-i Initiative kan bekijken!
Trailer
Uit het niets maakt Predator: Hunting Grounds een comeback. De multiplayergame maakt een aanstalten om te verschijnen op de PS5 en Xbox Series X|S.
Trailer
Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.